WhatsApp WhatsApp
اسپیلت البرز
تجربه‌های ناب زندگی
در دل طبیعت
اسپیلت البرز
نینجا‌ها و سامورایی‌ها چه کسانی بودند؟

نینجاها در برابر سامورایی‌ها؛ 5 تفاوت که این دو قشر مبارز را از هم جدا می‌کند

نینجاها در برابر سامورایی‌ها؛ 5 تفاوت که این دو قشر مبارز را از هم جدا می‌کند

22/ دی/1402

نینجا‌ها و سامورایی‌ها چه کسانی بودند؟ نینجاها در برابر سامورایی‌ها چه مزیت خاصی داشتند؟ این دو قشر مبارز چه تفاوت‌هایی باهم دارند؟ این‌ها سوالاتی پرتکراری هستند که معمولاً علاقه‌مندان به تاریخ و فرهنگ ژاپن با آن مواجه شده و همواره به دنبال جواب‌های منطقی و دقیقی برای آن‌ها هستند.


فرهنگ غنی ژاپن به همراه داستان‌ها و افسانه‌های شگفت‌انگیز آن شهرت جهانی پیدا کرده است؛ به همین دلیل سالیانه افراد زیادی برای بازدید از این سرزمین کهن و آشنایی بیشتر با شگفتی‌های آن چمدان‌های خود را به مقصد شهرهای آن می‌بندند. نینجاها در برابر سامورایی‌ها یکی از جذاب‌ترین ماجراهای سرزمین ژاپن است که با تاریخ پر رمز و راز آن پیوند عمیقی خورده است.

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که نینجاها و سامورایی‌ها فقط دو قشر مبارز ژاپنی بودند و تفاوت آن‌چنانی باهم نداشتند، اما درواقع این تصور کاملاً اشتباه است. نینجاها و سامورایی‌ها در طول تاریخ همواره بر علیه هم بوده و دو دسته کاملاً متفاوت با اهداف و اخلاقیات خاص را تشکیل داده‌اند.

در ادامه این مقاله قصد داریم به طور کامل نینجاها در برابر سامورایی‌ها را از زوایای مختلف بررسی کرده و به شما بگوییم که این دو دسته چه تفاوت‌هایی باهم داشتند. پس اگر قصد سفر به ژاپن را دارید، قبل از هر اقدامی با یکی از گوشه‌های تاریخ آن بهتر آشنا شوید.

نینجا‌ها و سامورایی‌ها چه کسانی بودند؟

 

سامورایی‌ها و نینجاها چه کسانی بودند؟

با اینکه سیاه‌پوشان افسانه‌ای دشمن اول سامورایی‌ها بودند، اما قبل از هر چیزی باید بدانید که آن‌ها چه کسانی بودند و با چه اهدافی به وجود آمده بودند؟ سامورایی‌ها از مردم طبقه اجتماعی بالای ژاپن بودند که شرافت خود را از هر چیزی بالاتر می‌دانستند. این طبقه اجتماعی که در هنرهای رزمی مهارت بسیار بالایی داشتند، از مکتب‌های مختلفی مانند بودا، کنفسیوس، شیندو و.. تأثیر گرفته بودند. این جنگجویان از همان ابتدا راه شرافت را در پیش گرفته و وفاداری به حاکمان خود را سرلوحه کار خود قرار می‌دادند. پایبندی سامورایی‌ها  به اخلاقیات باعث شده که بخش زیادی از فرهنگ ژاپن از فرهنگ این قشر سرچشمه بگیرد.

هرچه سامورایی‌ها از لحاظ اخلاقیات و وفاداری سرآمد بودند، در طرف مخالف نینجاها اصلاً به این موارد پایبندی نداشته و به دشمن اصلی سامورایی‌ها تبدیل شده بوند. این قشر از جامعه ژاپن که برخاسته از طبقات پایین آن بودند، به دلیل مخفی‌کاری و سبک زندگی مرموزانه، اطلاعات زیادی در نحوه به‌وجودآمدن آنها موجود نیست.

افسانه‌های ژاپنی جنگجویان نینجا را از نسل هیولایی نیمه‌انسانی و نیمه کلاغ می‌دانند که کشتن سامورایی‌ها را بزرگ‌ترین هدف زندگی خود می‌دانند. نینجاها برخلاف سامورایی‌ها اصلاً به شرافت و اخلاقیات پایبند نبوده و برای ازبین‌بردن دشمن از هر روشی حتی خنجر از پشت استفاده می‌کردند. این افراد که در هنر رزمی نینجوتسو مهارت زیادی داشتند، با لباس‌های سیاه خود را مخفی کرده و اعمال شومی مانند ترور، جاسوسی، مسمومیت دشمن و... را انجام می‌دادند.

نینجاها در برابر سامورایی‌ها چه مزیت خاصی داشتند؟

 

لباس نینجاها و سامورایی‌ها، برگرفته از شخصیت آن‌ها

یکی دیگر از مهم‌ترین و اصلی‌ترین تفاوت نینجاها در برابر سامورایی‌ها، نحوه لباس پوشیدن آنها است که شخصیت و سبک زندگی آنها را نمایان می‌کند. ازآنجایی‌که سامورایی‌ها از قشر مرفه و بالای جامعه ژاپن بودند، لباس آنها از پارچه اشرافی یعنی ابریشم بافته می‌شد. این نوع از لباس که به‌ اصطلاح کیومونو نامیده می‌شود، گشاد بوده و اندام بدن را کاملاً می‌پوشاند. همچنین سامورایی‌ها برای نبردهای خود از زره بسیار مقاومی استفاده می‌کردند که بسیار نرم و انعطاف‌پذیر بود.

در طرف مقابل نینجاها از یک لباس کاملاً سیاه استفاده می‌کردند که به‌غیراز چشم‌ها تمام بدن را می‌پوشاند. لباس این قشر از جامعه برگرفته از نظریه افسانه‌ها است که نینجاها را از یک هیولای نیمه‌انسان و نیمه کلاغ می‌داند. البته بسیاری از افراد معتقد هستند که انتخاب رنگ مشکی برای لباس نینجاها، برای استتار بهتر در تاریکی شب است. این افراد هم در هنگام مبارزه از زره خاصی استفاده می‌کردند که معمولاً رنگ آن مشکی بود و وزنی سبک و انعطاف‌پذیر داشت.

 

استفاده از سلاح‌های متفاوت، برای رسیدن به اهداف خود

نکته دیگری که نینجاها را از سامورایی‌ها جدا می‌کند، استفاده از سلاح‌های خاص است. با اینکه در آن زمان مبارزه‌ها با شمشیر و سلاح تیز  انجام می‌شد، اما هریک از قشرهای مبارز جامعه بر اساس آداب جنگیدن خود سلاح‌های خاصی را به کار می‌گرفت.

سامورایی‌ها به دلیل پایبندی به اخلاقیات، همیشه جنگیدن از روبرو را ترجیح داده‌اند؛ به همین دلیل سلاح‌های بزرگ و برنده را برمی‌گزیدند. معمولاً سامورایی‌ها با این شمشیرهای بزرگ راحت‌تر می‌جنگیدند و ترس را در دل دشمنان خود بیدار می‌کردند.

در طرف مقابل شیوه جنگیدن نینجاها آنها را وادار می‌کرد که از سلاح متفاوت‌تری استفاده کنند. این قشر از جنگجویان همواره در تاریکی به‌صورت مخفیانه حرکت کرده و ترورها و قتل‌ها را بدون هیچ سروصدایی انجام می‌دادند. نحوه جنگیدن آنها باعث شده بود که از سلاح‌های تیز و کوچک استفاده کنند تا بتوانند به‌خوبی آنها را مخفی کرده و به بهترین شکل ممکن طرف مقابل را به قتل برسانند.

البته نینجاها از سلاح دیگری به نام شوکو استفاده می‌کردند؛ شوکو یک قلاب آهنی بود که آن را به دیوارهای بلند وصل کرده و از آنها بالا می‌رفتند.

از نظریه افسانه‌ها، نینجاها را از یک هیولای نیمه‌انسان و نیمه کلاغ می‌داند

 

تکنیک در نبرد، هنر شمشیرزنی در برابر سرعت و چابکی

یکی دیگر از تفاوت‌های عمده و بسیار مهم که نینجاها را از سامورایی‌ها جدا می‌کند، استفاده از تکنیک‌های خاص در نبرد است. ازآنجایی‌که هر دو قشر جنگجو مزیت‌های خاصی در جنگیدن داشتند، هیچ‌وقت نمی‌توان گفت که کدام‌یک از آنها برتری خاصی نسبت به دیگری دارند.

سامورایی‌ها در همان ابتدا برای اینکه تبدیل به جنگجویان ماهری شوند، باید هنر شمشیرزنی را به طور کامل یاد می‌گرفتند تا اجازه یادگیری کار با تیروکمان، مبارزه تن‌به‌تن، مبارزه بدون سلاح و... به آنها داده شود. درواقع جنگیدن سامورایی‌ها با دشمنان، بیشتر بر پایه نبرد با شمشیر و به‌صورت رودررو بوده است. البته در کنار آن از تکنیک‌های مبارزه بدون سلاح هم استفاده می‌کردند.

نینجوتسو روش مبارزه نینجاها است؛ این نوع از مبارزه مهارت‌های سیستماتیک را به جنگجویان آموزش داده و بیشتر روی چابکی و سرعت آنها تمرکز دارد. ازآنجایی‌که سبک مبارزه نینجاها بیشتر به‌صورت مخفیانه بوده و حتی از مسمومیت هم برای کشتن دشمنان استفاده می‌کنند، در کنار تکنیک‌های نیجوتسو باید مهارت‌های دیگری مانند کاراته، مبارزه تن‌به‌تن، پرتاب تیغ، استراتژی پنهان‌شدن، ریختن زهر در غذا و... را بیاموزند.

 آشنایی با گوشه‌هایی از تاریخ ژاپن یعنی نینجاها در برابر سامورایی‌ها

 

شیوه زندگی متفاوت؛ اصلی‌ترین تفاوت نینجاها با سامورایی‌ها

سامورایی‌ها از قوانین خاصی به نام بوشیدو استفاده کرده و نسل به نسل آنها را در میان خود ترویج دادند. بر طبق این قوانین سامورایی‌ها باید فضایل اخلاقی خاصی مانند شجاعت، شرافت، وفاداری، خویشتن‌داری و... را سرلوحه زندگی خود قرار می‌دادند. در طرف مقابل نینجاها هیچ اصول اخلاقی خاصی نداشتند، اما سخت‌کوشی، نظم، تفکر و صبر سرلوحه کار آنها بود.

همچنین سامورایی‌ها فقط به امپراتور خود خدمت می‌کردند و تا آخرین لحظه به آن وفادار می‌ماندند، اما نینجاها برخلاف سامورایی‌ها بنده پول بودند و هرکسی به آن‌ها پول می‌داد به آن خدمت می‌کردند.

 

تور ژاپن اسپیلت البرز، سفری تجربه‌گرا برای آشنایی با تاریخ و فرهنگ کشور

نینجاها در برابر سامورایی‌ها تنها یکی از گوشه‌های جذاب تاریخ ژاپن است که با استفاده از آن فیلم‌ها و بازی‌های مختلفی تولید شده‌اند. برای اینکه به بهترین شکل ممکن با فرهنگ کشور ژاپن آشنا شده و مکان‌های پررمزوراز آن را از نزدیک ببینید، تور ژاپن اسپیلت البرز بهترین گزینه ممکن است.

اسپیلت البرز یکی از بهترین و شناخته‌شده‌ترین شرکت‌های گردشگری است که در چند سال مختلف جایزه بهترین شرکت گردشگری را دریافت کرده است. این شرکت با برگزاری تور ژاپن شما را با فرهنگ این کشور آشنا کرده و زیباترین و شگفت‌انگیزترین مکان‌های این کشور را به شما نشان خواهد داد تا در نهایت سفری متفاوت و خاص را تجربه کنید. یکی از مراحل بسیار جذاب و تماشایی تور ژاپن اسپیلت البرز، بازدید از دهکده‌ی سینمایی اوزوماسا در کیوتو و تماشای نمایش نینجا است. در این مرحله از سفر می‌توانید آشنایی بیشتری با نینجاها و سبک مبارزه آن‌ها پیدا کرده و اطلاعات بیشتری درباره این قشر مزدور به دست بیاورید.

در این مطلب به طور کامل یکی از گوشه‌های تاریخ ژاپن یعنی نینجاها در برابر سامورایی‌ها را مورد بررسی قرار دادیم تا بیشتر از پیش با این قشرهای جنگجو آشنا شوید. اگر همچنان درباره تاریخ ژاپن یا خرید تورهای آن سؤال خاصی دارید، با کارشناسان ما تماس بگیرید تا شما را راهنمایی کنند.


22/ دی/1402



تورهای مرتبط
در این بخش تورهای مرتبط با این مطلب آمده است.
بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف