WhatsApp WhatsApp
اسپیلت البرز
تجربه‌های ناب زندگی
در دل طبیعت
اسپیلت البرز
شناخت تاریخ باستان ژاپن با اسپیلت البرز

تاریخ باستان ژاپن

تاریخ باستان ژاپن

28/ دی/1402

تاریخ باستان ژاپن با شگفتی‌ها و اتفاقات عجیب‌وغریب خود بسیاری از علاقه‌مندان به تاریخ ژاپن را مجذوب خود کرده است. با اینکه تاریخ ژاپن به قسمت‌های مختلفی تقسیم شده و هریک از آن‌ها اتفاقات خاصی را در بر می‌گیرد، اما در این میان تاریخ باستان ژاپن به دلیل حوادث و درگیری‌های مختلف بر سر قدرت، جذابیت بیشتری دارد.


به‌طورکلی تاریخ باستان ژاپن از سال 710 میلادی شروع شده و تا 1185 میلادی ادامه داشته است. طبق بررسی تاریخ شناسان، این دوره از تاریخ ژاپن شامل دوران نارا (Nara) و هی‌آن (Heian) می‌شود. اگر قصد سفر به ژاپن را داشته و می‌خواهید درباره تاریخ این کشور اطلاعات زیادی به دست بیاورید، قطعا تاریخ باستان ژاپن و دوره‌های نارا و هی‌آن جذابیت زیادی را به شما ارائه خواهد کرد.

در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا تاریخ باستان ژاپن را به طور کامل مورد بررسی قرار دهیم و بیشتر از پیش شما را با دوران نارا و هی‌آن آشنا کنیم.

 شناخت تاریخ باستان ژاپن

 

دوره نارا از 710 تا 794 میلادی

اوایل قرن هشتم بود که دوره نارا آغاز شد. ازآنجایی‌که در آن زمان پایتخت کشور را نارا انتخاب کردند، این دوره را با این اسم می‌شناسند. دوره نارا با قوانین عجیب‌وغریب خود بسیاری از مردم ژاپن را در تنگنا قرار داده بود. اتفاقات این دوره که حدود 84 سال به طور کشید، اتفاقات مختلفی را رقم زد که در ادامه مهم‌ترین و جالب‌ترین آنها را معرفی خواهیم کرد. 

سیستم ملی مبتنی بر Ritsuryo

بدون شک یکی از مهم‌ترین اتفاقات تاریخ ژاپن باستان در دوره نارا رخ داد. در این دوره سیستم ملی مبتنی بر Ritsuryo ایجاد شد که طبق آن تمام زمین‌ها و حتی مردم به امپراتوری تعلق داشتند. درواقع کنترل یکپارچه مردم ژاپن توسط امپراتوری و مقامات دولتی انجام می‌شد و برای این کار سیستم henko-sei (سیستمی برای سازماندهی) ایجاد شده بود. همچنین در کنار این سیستم نظارتی، برای اخذ مالیات از مردم و سربازها، سیستم Soyocho ایجاد شده بود.

تقویت سیستم Ritsuryo

در تاریخ باستان ژاپن سیستم Ritsuryo برای مردم این سرزمین بسیار سخت و غیرقابل‌تحمل بود، به همین دلیل در نیمه اول قرن هشتم یک‌سری از اقدامات خاص برای تقویت این سیستم و راحتی بیشتر مردم و کشاورزان ایجاد شد. یکی از این اقدامات، قانون Sanze-ishin یا سیاست افزایش زمین‌های زراعی بود. طبق این قانون کشاورزانی که زمین‌های زراعی جدید ایجاد کرده‌اند، می‌توانند برای یک دوره سه نسل مالکیت آن‌ها را داشته باشند.

قانون دومی که برای تقویت سیستم Ritsuryo ایجاد شد،  قانون Konden einen shizai بود. طبق این قانون، کشاورزانی که زمین جدید ایجاد می‌کردند، می‌توانستند به‌صورت دائمی آنها را در اختیار بگیرند. با ورود به نیمه دوم قرن هشتم، موقعیت‌های خاصی برای تغیر کنترل بر اساس سیستم Ritsuryo ایجاد شد. برای مثال، برای جایگزینی افرادی که فرار کرده بودند، تعداد کشاورزها افزایش پیدا کرد.

تدوین کتاب‌های مختلف

در تاریخ باستان ژاپن کتاب‌های مختلف تدوین شد تا فرهنگ این کشور را به سطح بالاتری برده و مردم این کشور و نسل‌های بعد، اطلاعات دقیق‌تری درباره تاریخ باستان ژاپن و سایر موضوعات مختلف آن کسب کنند. مواردی که در ادامه معرفی خواهیم کرد، مهم‌ترین کتاب‌هایی بودند که در دوره نارا تدوین شدند.

  • نیهونشوکی Nihonshoki با موضوع تاریخ ژاپن (یکی از قدیمی‌ترین کتاب‌های تاریخ ژاپن)
  • مانیشو Manyoshu یا مجموعه ده هزار برگ در حوزه ادبیات ژاپن
  • فودوکی Fudoki با موضوع آب‌وهوای ژاپن و فرهنگ آن
  • فرهنگ تنپیو Tenpyo (از طریق کنتوشی نمایندگان ژاپنی به ژاپن آورده شد)

ساخت معابد تودای جی و کوکوبون جی

یکی دیگر از اتفاقات مهم تاریخ باستان ژاپن که در دوان نارا رخ داد، تقویت ایده دفاع ملی بود. در این دوره از تاریخ باستان ژاپن به درخواست امپراتور شومو معابد تودای جی و کوکوبون جی به بهانه دفاع و حفظ مردم ژاپن ساخته شدند.

دوره هیان یا هی‌آن یکی دیگر از دوره‌های تاریخ باستان ژاپن است

 

دوره هیان از سال 794 تا 1185 میلادی

دوره هیان یا هی‌آن یکی دیگر از دوره‌های تاریخ باستان ژاپن است که از اواخر قرن هشتم آغاز شد و تا اواخر قرن 12 ادامه داشت. درواقع از ازمانی که هیان کیو توسط امپراتور کانمو به‌عنوان پایتخت ژاپن انتخاب شد، دوره هیان تاریخ‌سازی خود را آغاز کرد. این دوره که به نسبت دوره قبل بیشتر طول کشید، اتفاقات مختلفی را در تاریخ باستان ژاپن ثبت کرد. مواردی که در ادامه معرفی خواهیم کرد، مهم‌ترین اتفاقات دوره هی‌آن بودند:

تاسیس نظام دولت سلسله‌ای

هنگامی که دوره هیان آغاز شد، نظام ملی مبتنی بر سیستم Ritsuryo که از دوره قبل ادامه یافته بود به مرز خود رسید؛ بنابراین دولت ملی دوران هیان تصمیبم گرفت که اصلاحات ملی را انجام دهد. اوایل قرن 11 بود که دولت ملی به طور فعال اصلاحات نظام ملی را از طریق تمرکززدایی ترویج کرد و نظامی به نام دولت یا ملت سلسله‌ای را تأسیس کرد.

در این دوره با تأسیس نظام دولت سلسله‌ای، مقدار قابل‌توجهی از اختیارات به زوریو (رئیس فرمانداران استان) منتقل شد. کوکوگا یا همان دفاتر دولتی استانی، مناطق محلی را کنترل می‌کرد.

ایجاد سیستم پرداخت مالیات

یکی دیگر از اتفاقات مهم تاریخ باستان ژاپن که در دوره هی‌آن رخ داد، ایجاد سیستم پرداخت مالیات بود. هنگامی که زوریو و کوکوگا کنترل ژاپن را به دست گرفتند، سیستم فومیو یا همان جمع‌آوری مالیات را ایجاد کردند تا درآمد کشور را به ثبات برسانند.

تشکیل طبقه سامورایی‌ها

بدون شک سامورایی‌ها یکی از جذاب‌ترین بخش‌های تاریخ ژاپن هستند که بیشتر مردم این سرزمین به سبک زندگی آن‌ها افتخار می‌کنند. در دوره هی‌آن بود که این قشر جامعه از طریق سیستم نیروهای کوکوگا ایجاد شدند.

تغییر در سیستم دولت سلسله‌ای

با ورود به قرن دوازدهم، سیستم دولت یا ملت سلسله ای شروع به تغییر کرد. تعداد شوئن‌ها (املاک خصوصی) از اواخر قرن دوازدهم تا اوایل قرن سیزدهم به طور قابل‌توجهی افزایش یافته بود و یک سیستم کنترل قرون‌وسطایی به نام shoen koryo sei (سیستمی از زمین‌های عمومی و املاک خصوصی) ایجاد شد.

یکی از اتفاقات جالب این عصر، برعهده گرفتن اداره امور ایالتی توسط امپراتور بازنشسته (اینسی) ژاپن بود. به عقیده بسیاری از تاریخ‌شناسان این اتفاق پایان تاریخ باستان ژاپن و آغاز قرون‌وسطا بود. درواقع با آغاز جنگ‌های هوگن و هیجی، سامورایی‌ها به دنیای سیاسی پیش رفتند و دولت قبیله تایرا را به وجود آوردند.

ادامه فرهنگ‌سازی ژاپن

فرهنگ‎سازی ژاپن که در اوایل تاریخ باستان و در دوره نارا آغاز شده بود، در دوره هی‌آن هم ادامه داشت. در این دوره از تاریخ باستان ژاپن، اتفاقات خاصی رخ داد که تمام آنها در کنار هم فرهنگ ژاپن را تا حد زیادی بالا برد. این اتفاقات مهم شامل موارد زیر می‌شود:

  • استفاده از هیراگانا (شخصیت‌های هجایی ژاپنی) و کاتاکانا (مجموعه دیگری از شخصیت‌های هجایی ژاپنی)
  • آغاز ادبیات روایی (داستان جنجی بهترین نمونه ادبیات روایی ژاپن)
  • شکوفایی کتاب بالش Makura no soshi
  • ساخته شدن معابد مختلف و پیشرفت تلفیق شینتو با بودیسم

 آشنایی با گوشه‌هایی از تاریخ ژاپن

 

شناخت تاریخ باستان ژاپن با اسپیلت البرز

شناخت تاریخ باستان ژاپن و آشنایی با مکان‌های تاریخی آن یکی از جذاب‌ترین و شگفت‌انگیزترین بخش‌های سفر شما به این کشور زیبا خواهد بود. البته برای اینکه در طول سفر خود به بهترین مکان‌های ژاپن رفته و تاریخ آن را بهتر بشناسید، باید بهترین روش مسافرت را انتخاب کنید.

اسپیلت البرز به‌عنوان مجری مستقیم تور ژاپن، بهترین و مناسب‌ترین انتخاب برای سفر و بازدید از مکان‌های تاریخی و تفریحی است. این شرکت گردشگری به دلیل ارائه خدمات عالی و برگزاری تورهای خود به بهترین شکل ممکن، توانسته در یک دهه گذشته بارها عنوان بهترین شرکت گردشگری ایران را کسب کند.

یکی از ویژگی‌های بسیار عالی اسپیلت البرز این است که تورهای آن هزینه پنهان ندارند. در واقع قیمت تور ژاپن اسپیلت البرز اطلاعات دقیق و کاملی را به شما ارائه خواهد داد و سفری بی‌دغدغه را به بهترین شکل ممکن برایتان برنامه‌ریزی می‌کند. در هنگام سفر به ژاپن با اسپیلت البرز، در کنار جاذبه‌های طبیعی و تفریحی، از جاذبه‌های تاریخی مختلفی مانند موزه هنر و تکنولوژی (تیم‌لب)، کاخ زیبای امپراتوری، دره آتشفشانی اوواکودانی، معابد بودایی و... بازدید خواهید کرد تا بیشتر از پیش با تاریخ و فرهنگ مردم ژاپن آشنا شوید.

در این مطلب تاریخ باستان ژاپن را مورد بررسی قرار دادیم تا با مهم‌ترین اتفاقات این دوره آشنا شوید. اگر همچنان درباره تاریخ باستان ژاپن و یا خرید تور ژاپن نوروز 1403 سوال خاصی دارید، به سایت اسپیلت البرز مراجعه کنید.


28/ دی/1402



تورهای مرتبط
در این بخش تورهای مرتبط با این مطلب آمده است.
بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف