WhatsApp WhatsApp
اسپیلت البرز
تجربه‌های ناب زندگی
در دل طبیعت
اسپیلت البرز
تاریخچه مذهب شینتو

دین در ژاپن، مذهب شینتو

دین در ژاپن، مذهب شینتو

26/ بهمن/1402

کشور ژاپن در تمام زمینه‌ها تاریخ غنی و پر ماجرایی دارد. این کشور علاوه بر وقایع تاریخی، حتی در عرصه دین و مذهب هم ماجراهای خاصی را برای تاریخ‌شناسان به‌جای گذاشته است.


دین در ژاپن همواره یک بحث جذاب و کاملاً متفاوت بوده و ماجراهای ادیان مختلف ژاپن تا به امروز اهمیت خود را حفظ کرده‌اند. امروزه اگر تور ژاپن را خریداری کرده و به این کشور زیبا سفر کنید، با مکان‌های مذهبی مختلفی روبرو خواهید شد که هرکدام از آنها متعلق به مذهب خاصی هستند.

کشور ژاپن در طول تاریخ پذیرای مذهب‌های مختلفی بوده است، اما بدون شک مذهب شینتو یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین آیین‌های این کشور بوده و تا به امروز مردمان کشور ژاپن از اندیشه‌ها و راهنمایی‌‌های آن تبعیت می‌کنند. این مذهب دارای تاریخچه بزرگی بوده و حتی در زمان حال هم مراسم‌های مختص آن در مراکز مخصوص برگزار خواهد شد.

قبل از اینکه سفر خود به ژاپن را آغاز کنید، باید درباره مذهب این کشور اطلاعات کاملی به دست بیاورید. در ادامه این مطلب قصد داریم مذهب شینتو را مورد بررسی قرار دهیم تا بیشتر از پیش با این آیین مردم ژاپن آشنا شوید.

شینتو برخلاف آیین بودایی، به‌عنوان آیین بومی مردم ژاپن شناخته می‌شود

 

تاریخچه مذهب شینتو

شینتو برخلاف آیین بودایی، به‌عنوان آیین بومی مردم ژاپن شناخته می‌شود. با اینکه شینتو به نسبت آیین‌ بودایی شهرت کمتری دارد، اما از همان آغاز تاریخ در میان مردم ژاپن رواج داشته و حتی در زمان حل هم پیروان بسیار زیادی در شهرهای مختلف کشور دارد. نکته بسیار مهمی که باید درباره مذهب شینتو بدانید این است که برخلاف سایر ادیان، مؤسس خاصی ندارد. در واقع شینتو یک کلمه به معنای طریقت کامی است که برای ایجاد تمایز بین آیین بومی ژاپن و آیین‌های وارداتی انتخاب شد.

مردم ژاپن در همان ابتدای تاریخ به پرستش کامی‌ها باور داشتند. کامی‌ها رب النوع‌های مورد پرستش مردمان ژاپن بودند که جمع آنها به بیش از هشت میلیون می‌رسید. مذهب شینتو همان طریقت کامی‌ها است فقط این نام برای آن انتخاب شد تا آن را از ادیان دیگری مانند بودایی جدا کنند. همچنین واژه شینتو برای اولین‌بار در قرن هشتم و در کتاب نیهون شوکی منتشر شد.

 

3 آداب آیین شینتو در ژاپن

مذهب شینتو به‌عنوان آیین محلی مردمان ژاپن آداب خاص خود را دارد. اولین و مهم‌ترین آداب این آیین محلی، پرستش خدایان ملی و امپراتورها است. پیروان این آیین معتقد هستند که امپراتورها از نسل ایزدبانوی خورشید و نگهبان سرزمین ژاپن هستند؛ به همین دلیل آنها لیاقت پرستش را دارند.

یکی دیگر از آداب آیین شینتو، وطن‌پرستی و وفاداری به سرزمین خود است. پیروان این مذهب تعصب خاصی به سرزمین‌های خود دارند. قربانی کردن برای مردگان از دیگر آداب مذهب شینتو است که در حال حاضر هم در خلال مراسم‌های مذهبی آن را انجام می‌دهند.

دین در ژاپن، مذهب شینتو

 

پیروان شینتو در کجا عبادت می‌کنند؟

مذهب شینتو هم به‌مانند سایر ادیان دیگر محل خاصی برای عبادت دارد. ایزدکده‌ها به‌عنوان پرستشگاه رب‌النوع آیین شینتو انتخاب شده و در طول تاریخ محل اصلی برگزاری مراسم‌های مذهبی مذهب شینتو به شمار آمده‌اند. در حال حاضر بیش از 80 هزار ایزدکده در سراسر کشور ژاپن وجود دارند که پیروان این مذهب از آنها برای عبادت و انجام مراسم‌های مختلف استفاده می‌کنند.

در تمامی ایزدکده‌ها اجسام مختلفی وجود دارند که بر اساس اعتقاد پیروان این مذهب، روح ایزدان و رب‌النوع‌ها در داخل آنها نگهداری می‌شود.

عناصر مادی آیین شینتو

در ایزدکده‌ها عناصر مختلفی وجود دارند که هریک از آنها معنا و مفهوم خاصی برای پیروان این ادیان دارد. مواد زیر مهم‌ترین عناصر مادی آیین شینتو هستند:

  • توری‌های دروازه ورودی که به اعتقاد پیروان شینتو، مرز بین این دنیا و دنیای خدایان هستند.
  • تندیس‌هایی به شکل شیر (کوماینو) که نگهبانان ایزدکده هستند.
  • شیمه ناوا یا طناب کاهی که نشان‌دهنده تقدس است.
  • تخته‌های چوبی که روی آن دعا می‌نویسند.
  • اومیکوجی که یک برگه فال بوده و در صورت خوش‌یمن نبودن، آن را در قسمت خاصی گره می‌زنند تا تقدیر آن تغییر کند.

 

مهم‌ترین ایزدکده شینتو

همان‌طور که گفتیم، ایزدکده‌های بسیار زیادی در کشور ژاپن وجود دارد. در میان این ایزدکده‌ها، برخی از آنها محبوبیت و اهمیت بیشتری در میان پیروان شینتو دارند. در حال حاضر ایزدکده‌های جینگو به نسبت سایر ایزدکده‌ها اهمیت و جایگاه ویژه‌تری دارند. ایزدکده‌های جینگو به آن دسته از ایزدکده‌ها گفته می‌شود که پیوند عمیقی با خاندان امپراتور دارند.

اییسه جنگو (1) مهم‌ترین ایزدکده ژاپن است که در شهر ایسه قرار داشته و زیر نظر خاندان امپراتور قرار دارد. پیروان شینتو در این ایزدکده کامی آماتراسو را می‌پرستند.

 

آداب عبادت در ایزدکده‌های شینتو

عبادت در ایزدکده‌های مذهب شینتو آداب خاص خود را دارد. پیروان این آیین باید هنگام ورود به این مکان مراحل خاصی را پشت سر بگذرند. این مراحل عبارت‌اند از:

  • در مرحله اول باید هنگام عبور از تورهای سر دروازه تعظیم کنند.
  • در مرحله دوم باید از کناره راه عبور کرده و به حوض‌های کوچک ایزدکده بروند.
  • در مرحله سوم باید با استفاده از آب حوض‌ها دست و دهان خود را پاک‌سازی کنند. برای این کار باید ملاقه را با دست راست برداشته و روی دست چپ آب بریزند. این کار را باید با دست چپ هم انجام داده و سپس دهان خود را بپوشانند.

 مذهب شینتو یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین آیین‌های کشور ژاپن

 

بازدید از مراکز مذهبی ژاپن با اسپیلت البرز

مراکز مذهبی ژاپن و مراسم‌های مخصوصی که اجرا می‌کنند، یکی از جذاب‌ترین و شگفت‌انگیزترین جاذبه‌های گردشگری این کشور هستند. شرکت اسپیلت البرز به‌عنوان مجری مستقیم تور ژاپن و یکی از معتبرترین و شناخته‌شده‌ترین شرکت‌های مسافرتی، برنامه کاملی را برای سفر به ژاپن تدارک دیده تا بتوانید از جاذبه‌های تاریخی، طبیعی و فرهنگی این کشور بازدید کنید.

اسپیلت البرز بهترین و متفاوت‌ترین تورهای تجربه‌محور را برگزار کرده و هیچ هزینه پنهانی برای تورهای خود در نظر نگرفته است. رزرو اقامتگاه‌های باکیفیت، رزرو بلیت رفت‌وبرگشت، وعده‌های غذایی عالی، برنامه کامل است. گشت‌وگذار در ژاپن، تور لیدر حرفه‌ای و... تنها بخش کوچکی از خدمات فوق‌العاده اسپیلت البرز در تور ژاپن نوروز 1404 هستند.

 


26/ بهمن/1402



بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف