WhatsApp WhatsApp
اسپیلت البرز
تجربه‌های ناب زندگی
در دل طبیعت
اسپیلت البرز
مدار قطب شمال - قسمت 1 (سفرنبشته های سهند عقدایی)

یخچالهای قطبی به وسعت دریا!

یخچالهای قطبی به وسعت دریا!

10/ دی/1397

 

خرداد ماه 1397، وقتی هواپیمای ایرگرینلند، بعد از 5 ساعت پرواز از کپنهاگ دانمارک، می خواست در شهر کوچک "کانگرلوسواک"، در مدار قطبی غرب گرینلند بنشیند، از پنجره هواپیما گوشه ای از یخچال بزرگ گرینلند را دیدم، احساس کردم همه یخچالهایی که پیش از این در کوههایی مثل اورست و نانگاپاربات دیده بودم، کنار این دریای یخ، جویبارهایی بیش نبوده اند!

 

 


 

در سالهای طولانی کوهنوردی برف و سرما را بارها تجربه کرده ام. هر بار که به هیمالیا رفته ام منظره یخچالهای مهیب این بزرگترین کوهستان دنیا را ساعتها نگاه کرده ام. یخچالهای کوهستانی بر شیبهای تند دره ها شکل می گیرند و در مسیر رو به پایین کوه، شکافهای عمیقی در آنها ایجاد می شود. راه رفتن روی شیبهای یخچالی معمولا همراه است با ترس فرو ریختن بهمن یا شکستن تله های برفی زیر پایت و سقوط در شکاف های یخی.

 

اما در قطب مفهوم دیگری از یخ و سرما را دیدم. آنجا معمولا شیبی وجود ندارد و دشتهای وسیع قطبی را یخچالهایی آن قدر بزرگ پوشانده اند که صدها همچون یخچال خومبوی اورست درونشان گم است.

 

 

 خرداد ماه 1397، وقتی هواپیمای ایرگرینلند، بعد از 5 ساعت پرواز از کپنهاگ دانمارک، می خواست در شهر کوچک "کانگرلوسواک"، در غرب گرینلند بنشیند، از پنجره هواپیما گوشه ای از یخچال بزرگ گرینلند را  دیدم، احساس کردم همه یخچالهایی که پیش از این در کوههایی مثل اورست و نانگاپاربات دیده بودم، کنار این دریای یخ، جویبارهایی بیش نبوده اند!

 

 

برای رفتن به کانال اینستاگرام و تلگرام کلیک کنید. 

 

10/ دی/1397



بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف