WhatsApp WhatsApp
اسپیلت البرز
تجربه‌های ناب زندگی
در دل طبیعت
اسپیلت البرز
آشنایی با آداب و فرهنگ غذا خوردن ژاپنی‌ها

فرهنگ و عادت غذایی مردم ژاپن

فرهنگ و عادت غذایی مردم ژاپن

30/ دی/1402

غذاهای ژاپن به دلیل تنوع بالا و دستور پخت خاصی که دارند، طعم دیگری از غذا را به شما ارائه خواهند داد. اگر تور ژاپن را خریداری کرده و به این سرزمین زیبا سفر کرده‌اید، حتماً از غذاهای این کشور لذت خواهید برد.


برخی از این غذاها آن‌قدر خوشمزه هستند که شهرت جهانی پیدا کرده و در دسته گران‌ترین و مشهورترین غذاهای جهان قرار دارند. در سفر خود به شهر ژاپن بسیار مهم است که بهترین غذاهای این کشور را بشناسید.

در کنار سرو غذاهای ژاپن و تست آنها در بهترین رستوران‌ها، باید با برخی از سنت‌ها و عادت غذایی ژاپن هم آشنا شوید. مردم این کشور برای غذا خوردن آداب خاصی داشته و در بیشتر غذاهای خود از مواد غذایی خاصی استفاده می‌کنند. کسب این اطلاعات می‌توان صرف وعده‌های غذایی را در هنگام سفر جذاب‌تر کرده و تجربه‌ای جدید را برایتان به ارمغان بیاورد.

این مقاله بخش اول معرفی غذاهای ژاپن و فرهنگ غذایی آن‌ها است که باید قبل از سفر به‌دقت آن را مطالعه کرده و با این غذاهای بسیار خوشمزه آشنا شوید. در ادامه این مطلب غذاهایی که باید در برنامه غذایی سفرتان جی دهید را معرفی خواهیم کرد.

آشنایی خاصی با آداب غذا خوردن و فرهنگ مردمان کشور ژاپنتور

 

مهم‌ترین آداب غذا خوردن در کشور ژاپن

در هنگام سفر به ژاپن و گشت‌وگذار در مکان تاریخی و تفریحی آن، به رستوران‌های مختلف آن بروید و از غذاهای فوق‌العاده خوشمزه آن‌ها لذت ببرید. البته قبل از اینکه سفارش خود را ارائه کنید، باید آشنایی خاصی با آداب غذا خوردن و فرهنگ مردمان این کشور آشنا شوید تا در آنجا اسیر نگاه‌های آن‌ها نشوید. مواردی که در ادامه معرفی می‌کنیم، مهم‌ترین آداب غذا خوردن و عادت‌های غذایی مردم ژاپن هستند که حتماً باید رعایت کنید تا به فرهنگ آن‌ها بی‌احترامی نشود.

شکرگزاری در هنگام غذا و خوردن آن با چوب

مردم ژاپن فرهنگ و عادات غذایی مختلفی دارند، اما یکی از مهم‌ترین آنها، شکرگزاری قبل و بعد غذا است. هنگامی که در رستوران‌های این کشور غذای خود را میل می‌کنید، مردمانی را خواهید دید که قبل و بعد غذا با خواندن جمله‌های خاص شکرگزاری را انجام می‌دهند. بری اینکه به فرهنگ آنها بی‌احترامی نکرد باشید، هنگام سرو غذا این حرکت‌ها را حتی به‌صورت نمادین هم که شده انجام دهید.

همچنین مردم ژاپن غذاهای خود را به‌وسیله دو عدد چوب مخصوص میل می‌کنند. استفاده از این چوب‌ها برای ایرانیان مقداری سخت و حتی در برخی از اوقات غیرممکن است، ام با کمی تمرین می‌توانید این کار را انجام دهید.

شکرگزاری در هنگام غذا و خوردن آن با چوب

 

خوردن غذا تا آخر

یکی از عادت‌های غذایی مردم ژاپن که روی آن حساسیت زیادی به خرج می‌دهند، خوردن غذا تا آخر و خالی‌کردن بشقاب یا ظرف غذا است. مرد این کشور تمام ‌نکردن غذا را نوعی بی‌احترامی می‌دانند؛ به همین دلیل این فرهنگ را از همان ابتدا به بچه‌های خود می‌آموزند.

خوردن غذا با چوب و نحوه قرار دادن آن‌ها

همان‌طور که می‌دانید، مردمان شرق آسیا به‌جای قاشق از چوب‌های مخصوصی برای خوردن غذا استفاده می‌کنند. با اینکه استفاده از این چوب‌ها و خوردن غذا با استفاده از آن‌ها برای مردن ایران سخت است، اما در کشور ژاپن تمامی غذاها با استفاده از این چوب‌ها سرو می‌شود؛ بنابراین باید سعی خود را برای استفاده از آن‌ها بکنید.

یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید درباره نحوه خوردن غذا با استفاده از این چوب‌ها بدانید، نحوه قراردادن آن‌ها بعد از اتمام غذا است. برای اینکه به فرهنگ مردم ژاپن بی‌احترامی نشود، باید بعد از اتمام غذا چوب‌ها را در کنار ظرف قرار دهید. تکیه‌دادن چوب‌ها بر ظرف غذا نوعی بی‌احترامی به فرهنگ غذاخوری ژاپن است.

هورت کشیدن غذا

همه ما می‌دانیم که در فرهنگ ایرانیان هورت کشیدن غذا نوعی بی‌احترامی به سایر افراد است؛ به همین دلیل در هیچ کجای ایران این عمل را در رستوران‌ها و سایر مکان‌ها انجام نخواهند داد. یکی از جالب‌ترین عادات غذایی کشور ژاپن برای ایرانیان این است که آنها هورت کشیدن غذا را بی‌ادبی ندانسته و حتی انجام آن را تعریف از غذا می‌دانند.

عدم مصرف وعده‌های سنگین

 

مردم ژاپن انعام نمی‌گیرند

یکی از فرهنگ‌های بسیار عجیب مردم ژاپن که حتماً از دیدن آن متعجب می‌شوید این است که آنها هیچگاه انعامی را دریافت نخواهند کرد. اگر در رستوران‌های ژاپن غذای خود را میل کردید، هیچگاه اقدام خاصی برای دادن انعام نکنید؛ مردم این سرزمین گرفتن انعام را نشانه بی‌ادبی می‌دانند.

هنگام غذاخوردن در خیابان‌ها راه نروید

هنگام سفر به سرزمین زیبا و اعجاب‌انگیز ژاپن متوجه خواهید شد که مردم این کشور تا چه اندازه به پاکیزگی خیابان‌های خود اهمیت می‌دهند. این نوع از فرهنگ ژاپنی آن‌قدر مشهور شده که در سراسر جهان آنها به‌عنوان مردمی پاکیزه و منضبط می‌شناسند. شما در هنگام خوردن غذا در ژاپن، نباید شروع به راه‌رفتن کنید؛ انجام این کار در ژاپن نوعی بی‌احترامی خواهد بود. مردم این کشور معتقد هستند که انجام این کار باعث کثیف شده خیابان‌ها خواهد شد.

میز خود را کثیف نکنید

اگر دقت کرده باشید، مردم ژاپن هنگام خوردن غذا ظرف خود را نزدیک کرده و آن را در کمترین فاصله ممکن قرار خواهند داد. در برخی از مواقع (هنگام خوردن غذاهای آبکی) ظرف غذا را به نزدیکی دهان خود برده و تا ذره‌ای از آن روی میز نریزد. شاید برایتان جالب باشد که چرا مردم ژاپن کاسه‌های غذا را در این فاصله قرار داده و حتی آن را تا جلوی دهان خود می‌برند؟

مردم ژاپن عادت‌های غذایی مختلفی دارند، اما بدون شک تمیزی میز غذاخوری یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین آن‌ها است. مردمان این سرزمین به‌گونه‌ای غذا می‌خوردند که حتی یک قطره آن روی میز نریزد. هنگام صرف غذا در رستوران‌ها، برای احترام به فرهنگ آن‌ها باید تمیزی میز را رعایت کرده و با نظم خاصی غذایتان را میل کنید.

رعایت ادب هنگام استفاده از خلال‌دندان

مردمان ژاپن به دلیل فرهنگ خاصی که دارند، همواره به‌عنوان مردمانی مؤدب و قابل‌احترام شناخته می‌شوند. در بسیاری از صحنه‌های جهانی می‌توانید ویدئوهایی را پیدا کنید که مردم ژاپن ادب و احترام را ترویج داده‌اند.

مردم ژاپن در هنگام غذا خوردن هم نهایت ادب را رعایت کرده و تحت هیچ شرایطی باعث اذیت سایر افراد نخواهند شد. یکی از موارد مهمی که ادب ژاپنی‌ها را در هنگام صرف غذا نشان می‌دهد، استفاده از خلال‌دندان به‌صورت پوشیده است؛ درواقع مردم ژاپن هنگام استفاده از خلال‌دندان، دست خود را جلوی دهان خود گذاشته تا سایر افراد اذیت نشوند.

خوردن غذا با چوب و نحوه قرار دادن آنها

 

رژیم غذایی مردم ژاپن

رژیم غذایی مردم ژاپن در طول تاریخ تغییرات خاصی پیدا کرده و تحت‌تأثیر عوامل مختلفی قرار گرفته است. قبل از سال 538 میلادی، مردم ژاپن غذای خود را با روغن داغ درست نمی‌کردند، اما به‌واسطه کشورهایی مانند چین و کره این سبک غذایی را وارد کشور کرده و بیشتر غذاها را به این شکل درست کردند.

ارتباط ژاپن با کشورهایی مانند چین و کره باعث شد که بسیاری از غذاهای آنها وارد ژاپن شده و بعد از تغییرات جزئی در ساختار آنها، در لیست بهترین غذاهای ژاپن قرار بگیرند. الگوگیری ژاپنی‌ها در سبک غذایی تنها به چین و کره منتهی نمی‌شود؛ در طول تاریخ ارتباط ژاپن با کشورهایی مانند پرتغال، هندوستان و... باعث شده که برخی از غذاهای آنها در ژاپن به شهرت برسند. با مرور زمان آشپزهای ژاپنی در ساختار این غذاها تغییر ایجاد کرده و آنها را به‌عنوان یک غذای ژاپنی معرفی کرده‌اند.

گفتن عبارت‌های خاص قبل و بعد از غذا

در فرهنگ غذایی ژاپن رسم‌ورسوم مختلفی وجود دارد که معمولاً بیشتر مردم به طور کامل آن‌ها را اجرا می‌کنند. هنگام سفر به این کشور زیبا قطعاً به رستوران‌های آنجا رفته و این افراد را هنگام اجرای سنت‌های قبل و بعد غذا خواهید دید. اگر شما هم در هنگام غذا خوردن این سنت‌ها را انجام دهید، به‌نوعی احترام خود را نسبت به فرهنگ ژاپن نشان داده‌اید.

یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین عادت‌های غذایی مردم ژاپن این است که قبل و بعد غذا مراسم شکرگزاری را انجام خواهند داد. برای انجام این کار باید قبل از خوردن غذا جمله ایتا داکی ماسو (ee-ta-da-ki-ma-so) و بعد از اتمام آن جمله کوچیسو ساما دشیتا (Go-chi-so-sama de-shita) را بگویید. هر دوی این جمله‌ها به معنای سپاس از خداوند برای نعمت‌های آن و تشکر از آشپز یا میزبان برای این غذای خوشمزه است.

 استفاده از چوب‌های مخصوص غذا

استفاده از مواد غذایی خاص در رژیم غذایی

تمامی کشورهای جهان برای تهیه غذاهای خود از مواد غذایی مختلفی استفاده می‌کنند، اما اگر با دقت بیشتری ترکیبات آنها را بررسی کنیم، به این نتیجه می‌رسیم که برخی از مواد غذایی در بیشتر غذاها استفاده می‌شود. کشور ژاپن هم مانند تمام کشورهای جهان از این قاعده پیروی کرده و در تهیه بیشتر غذاهای خود مواد غذایی خاصی استفاده خواهد کرد.

اگر به ترکیبات غذاهای ژاپنی دقت کنید، تقریباً گوشت را در میان اکثر آنها مشاهده خواهید کرد. مردم ژاپن علاقه زیادی به گوشت قرمز داشته و در بیشتر مواقع به نسبت‌های خاصی از آن استفاده می‌کنند. علاوه بر گوشت، مواد غذایی دیگری مانند برنج، جلبک دریایی و لوبیای سویا، سس سویا و... در بیشتر غذاهای ژاپن وجود دارند. محبوبیت بالای این مواد غذایی باعث شده که استفاده از آن‌ها به یک عادت غذایی تبدیل شود.

استفاده از مواد غذایی تازه

یکی از بهترین عادت‌های غذایی مردم ژاپن، استفاده از مواد غذایی تازه است. ازآنجایی‌که مردم سرزمین سامورایی‌ها اهمیت خاصی به سلامت خود می‌دهند، همواره از مواد غذایی فصلی استفاده کرده و هیچ‌گاه مواد غذایی سایر فصل‌ها را به کار نمی‌برند. آنها معتقد هستند که استفاده از مواد غذایی به‌جای‌مانده از فصل‌های قبل، باعث آسیب رساندن به سیستم ایمنی بدن می‌شود.

اگر رستوران‌های ژاپن غذاهای خود را با مواد اولیه همان فصل درست کرده و به مشتریان خود ارائه می‌کنند. در بسیاری از مواقع به دلیل نبودن مواد اولیه برخی از غذاها، رستوران‌ها آنها را ارائه نمی‌کنند. درصورتی‌که بخواهند این غذاها را با مواد اولیه قدیمی سرو کنند، قطعاً با ریزش مشتریان زیادی مواجه خواهند شد.

استفاده از کاسه‌ها و ظرف‌های کوچک

در هنگام سفارش غذا متوجه خواهید شد که ظرف‌های غذا در کشور ژاپن به نسبت ایران و بسیاری از کشورهای دیگر کوچک است. شاید برایتان جالب باشد که دلیل اصلی استفاده از این ظرف‌ها چیست؟ مردم ژاپن به سلامت خود اهمیت زیادی داده و معتقد هستند که افراد نباید در هنگام خوردن غذا زیاده روی کنند.

مردم ژاپن ظرف‌های کوچک را برای سرو غذا انتخاب می‌کنند تا از پرخوری جلوگیری کرده و تمامی افراد بتوانند غذای خود را تمام کنند. همان‌طور که در بخش‌های قبلی گفتیم؛ یکی از آداب اصلی غذا خوردن در ژاپن، تمام کردن غذا است.

عدم مصرف وعده‌های سنگین

تقریباً تمام افراد به‌خوبی می‌دانند که مردم ژاپن منظم  بوده و به سلامتی خود اهمیت زیادی می‌دهند. برخلاف بسیاری از کشورها، مردم ژاپن هیچ علاقه‌ای به وعده‌های سنگین ندارند. مردم این کشور اکثر غذاهای خود را سبک و مقوی درست می‌کنند تا هیچ آسیبی به دستگاه گوارش وارد نشود.

مردم ژاپن هم به‌مانند بسیاری از مردم جهان روی سه وعده غذا می‌خورند، اما اگر به سرو غذای آنها دقت کنید، بشقاب‌ها پر نبوده و همه آن‎ها شامل غذاهای سبک هستند.

استفاده مناسب از حوله اوشیبوری oshibori

هنگامی که در کشور ژاپن به رستوران‌های آن می‌روید، حسابی مورد استقبال کارکنان رستوران قرار گرفته و یک حوله به اسم اوشیبوری oshibori به شما داده می‌شود تا دستان خود را با آن پاک کنید. نکته مهمی که باید در هنگام استفاده از حوله اوشیبوری بدانید این است که نباید صورت و یا گردن خود را با آن پاک کنید. البته برخی از افراد در مکان‌های غیر رسمی این کار را انجام می‌دهند، اما به‌طورکلی برای احترام به فرهنگ مردم ژاپن، فقط باید دستانتان را با آن پاک کنید.

استفاده مناسب از حوله اوشیبوری oshibori

 

استفاده از چوب‌های مخصوص غذا

حتماً تاکنون مردم شرق آسیا را در هنگام خوردن غذا با چوب‌های غذاخوری مشاهده کرده‌اید. این چوب‌ها در انگلیسی چاپستیک و در ژاپن هاشی نام دارند. تمامی مردم ژاپن از این چوب‌های مخصوص برای خوردن غذاهای مختلف استفاده خواهند کرد. با اینکه خوردن غذا با قاشق ممنوع نیست، اما مردم ژاپن حتی غذاهایی مانند سوپ را با این قاشق‌ها میل کرده و در صورت لزوم کاسه را سر می‌کشند.

هنگام استفاده از این چوب‌ها باید چند نکته مهم را درباره آن‌ها بدانید. مردم ژاپن هیچ‌وقت از این چوب‌ها برای جابه‌جایی غذا از یک ظرف به ظرف دیگر استفاده نخواهند کرد. همچنین بعد از صرف نهار آنها را در کنار ظرف می‌گذارند. طبق فرهنگ و عادت غذایی ژاپن، تکیه دادن چوب‌ها به شرف، نشانه بی‌احترامی است.

این چوب‌ها در انگلیسی چاپستیک و در ژاپن هاشی نام دارند

 

تست بهترین غذاهای ژاپن با اسپلیت البرز

تنوع بالای غذاهای ژاپنی باعث شده که برنامه‌ریزی عالی برای وعده‌های غذایی مقداری سخت باشد؛ ما در مجموعه اسپیلت البرز یک برنامه غذایی عالی برای تور ژاپن در نظر گرفته‌ایم تا در طول سفر به رستوران‌های باکیفیت ژاپن رفته و در آنجا بهترین و خوشمزه‌ترین غذاهای این کشور را تست کنید.

اسپیلت البرز مجری مستقیم تور ژاپن بوده و به کمک کارشناسان حرفه‌ای و باتجربه خود، یک سفر تجربه‌محور را با بهترین امکانات تدارک دیده است. مهارت اسپیلت البرز در برگزاری تورهای تجربه‌محور آن‌قدر بالا است که توانسته در چند سال گذشته بارها رتبه اول بهترین شرکت مسافرتی را به خود اختصاص دهد.

درواقع تور ژاپن اسپیلت البرز هزینه‌های پنهان ندارد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره تور ژاپن نوروز و نحوه رزرو آن به سایت اسپیلت البرز مراجعه کنید.

 


30/ دی/1402



تورهای مرتبط
در این بخش تورهای مرتبط با این مطلب آمده است.
بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف