WhatsApp WhatsApp
اسپیلت البرز
تجربه‌های ناب زندگی
در دل طبیعت
اسپیلت البرز

ورزنه شهر سپیدپوشان

ورزنه شهر سپیدپوشان

23/ دی/1393

تصور کنید که در شهرمان اتفاق جالبی بیافتد و قانونی وضع و از همه خانم‏ ها خواسته شود که از این پس سیاه نپوشند و به جای آن، سپیدپوش شوند؛


 همه یک دست سپید؛ خواه معلم باشد، خواه فروشنده یا حتی خانه ‏دار. همه یک دست سپید؛ مثل عروس ها. حتما منظره جالبی خواهد شد؛ تغییر رنگ از سیاهی به سپیدی.

این اتفاق غیر ممکن نیست؛ در همین نزدیکی اصفهان، شهری کوچک به نام ورزنه تقریباً تمامی زن‏ها سپید می‏پوشند. حال اگر پشت موتور یا وانت نشسته باشند و یا در خانه پشت دوک نخ‏ریسی.

سپید پوشان ورزنه

اما این سپیدی با قانون و دستور شکل نگرفته و ریشه ‏ها و علل جالبی دارد. از جمله اینکه:
ورزنه در حاشیه ی انتهایی مسیر زاینده رود واقع شده. بهره‏ مندی از آب زاینده رود نیز سبب رونق کشاورزی و به خصوص کشت پنبه بوده. زنان ورزنه ‏ای از همین پنبه‏ ها، پارچه‏ های سفید برای خود می‏بافتند که با آن گرمای طاقت فرسای ورزنه را برای خود آسان سازند.

تور ورزنه و تالاب گاوخونی

 

برخی نیز معتقدند که این سپید پوشی، نشان از عقاید کهن تری دارد و عقاید زرتشتی را ریشه ی این رفتار قلمداد می‏کنند. برای زرتشتیان هنوز، سفید نشانه پاکی و قداست است و روحانیون زرتشتی لباسی از پنبه به رنگ سپید می‏پوشند و در تشریفات مذهبی نیز نوار مقدسی از جنس پنبه به گردن می‏ آویزند.

ورزنه و تالاب گاوخونی

 

گفتنی است ژنرال مک گرگور در سفرنامه خود از آن خبر می‏دهد که پیش از این، در شهرهای مانند خور و بیابانک نیز زنان سپید می‏پوشیدند. چندان دور از تصور نیست که در گذشته،ُ سپید رنگ غالب بوده. امروز نیز برخی از جوانان ورزنه بنا به دلایلی تمایل به سپید ندارند و شاید بیم آن رود که سنت زیبا نیز از صفحه روزگار محو گردد.

ورزنه، تالاب گاوخونی

 

این رسم را می‏توان میراث فرهنگی زنده سرزمین مان خواند و آرزو می‏کنیم که آئین زیبا برقرار ماند.

تالاب گاوخونی

 

اسپیلت البرز از شما دعوت می‏ کند که برای دیدار از سپید پوشان ورزنه و سایر دیدنی‏ های آن مانند کویر ورزنه و تالاب گاوخونی در تور ورزنه و تالاب گاوخونی با ما همسفر شوید.

 

گردآوری: گروه تحریریه اسپیلت البرز
عکاس: آرش سینایی راد - خبرگزاری مهر


23/ دی/1393



بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف