WhatsApp WhatsApp
اسپیلت البرز
تجربه‌های ناب زندگی
در دل طبیعت
اسپیلت البرز

برج جوتو

برج جوتو

8/ مهر/1398

جوتو با پوششی تماشایی از سنگ مرمر سفید، قرمز و سبز مانند کلیسای جامع مجاور آن، برج ناقوس مربعی شکلی است که با شکوه مثال زدنی اش به عنوان زیباترین برج ناقوس در ایتالیا عنوان می شود


 ورود به سرزمین های شگفتی ها و سفر به گوشه های اسرارآمیز و ناشناخته ی جهان را باید تجربه کرد. سفر علاوه بر جنبه ی تفریحی، می تواند برای مان مثل بسته ای هیجان انگیز و جذاب باشد. دیدن جاهایی که هم می توانیم خوش گذرانی کنیم و هم می توانیم با تماشای تاریخ و آثار هنری اش، جهان در گذشته را از نزدیک لمس کنیم. رهسپار شدن با  "اسپیلت البرز: معرف اولین‌ها و تورهای ناشناخته ی داخلی و خارجی"؛ در سفر به فلورانس افسانه ای و قدم زدن میان ستون ها و طبقات "برج جوتو" اش، برای شما امکان تجربه ناب یک سفر ماجراجویانه را به راحتی فراهم می کند.

 

برج جوتو کجاست

برج ناقوس یکی از چهار بنای اصلی واقع در میدان کلیسای جامع فلورانس است که فصیح ترین نمونه از معماری گوتیک قرن چهاردهم در فلورانس را؛ با ترکیبی از ستون های قوی و دیوارهایی هم چون عایق صوتی، به نمایش می گذارد. این برج در مجاورت باسیلیکا سانتا ماریا دل فیور و غسل تعمید سنت جان ایستاده است.

 

جوتو، شاهکاری از جوتو

جوتو با پوششی تماشایی از سنگ مرمر سفید، قرمز و سبز مانند کلیسای جامع مجاور آن، برج ناقوس مربعی شکلی است که با شکوه مثال زدنی اش به عنوان زیباترین برج ناقوس در ایتالیا عنوان می شود و گویی بیشتر برای تجملات و زیبایی طراحی شده  تا برای اهداف کاربردی. طراحی و ساخت "برج جوتو" توسط Giotto  در سال ۱۳۳۴ میلادی آغاز شد و تزئینات غنی و مجسمه سازی و نقش های برجسته  آن از سنگ مرمرهای چند رنگی یکی از نمایشگرهای معماری گوتیک فلورنتین است. جوتوی معمار انرژی خود را در طراحی و ساخت یک برج ناقوس خاص، برای کلیسای جامع متمرکز کرد. وی به لطف استقلال معمار - طراح در رابطه با صنعتگران از نیمه اول قرن سیزدهم، به عنوان یک معمار برجسته مطرح شد.

طراحی او مطابق با رنگ آمیزی نقوش کلیسای جامع بود، همانطور که آرنولفو دی کامبیو در آن کلیسا به کار برد و به برج منظره ای می داد که گویی تابلویی نقاشی شده است.

 

تابلوهای سنگی اسرار آمیز جوتو

هنگامی که در سال ۱۳۳۷ میلادی درگذشت، او فقط طبقه زیرین را با تزیینات بیرونی مرمری به پایان رسانده بود: الگوهای هندسی مرمر سفید از کاررا، مرمر سبز از Prato و سنگ مرمر قرمز از Siena. طبقه پایین از سه طرف با نقش برجسته در تابلوهای شش ضلعی تزئین شده است.

 هنگامی که در سال ۱۳۴۸ درب ورودی بزرگتر شد، دو تابلو به سمت ضلع شمالی که خالی بود، انتقال یافت و مدتی بعد، پنج اثر از لوکا دلا رابیا نیز در سال ۱۴۳۷ در آن جا نصب شد. در مجموع هفت تابلو و باید عنوان کنیم، شماره "هفت" از نظر کتاب مقدس معنای ویژه ای دارد که نمادی است از کمال انسانی.

نسبت دادن ریشه هنری و اصلیت این تابلوها دشوار است، برخی ممکن است متعلق به خود "جوتو" باشند، برخی دیگر اثر آندرو پیسانو یا کارگاه های آموزشی آن ها.

جالب است که تمام آثار هنری حاضر در برج ناقوس، کپی هستند. نسخه های اصلی بین سالهای ۱۹۶۵ و ۱۹۶۷ برداشته شد و هم اکنون در موزه اپرای دومو، در پشت کلیسای جامع نمایش داده می شود.

برج ناقوس جوتو باعث شد جوتوی معمار به همراه برنولسکی (گنبد کلیسای جامع فلورانس) و آلبرتی (با رساله خود De re aedificatoria در سال ۱۴۵۰)، یکی از بنیانگذاران معماری رنسانس ایتالیا شود.

تابلوهای شش ضلعی در سطح  پایین ماجرای پیدایش را با الهامی از نظم جهانی و رستگاری بشریت، به نمایش می گذارند که از سمت غربی این چنین  شروع می شوند:

  • آفرینش زن و مرد: (آفرینش آدم، آفرینش حوا)
  • آغاز "هنرهای مکانیکی"
  • آغاز "هنرهای خلاق"
  • جبل (دامپروری)
  • جوبال (موسیقی، چنگ و اندام)
  • توبالسین (اولین آهنگر)
  • نوح (اولین کشاورز)

 که این سریال تابلویی در ضلع جنوبی و ضلع شرقی برج ناقوس ادامه دارد. در کنار " اسپیلت البرز: مجری تورهای جدید و خاص"، در این سفر خاص، بیننده ی سریال تابلوهای جوتو باشد.

هفت تابلوی شش ضلعی در ضلع جنوبی نجوم، معماری، پزشکی، شکار، ریسندگی، قانون و پرواز را به ما نشان می دهد.

 ضلع شرقی به دلیل وجو درب ورودی در آن محل، فقط پنج تابلو دارد که  "هنرهای لیبرال"، از جمله: ناوبری، عدالت اجتماعی، کشاورزی، هنر جشنواره ها و اقلیدس (معماری) را به تصویر می کشند. سه تابلوی اول به آندره پیسانو و دو تای آخر به نینو پیسانو تعلق دارند. "مدونا و کودک" در سبزه و "دو پیامبر و رستاخیز" در بالای دروازه بالای درب ورودی، هر دو به آندره پیسانو نسبت داده شده است.

تابلوهای سنگی شش ضلعی، قسمت شمالی برج مجموعه ای است الهام گرفته از: سنگ تراش ها، مجسمه های آتنی، نقاشی، سازهای موسیقی، منطق و فلسفه (به نمایندگی افلاطون و ارسطو)، موسیقی و شعر (نمایش آثاری از ارفئوس)، هندسه و حساب (به نمایندگی از اقلیدس و فیثاغورث). تابلو اول اثر آندره پیسانو، دومی اثر نینو پیسانو و بقیه کارها متعلق به لورکا دلا رابیا می باشد. پنج تابلوی آخر بعد از برداشته شدن راهروی بین کلیسای جامع و برج کلیسا به تابلوهای ضلع شمالی برج اضافه شدند.

سه سطح بالایی برج  توسط فرانسیسکو تالنتی در کارگاهش، از سال ۱۳۴۸ تا ۱۳۵۹ میلادی ساخته شده است. معماری این سطوح طوری طراحی شده که با وجود کوچکتر بودن سطوح پایینی به نسبت طبقات بالایی، اما وقتی از پایین آن ها را تماشا کنید، این طور به نظر می رسد که سه سطح هم اندازه هستند. چنان چه به جوتو گردی رفتید، مراقب باشید این خطای دید فریبتان ندهد.


8/ مهر/1398



بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف