WhatsApp WhatsApp
اسپیلت البرز
تجربه‌های ناب زندگی
در دل طبیعت
اسپیلت البرز

ماداگاسکار؛ با تنوع گیاهی و جانوری منحصر به فرد

ماداگاسکار؛ با تنوع گیاهی و جانوری منحصر به فرد

5/ مرداد/1395

ماداگاسکار پس از جدا شدن از هند دیگر هیچ گاه به خشکیهای دیگر دنیا راه نیافت این جدایی طولانی باعث شده تا اغلب گیاهان و جانورانش بی‌همتا باشند.


ماداگاسکار؛ با تنوع گیاهی و جانوری منحصر به فرد

 و در جای دیگری از دنیا پیدا نشوند. در حدود ۹۰ درصد از تمامی گونه‌های گیاهی و جانوری، انواع پرندگان ماداگاسکار بومی همین جزیره هستند. که معروف ترین آن‌ها لمورها با نزدیک به صد گونه متفاوت که فقط در ماداگاسکار وجود دارند از دیگر جانوران این جزیره  آفتاب‌پرست پلنگی است. بیش از ۸۰ درصد از گونه گیاهی این جزیره را هم در هیچ‌جای دیگر جهان نمی‌توان یافت. این تنوع زیستی ویژه باعث شده‌است که از ماداگاسکار به عنوان قاره هشتم یاد شود.

 ماداگاسکار

ماداگاسکار

 

تنوع جانوری ماداگاسکار نیز مثل جمعیت گیاهی آن متنوع و منحصر بفرد است. لمورها پستانداران برجسته این جزیره محسوب می‌شوند که با انواع سکونت گاه‌های ماداگاسکار سازگار شده و بصورت گونه‌های متنوعی ظاهر گردیده‌اند. آی‌ای، ایندری، ‌لمور دم‌حلقه‌ای، ‌لمور موشی، از معروف‌ترین جانوران و بائوباب نادرترین درختان آن می باشد. نکته جالب توجه آن است که بر خلاف آفریقا، حیواناتی مثل میمون، گورخر، ‌زرافه، شیر، کفتار، ‌بوفالو، ‌شتر، گربه در ماداگاسکار وجود ندارند زیرا هرگز پای آنها به این جزیره نرسیده است.

یائوباب

 

ایندری بزرگ‌ترین لمور ماداگاسکار و به رنگ سیاه و سفید است این حیوان از میوه و برگ درختان می‌خورد و در جنگل‌های انبوه شرقی ماداگاسکار زندگی می کند. آی‌آی هم نوعی لمور منزوی شبزی ‌است که شباهت زیادی به گربه بزرگ دارد ولی صورتش به راسو و گوش‌هایش شبیه خفاش است ‌آی‌آی چشمان سبز نافذ و دستان سیاه با انگشت میانی استخوانی و بلند دارد و برای بیرون ‌آوردن لارو حشرات از زیر پوسته درختان بکار می‌رود. در زمان بالا رفتن از درخت به پوست آن ضربه م یزند و به صدای حفره‌های حاوی حشرات گوش می‌دهد و وقتی چیز اشتهاآوری در زیر آن می‌شنود، آن را با انگشت نازکش بیرون می‌آورد.

 لمور

 

جزیره ماداگاسکار تقریباً شامل دو سوم تمام آفتاب پرست‌های دنیا می‌باشد از جمله کوچک‌ترین آفتاب‌پرست دنیا در این جا زندگی می‌کند. جالب‌تر آن است که تمام حلزون های زمینی و قسمت عمده پروانه‌ها، سوسک‌های سرگین، عنکبوت‌ها و سنجاقک‌های آن بومی هستند. قورباغه‌ها تنها دوزیستان ماداگاسکار می‌باشند این حیوان بسیار زیبا است و از رنگ‌های روشن و ترشحات سمی برای نشان دادن سمی بودن خود به شکارچیان استفاده می‌کند.

آفتاب پرست

قورباغه

 

شنیدن کی بود مانند دیدن، در تور ماداگاسکار همراه ما باشید.


5/ مرداد/1395



بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف