WhatsApp WhatsApp
اسپیلت البرز
تجربه‌های ناب زندگی
در دل طبیعت
اسپیلت البرز

رفتینگ، سوار بر آب‌های سپید

رفتینگ، سوار بر آب‌های سپید

19/ مرداد/1397

تابستان بهترین زمان سفر به منطقه چهارمحال‌و‌بختیاری است. این‌بار می‌خواهیم به گشت‌و‌گذار در رودخانه برویم...


سوار بر آب‌های خروشان شویم و سرنوشت خود را به دست رود بسپاریم. در امتداد روخانه هم‌مسیر موج‌ها از میان روستاها و کشتزارهای زیبا، عبور کنیم و پاروزنان سفری پر از هیجان را تجربه کنیم. اگر می‌خواهید گردشگری آدرنالین را تجربه کنید؛ سفر رفتینگ، قایق‌سواری در آب‌های خروشان رودخانه ارمند، را از دست ندهید.

رفتینگ
با آب‌های خروشان ارمند همراه شو

رفتینگ چیست؟

 

رفتینگ (Rafting) نوعی فعالیت آبی و قایق‌سواری و گشت‌وگذار در مسیر یک رودخانه خروشان است که به دلیل شدت امواج و کفی که روی آب تشکیل می‌شود، به آن قایق‌رانی روی آب‌های سفید (White Water Rafting) نیز می‌گویند.

 رفتینگ

تا به حال لذت گشت و گذار در رودخانه را تجربه کرده‌ای؟

آب‌های خروشان ارمند

 

یکی از رودخانه‌های پرآبی که شرایط مناسبی برای رفتینگ دارد، رودخانه ارمند یا کارون علیا در استان چهارمحال‌و‌بختیاری است. مسیر رودخانه ارمند حدود ۲۰ کیلومتر است. ارمند از مناطق کوهستانی مرتفع شرق و دشت‌های مرکزی استان سرچشمه گرفته و پس از عبور از منطقه ارمند، آب رودخانه سرخون را دریافت نموده و با پیوستن به رودخانه بازفت، به سد کارون 4 می‌ریزد. گذر از رودخانه ارمند با قایق حدود 5 الی 6 ساعت طول می‌کشد.

 رفتینگ

ارمند از دل کوه‎های زاگرس سرچشمه گرفته و به دشت های چهارمحال و بختیاری می‌ریزد

ماجراهای هاکلبری فین

 

رفتینگ را در فارسی کَلَک سواری ترجمه کرده اند وقتی اسم کلک سواری را می‌شنویم، اولین چیزی که به ذهنمان می‌رسد،  داستان هاکلبری فین (Huckleberry Finn) است. همان قایق چوبی که از الوارهای چوب ساخته شده بود و پاروی آن نیز یک تخت چوب بلند بود. هاکلبری فین هیچ وقت از خود سوال نکرد که رفتینگ چیست. او تنها یک قایق چوبی ساخته و بر آن سوار شد و بدون این‌که بداند، اولین نمونه قایق‌های‌ رفتینگ را ساخت. 

 هکلبری فین

حتما کارتن هاکلبری فین و قایق چوبی اش را به یاد می‌آورید


تصور اینکه با دوستان خود سوار بر قایق شده و هماهنگ پارو بزنیم بسیار هیجان‌انگیز است. قایق هایی بسیار سبک که ما را روی آب‌های خروشان رودخانه سوار می‌کند و به این‌سو و آن‌سو می‌برد. به کسی که هدایت گروه را به عهده می‌گیرد راهنمای رفتینگ یا "Raft Guide" می‌گویند. او بلند و یک صدا می‌گوید "all forward" و همه باید به سمت جلو پارو بزنند؛ یا می‌گوید "all back" و همه باید به عقب پارو بزنند. هماهنگی افراد در حرکت قایق نقش بسیار مهمی دارد. عضوی از یک گروه بودن احساس بسیار خوبی به افراد منتقل می‌کند.

 رفتینگ

پارو بزن و فریاد! به جلو حرکت کن و از کار گروهی لذت ببر

در ابتدای مسیر، رودخانه آرام و ساکت است. ناگهان پس از چند متر پارو زدن تلاطم می‌کند و می‌خروشد. اینجا نفس‌ها در سینه حبس می‌‎شود و آدرنالین خونتان زیاد می‌شود. قایق با سرعت زیادی بالا و پایین می‌شود و آب رودخانه به سرورویتان می‌پاشد. همه با هم تلاش می‌کنند تا قایق را به‌درستی هدایت کنند. رفت‌گاید فریاد می‌زند و پاروزنان اطاعت می‌کنند. اگر همه باهم و هماهنگ پارو نزنید ممکن است به داخل آب بیفتید اما با وجود جلیقه نجات و کلاه‌های ایمنی هیچ خطری شما را تهدید نخواهد کرد.

 رفتینگ

اگر از قایق بیرون افتادی نترس! جلیقه نجات و کلاه ایمنی از تو محافظت می‌کنند

 پس از گذر از موج‌های خروشان، رودخانه آرام می‌گیرد و قایق با جریان رودخانه حرکت میکند و پیش می‌رود. ارمند در بسیاری از قسمت‌ها خروشان و مواج است و در نقاطی که رودخانه عریض می‌شوند، آرام می‌گیرد. وقتی جریان آب کند می‌شود پاروها را بالا گرفته و کمی استراحت کنید. به تماشای درختان بلوط زاگرس در حاشیه رودخانه نشسته و از خنکی هوا لذت ببرید.

 رفتینگ

رودخانه که آرام شد از طبیعت زیبای اطراف آن غافل نشو

مناظر حاشیه رودخانه ارمند بسیار زیبا و تماشایی است. بعضی جاها صخره‌ها و سنگ‌های بلندی وجود دارد. برای این‌که لذت آب‌تنی و شنا در رودخانه را تجربه کنید، می‌توانید به صلاح‌دید راهنمای خود قایق را به کناری زده و از صخره‌ها بالا بروید و با پرش به درون آب رودخانه، یکی از پرهیجان‌ترین قسمت‌های این سفر را تجربه کنید و خود را به آب‌های ارمند بسپارید.

 رفتینگ

شیرجه زدن در دل ارمند خستگی را از جانتان به در می‌کند

یکی از همسفران اسپیلت البرز، از تجربه سفر رفتینگ خود می‌گوید:

 

در بعضی نقاط جریان آب بسیار تند بود، در مسیر رودخانه سنگ‌های زیادی وجود دارد که با راهنمایی رفت‌گاید خود از آن‌ها عبور می‌کردیم. در یکی از قسمت‌ها، سر قایق به سنگ بزرگی برخورد کرد و فلیپ شدیم. وقتی قایق سرو ته می‌شود اصطلاحاً می‌گویند (flip) شدیم. همه داخل آب افتادیم و شروع به خندیدن کردیم. جلیقه نجات باعث شد روی آب بمانیم. به کمک یکدیگر قایق را سروته کرده و دوباره سوار آن شدیم. چیزی که بیشتر از همه برای من جذاب بود همکاری همه جانبه همه اعضای گروه و حرکت تیمی و هماهنگ بچه‌ها بود.

 رفتینگ

یکی از هیجان‌انگیز ترین اتفاقات سفر، فلیپ شدن است

آب رودخانه ارمند سبز بسیار خوشرنگی است و عرض رودخانه در قسمت‌های مختلف، کم‌و‌زیاد می‌شود. اواخر مسیر، رودخانه بسیار عریض و کم‌عمق می‌شود و پارو زدن به سختی انجام می‌شود. این‌جا می‌توانید  جلیقه‌های نجات خود را محکم بسته و به درون آب شیرجه بزنید. بر موج‌ها تکیه زده و پاهای خود را بالا بگیرید. آن وقت احساس می‌کنید به یک پارک آبی طبیعی رفته‌اید و دارید روی آب‌ رودخانه سرسره بازی می‌کنید.

 رفتینگ

لم دادن روی آب‌های ارمند را هم تجربه کن

رفتن به یک سفر آبی در اوج گرمای تابستان بسیار لذت‌بخش است. در رفتینگ هیجان زیادی را تجربه خواهید کرد. به طور کلی، رفتینگ یک برنامه ماجراجویانه و ورزشی است که در دل طبیعت انجام می‌شود. برای این سفر لازم نیست حتما شنا بلد باشید. فقط کافی است پارو بزنید و از خیس‌شدن لذت ببرید. 

 رفتینگ
رفتینگ یکی از بهترین سفرهای تابستانه است

اگر می‌خواهید رفتینگ را تجربه کنید، حتما با گروه‌های مطمئن و آموزش دیده همراه شوید. کسی که هدایت گروه رفتینگ را به عهده دارد باید تجربه لازم را داشته باشد و همه چیز را در مورد کنترل قایق بداند. در تور رفتینگ در آب‌های خروشان اسپیلت البرز، کادر حرفه‌ای و مجرب رفتینگ در ارمند در این سفر ماجراجویانه و شگفت‌انگیز همراهتان خواهد بود.


19/ مرداد/1397



بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف