WhatsApp WhatsApp
اسپیلت البرز
تجربه‌های ناب زندگی
در دل طبیعت
اسپیلت البرز
افسانه های محلی کردستان

دریاچه زریوار،از ستم حاکم به درویش تا گنج‌ مدفون شده!

دریاچه زریوار،از ستم حاکم به درویش تا گنج‌ مدفون شده!

15/ بهمن/1397

دریاچه زریوار یا زریبار (به زبان شیرین کردی: زرێبار) در سه کیلومتری غرب شهر مریوان، در استان کردستان و از دیدنی‌ترین پدیده های طبیعی این استان است. آب این تالاب شیرین بوده و از تعدادی چشمه‌های کف‌جوش و بارش برف یا باران تأمین می‌شود.


دریاچه زریوار کردستان

 

نه تنها زیبایی دریاچه زریوار بلکه وجود پوشش گیاهی متنوع و گونه‌های پرندگان و آبزیانی که این دریاچه را خانه‌ی خود می‌دانند، آن را به یکی از جذاب‌ترین مکان‌های منطقه‌ی مریوان کرده است. اما به جز منظره‌ی نفس‌‎گیر، پوشش‌گیاهی متفاوت و پرندگان زیبا، یکی از نکات قابل توجه، داستان‌ها و روایات محلی درباره این دریاچه اسرارآمیز است.

 

 

به باور مردم محلی، این دریاچه افسانه‌ای و سرشار از راز است زیرا خودجوش بوده و با آن‌ که آب آن از هیچ رودخانه‌ای فراهم نمی‌شود اما سده‌های طولانی‌ست که همواره مانند آینه‌ای تصویر آسمان را در خود منعکس می‌کند!

در بین افسانه‌های موجود، دو قصه بیش از همه محبوبیت دارند. قصه‌ی درویش و حاکم ظالم و افسانه‌ی‌ گنج پنهان زیر دریاچه.

 

درویش و حاکم ظالم

 

 

روزی روزگاری در محل کنونی دریاچه، شهری بود که حاکم ستمگری داشت به نام فیله قوس. یک روز درویشی به همراه همسرش سوار بر الاغ  از نزدیکی شهر عبور می‌کرد که ماموران حاکم او را دستگیر و به شهر می‌آورند. اهالی شهر و ماموران درویش و همراهانش را را آزار می‌دهند و مجبور به انجام کارهای سخت و طاقت‌فرسا می نمایند تا جایکه دُم الاغ، تنها سرمایه‌ی درویش از جا کنده می شود و زن باردارش فرزند خود را از دست می‌دهد. درویش، خسته از ظلم اهالی و ماموران نزد حاکم رفته و خواستار عدالت می‌شود اما حاکم او را مورد تمسخر قرار می دهد و بیرون می‌اندازد. درویش آزرده‌خاطر و دلشکسته بالای کوهی در شرق شهر می رود و شروع به راز و نیاز می کند. او حاکم و ماموران و اهالی را نفرین می‌کند و می‌گوید:"سرم را از سجده بر نمی‌دارم تا شهر را با آب یکسان نکنی و این قوم ظالم را نابود نکنی!"  چنین می‌شود که دریاچه پدید می‌آید و شهر، اهالی و حاکم ستمگرش ناپدید می‌گردند. اکنون هم قبر درویش هنوز در پای کوه در حال تماشای دریاچه‌ی زریوار است.

به خاطر همین روایت است که زریوار را به عنوان دریاچه‌ای می‌شناسند که دادخواهی کرد!

 

گنج پنهان زیر دریاچه

 

 

به روایت مردم محلی، دریاچه‌ی زریوار در حقیقت از گنجی افسانه‌ای محافظت می‌کند. گفته می‌شود که در کف این دریاچه گنجینه‌ای هنگفت مدفون شده است که تا به امروز کسی موفق به یافتنش نگشته است. طبق این روایت، وجه تسمیه‌ی دریاچه نیز از زر می‌آید که به همین گنج پنهان شده اشاره دارد. برخی از قصه‌ها حتی معتقد به آنند که شهری کامل و دست نخورده در زیر این دریاچه قرار دارد!

 

 

 

برای سفر کردن به استان کردستان و بازدید از این دریاچه جادویی، در تور نوروز کردستان، اورامان و زریوار با اسپیلت البرز همراه شوید.


15/ بهمن/1397



بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف