WhatsApp WhatsApp
اسپیلت البرز
تجربه‌های ناب زندگی
در دل طبیعت
اسپیلت البرز

آشنایی با استان فوکوشیما در ژاپن

آشنایی با استان فوکوشیما در ژاپن

20/ آبان/1398

فوکوشیما سومین استان بزرگ ژاپن در میان ۴۷ استان این کشور است و از سواحل اقیانوس آرام تا کوهستان هانشو در غرب، به مسافت ۱۵۰ کیلومتر کشیده می‌شود.


فوکوشیما سومین استان بزرگ ژاپن در میان ۴۷ استان این کشور است و از سواحل اقیانوس آرام تا کوهستان هانشو در غرب، به مسافت ۱۵۰ کیلومتر کشیده می‌شود. از توکیو تا فوکوشیما با قطارهای فوق سریع ژاپنی که شینکانسِن نام دارند، کمی بیشتر از یک ساعت راه است. این استان سرشار از زیبایی‌های طبیعی، دیدنی‌های تاریخی و جاذبه‌های دیگر شامل مناظر فوق‌العاده‌ی آتش فشانی، چشمه‌های آب گرم بی‌نظیر، مکان‌های ایده‌آل برای مشاهده‌ی شکوفه‌های گیلاس و برگ‌های رنگارنگ پاییزی، قلعه‌ها و غیره است.

در مارس سال ۲۰۱۱، نیروگاه اتمی فوکوشیما دائی‌چی در پی زلزله‌ی ۹ ریشتری و سونامی دچار حادثه‌ای شد که بعد از حادثه‌ی چرنوبیل، بزرگ‌ترین فاجعه‌ی اتمی به حساب می‌آید. منطقه‌ای که در نقطه‌ی بالا با خط سیاه مشخص شده، حاشیه‌ی نیروگاه اتمی است که پرتوهای رادیواکتیو آن‌جا را به منطقه‌ای ممنوعه تبدیل کرده است. خارج از آن منطقه، کاملاً ایمن بوده و هیچ خطری ندارد.

چرا فوکوشیما را انتخاب کرده‌ایم؟

در جریان تور ژاپن اسپیلت البرز از بسیاری از مقاصد معروف طبیعت گردی ژاپن دیدن می‌کنیم که استان فوکوشیما یکی از دیدنی‌ترین‌ها است. گشت و گذار در سرزمین‌های مسطح وسیع، چشمه‌ها، دامنه‌ی کوه‌های آتش فشانی و بناهای تاریخی ژاپنی در فوکوشیما، تجربه‌ای فراموش نشدنی برای شما خواهد بود. سری به تور ژاپن اسپیلت البرز بزنید تا با برنامه‌های ما بیشتر آشنا شوید.

برترین دیدنی‌های فوکوشیما

۱. اوچی‌جوکو   

خیابان اصلی اوچی‌جوکو    

اوچی جوکو استراحتگاهی است که در دوران ادو (یکی از دوره‌های تاریخی ژاپن در قرن ۱۸ و ۱۹ با نظام ارباب رعیتی یا فئودالی) در مسیر تجاری آییزو-نیشی کایدو قرار داشت که شهر آییزو را به نیکو متصل می‌کرد. در دوران ادو، شوگان‌ها (حاکمان فئودالی آن زمان) قوانین سفت و سختی برای تجارت و سفر وضع کرده بودند؛ برای همین مسافران مجبور بودند مسیرهای بسیار طولانی را با پای پیاده طی کنند. به همین علت در بین راه شهر‌ها و استراحتگاه‌های زیادی تعبیه شده بود تا مسافران نفسی تازه کرده و توشه‌ی راه خود را تمدید کنند.

بنای اصلی اوچی جوکو سال ها پیش تخریب شده بود؛ اما دولت ژاپن به طور کامل و دقیقاً مشابه با بنای اصلی، آن را بازسازی کرده است. حتی خطوط تلفن و برق را هم زیر زمین کار گذاشته‌اند تا نمای تاریخی اوچی‌جوکو به هم نریزد. خیابان اصلی خاکی است و در دو طرف، ساختمان‌هایی کوتاه با سقف‌های ضخیم کاهگلی ساخته شده‌اند که شامل مغازه‌ها، رستوران‌ها و مینشوکو‌ها (اقامتگاه‌های سنتی ژاپنی) هستند. خوردن نودل سوبا و قزل‌آلای وحشی شمالگان که بومی‌ها صید می‌کنند از پرطرفدارترین کارها در این‌جا است.

هونجین اوچی جوکو که اکنون تبدیل به موزه شده‌ است.

یکی از ساختمان‌های اصلی شهر‌های بین راهی، هونجین نام دارد که در گذشته اقامتگاه افراد رده بالای حکومتی بوده است. هونجین اوچی جوکو که در همان خیابان خاکی اصلی جای گرفته، اکنون به موزه‌ای تبدیل شده و بازدیدش برای عموم آزاد است. در این موزه سبک زندگی، طراحی داخلی جذاب و همچنین البسه، ظروف و دیگر اشیاء قدیمی دوران ادو به نمایش گذاشته شده است.

در انتهای خیابان اصلی، معبد و پرستشگاه اوچی جوکو جای گرفته که برای رسیدن به آن‌جا (مثل سایر معابد ژاپن) باید از پله‌کانی بالا بروید. البته به آن بالا که برسید، با نمایی پانورامیک از خیابان اصلی اوچی جوکو و مناطق اطراف، پاداش زحماتتان را می‌گیرید. رسیدن به معبد کوچک و آرامش‌بخش حدود ۵ دقیقه پیاده‌روی دارد و ساختمانش در زمینه‌ای از درختان سدر جا خوش کرده است.

۲. پارک ملی اوزه

پارک اوزه یکی از بهترین مقاصد طبیعت‌گردی در دامنه‌ی رشته‌کوهی است که در ۱۵۰ کیلومتری شمال توکیو قرار دارد. شناخته شده‌ترین ویژگی‌های این پارک زیبا، سرزمین‌های باتلاقی اوزه‌گاهارا و حوضچه‌ی اوزه‌نوما هستند. اوزه در زمان گل دادن کلم‌های مرداب (Skunk Cabbage) در اواخر بهار و اوایل تابستان و همچنین برای مشاهده‌ی کویو (رنگ‌های پاییزی) بسیار محبوب است.

پارک ملی اوزه در فوکوشیما مسیرهای پیاده روی بسیاری دارد و از بخش‌های مختلفی می‌توان به پارک وارد شد. برای عبور از باتلاق‌های اوزه‌گاهارا و همچنین اطراف حوضچه‌ی اوزه‌نوما، پیاده‌روهایی چوبی بالاتر از سطح زمین ساخته‌اند. طبیعت‌گردی در اوزه بسیار آسان است و از پستی‌وبلندی‌ها خبری نیست. البته رفت و برگشت در مسیر هاتوماچیتوگو که از باتلاق‌ها و حوضچه عبور می‌کند، بین ۶ تا ۸ ساعت یا بیشتر طول می‌کشد.

باتلاق اوزه‌گاهارا در ارتفاع ۱۴۰۰ متری از سطح دریا قرار گرفته و مشهورترین منطقه‌ی پارک اوزه است. با ۶ کیلومتر طول و ۱ کیلومتر عرض، چندین و چند استخر کوچک و زیبا در میان این سرزمین دلربایی می‌کنند. مسیر پیاده روی در اوزه‌گاهارا از دو سو به کوه‌های شیبوت‌سوسان و هویی‌چی‌گاتاکه می‌رسد. نزدیک‌ترین و محبوب‌ترین راه رسیدن به باتلاق، مسیر هاتوماچیتوگو (Hatomachitoge) در غرب پارک است. رسیدن به اوزه‌گاهارا از طریق مسیر هاتوماچیتوگو یک ساعتی طول می‌کشد که در نقشه‌ی بالا هم مشاهده می‌کنید. در این نقشه فواصل بین نقاط مختلف برحسب دقیقه نوشته شده است. این مسیر را افرادی استفاده می‌کنند که از توکیو به این پارک می‌آیند. وقتی بخواهیم گردش در اوزه را از فوکوشیما آغاز کنیم، دو انتخاب داریم: یکی مسیر نومایاماتوگه (Numayamatoge) که فاصله‌ای ۱ ساعته با حوضچه‌ی اوزه‌نوما دارد و دومی مسیر میکه (Miike) که برای بازدید از باتلاق اوزه‌گاهارا مناسب‌تر است و با آن ۲ ساعتی فاصله دارد.

گل دادن کلم‌های مرداب در اواخر بهار

اواخر ماه می و اوایل ژوئن، کلم‌های مرداب پارک اوزه گل می‌دهند و سرزمین‌های باتلاقی سبز را به گل‌های زیبای سفید مزین می‌کنند. زمان دیگری که باتلاق بسیار جذاب می‌شود، اوخر ژوئیه و اوایل ماه اگوست است که سوسن‌های زردرنگ (alpine lily) گل می‌دهد. یکی از رسوم جالب ژاپنی‌ها دیدن رنگ‌های پاییزی است که به ژاپنی کویو نام دارد. اوخر سپتامبر و اوایل اکتبر، بسیاری از توریست‌ها و ژاپنی‌ها برای کویو گردی به اوزه می‌آیند؛ درست زمانی که باتلاق به قرمز و زرد رنگ عوض کرده است.

حوزه‌چه‌ی اوزه‌نوما در پاییز

دومین دیدنی‌ معروف پارک، حوضچه‌ی اوزه‌نوما است که از انتهای شرقی باتلاق اوزه‌گاهارا یک ساعت و نیم فاصله دارد. مسیر باتلاق تا حوضچه، از میان جنگل عبور می‌کند. دورتادور اوزه‌نوما مسیرهایی چوبی برای پیاده‌روی تعبیه شده است. گل‌هایی که در بالا اشاره کردیم، در زمین‌های باتلاقی کوچکی که در اطراف حوضچه جای گرفته‌اند نیز دیده می‌شوند.

۳. آییزو

آییزو واکاماتسو شهری در استان فوکوشیما است که با ساکی‌های مرغوب و فرهنگ سامورایی مآبش شناخته می‌شود. در اواخر دوران ادو، حتی بعد از اصلاحات مِعیجی که شوگان‌ها از قدرت کنار گذاشته شدند، آییزو همچنان وفاداری خود را به این حاکمان فئودالی حفظ کرد که به جنگ بوشین در سال ۱۸۶۸ (آخرین سال نظام فئودالی) ختم شد.

آییزو باکِیاشیکی

دیدنی‌ترین جذابه‌ی آییزو استراحتگاه اوچی‌جوکو است که در ابتدای این مقاله معرفی کردیم. اقامتگاه سامورایی‌های آییزو دومین مکان پربازدید این شهر است. آییزو باکِیاشیکی، عمارتی بود که به عنوان اقامتگاه مهم‌ترین و بلند مرتبه‌ترین سامورایی‌های منطقه و خانواده، کارمندان و خدمتکاران آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفت. این عمارت در جریان جنگ بوشین تخریب ولی دوباره به همان شکلی اصلی بازسازی شد. داخل قلعه را به سبک دوران ادو تزئین کرده‌اند و امروز مجسمه‌هایی مومی از سامورایی‌ها، یاد این جنگجویان پرافتخار را زنده نگه می‌دارند.

سامورایی‌ها در دوران ادو منزلت و اعتبار زیادی داشتند. به همین دلیل ملتزمین آن‌ها کثیر و قاعدتاً اقامتگاه‌شان هم بسیار وسیع بود. آییزو باکِیاشیکی چند جین اتاق و بخش مختلف دارد که شامل باغ‌ها، اتاق‌های مهمان، یک اتاق چای‌خوری، یک زمین تمرین تیراندازی و یک خرمن کوب برنج است. مجسمه‌های مومی که در بسیاری از اتاق‌ها هستند، یا زندگی روزمره‌ی سامورایی‌ها را یا وقایع درماتیک مهم تاریخی را به نمایش می‌گذارند.

قلعه‌ی تسوروگا

قلعه‌ی تسوروگا با شیروانی‌های قرمزش از دیگر جاذبه‌ی دیدنی استان فوکوشیما است که در نزدیکی شهر آییزو قرار دارد. این قلعه در سال ۱۳۸۴ میلادی ساخته و بارها میان حاکمان مختلف منطقه‌ی آییزو دست به دست شد. همانند اقامتگاه سامورایی‌ها، قلعه‌ی تسوروگا که از آخرین جبهه‌های مقاومت سامورایی‌ها بود، در جریان جنگ بوشین تخریب شد.

بازسازی این قلعه در دهه‌ی ۱۹۶۰ میلادی صورت گرفت. در سال ۲۰۱۱، شیروانی‌های خاکستری را با شیروانی‌های قرمز که رنگ اصلی قلعه‌های قدیمی ژاپنی است عوض کردند. داخل قلعه امروزه به موزه‌ای تبدیل شده که تاریخچه تسوروگا و همچنین سبک زندگی سامورایی‌ها را به نمایش می‌گذارد. ناگفته نماند که می‌توانید به بالای قطعه بروید و نمایی پانورامیک از آییزو و پارک زیبای اطراف قلعه را تماشا کنید.

منظره‌ی پانورامیک از بالای قلعه‌ی تسوروگا

۴. باندای

حوضچه‌ی اوراباندای

باندای یکی از مناطق استان فوکوشیما و یکی از محبوب‌ترین مقاصد طبیعت گردی در ژاپن است. در ماه‌های گرم سال، مکانی بسیار دلپذیر برای پیاده‌روی و هایکینگ و در زمستان هم پیست اسکی فوق‌العاده‌ای دارد. منطقه‌ی باندای حول آتش‌فشان باندای قرار گرفته که آخرین بار در سال ۱۸۸۶ فوران کرد، شکل کوه را تغییر داده و باعث شکل‌گیری حوضچه‌ای در بالای کوه شد که «اورابانداری» نام دارد.

دریاچه‌ی ایناواشیرو و کوه باندای در زمستان

کمی جلوتر، به کوه‌های ازوما می‌رسیم. رشته‌کوهی آتش فشانی با چند قله‌ی کوتاه بلند و کوه زیبای آزوما کوفوجی (فوجی کوچک آزوما) که به دلیل شباهت به کوه عظیم‌تر و معروف‌تر فوجی، این لقب را گرفته است. در جنوب کوه باندای، دریاچه‌ی ایناواشیرو جای دارد که یکی از بزرگ‌ترین دریاچه‌های ژاپن است.

۵. شهر فوکوشیما

مرکز استان فوکوشیما در بین دامنه‌های رشته‌کوه آزوما و ۴۰ کیلومتری سواحل اقیانوس آرام قرار گرفته است. این شهر یکی از مناطق پرطرفدار توریستی نیست ولی چند جاذبه‌ی طبیعی و فصلی دارد؛ مانند چشمه‌های آب گرم یا مسیرهای طبیعت‌گردی در پارک هانامیاما با یکی از زیباترین مناظر شکوفه‌های گیلاس. شهر فوکوشیما از نیروگاه اتمی دائی‌چی ۶۰ کیلومتر فاصله دارد. با این که سطح پرتوهای رادیواکتیو نسبت به زمان پیش از حادثه کمی بیشتر است، اقامت یا بازدید از شهر فوکوشیما هیچ مشکلی نداشته و کاملاً ایمن است.


20/ آبان/1398



تورهای مرتبط
در این بخش تورهای مرتبط با این مطلب آمده است.
بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف