WhatsApp WhatsApp
اسپیلت البرز
تجربه‌های ناب زندگی
در دل طبیعت
اسپیلت البرز
جواهر فیلیپین

قایق سواری بر رود آباتان تاگبیلاران

قایق سواری بر رود آباتان تاگبیلاران

20/ تیر/1398

سفر به بوهول، سفر به گوشه‌ای اسرارآمیز و کمتر شناخته‌ شده‌ی جهان است. طبیعت غنی و بکر جزیره، از همان دقایق ابتدایی، شما را سرشار از انرژی‌های مثبت می‌کند. اسپیلت البرز به طور مداوم با شناسایی نقاط کمتر شناخته شده‌ی دنیا، تورهای طبیعت گردی ویژه‌ای را برای هم‌وطنان عزیز تدارک می‌‌بیند.


رود آباتان یکی از ۴ رود اصلی در استان بوهول فیلیپین است. استان بوهول در مرکز مجمع‌الجزایر فیلیپین قرار گرفته و شامل یک جزیره‌ی بزرگ (خودِ بوهول) و ۷۵ جزیره‌ی کوچک در اطراف آن است. مرکز استان، تاگبیلاران نام دارد که در فاصله‌ی ۶۳۰ کیلومتری از مانیل، در جنوب غربی جزیره بوهول جای گرفته است.

بوهول به تپه‌های شکلاتی‌اش شهرت دارد و با لقب «جواهر فیلیپین» شناخته می‌شود. طبیعت بسیار زیبای این استان شامل ۱۱۴ چشمه، ۱۷۲ نهر و ۴ رود اصلی است. بزرگ‌ترین رود بوهول، اینابانگا است که در شمال غربی جزیره جریان دارد. رود بزرگ بعدی لوبوک است که در جنوب غربی جزیره قرار گرفته و کروز بر روی آن یکی از جاذبه‌های گردشگری بوهول است. آباتان در غرب و ایپیل در شمال هم دو رود دیگر جزیره هستند.

سفر به بوهول، سفر به گوشه‌ای اسرارآمیز و کمتر شناخته‌ شده‌ی جهان است. طبیعت غنی و بکر جزیره، از همان دقایق ابتدایی، شما را سرشار از انرژی‌های مثبت می‌کند. اسپیلت البرز به طور مداوم با شناسایی نقاط کمتر شناخته شده‌ی دنیا، تورهای طبیعت گردی ویژه‌ای را برای هم‌وطنان عزیز تدارک می‌‌بیند. فیلیپین یکی از این مقاصد است که در سال‌های اخیر مورد توجه گردشگران در سرتاسر دنیا قرار گرفته و البته از رادار اسپیلت البرز نیز پنهان نمانده است. حتماً پس از مطالعه‌ی این مطلب سری به برنامه‌ی تور فیلیپن ما بزنید.

 

چرا بازدید از رود آباتان، تجربه‌ای ویژه است؟

رود آباتان

در مورد طبیعت گردی، معمولاً هرچه مقصد بکرتر و ناشناخته‌تر باشند، تجربه و لذت ناشی از بازدید آن فراموش‌نشدنی‌تر می‌شود. برای این که از قایق سواری روی رود آباتان لذت ببرید، نه نیاز است که باستان شناس باشید، نه طبیعت گرد حرفه‌ای – فقط کافی است نگاهی به طبیعت منطقه و تلاش‌های مردم بومی برای نشان دادن فرهنگ و سنت‌هایشان بیاندازید تا در تمام طول مسیر لبخند از روی لب‌های شما پاک نشود.

رود آباتان یکی از جدید‌ترین جاذبه‌های اکو-توریستی در استان بوهول است. همراه با تور قایق سواری بر رود آباتان، از روستا‌های سنتی بوهول با آداب و رسوم قدیمی‌شان دیدن خواهید کرد. تور رود آباتان، در سال ۲۰۰۸ به هدف ارتقای وضعیت توریستی منطقه و ایجاد مشاغل بیشتر در جزیره بوهول شکل گرفت.

سوار بر قایق بر روی رود آباتان، با منظره‌های بسیار چشمگیر مواجه خواهید شد و برنامه‌ای سرگرم کننده و آموزنده را تجربه خواهید کرد. در جریان قایق‌سواری، سری به ۵ منطقه‌ی بومی ویژه (آنتکویرا، بیلی‌لیهان، کانیگ‌بیان، کورتس و ماری‌بوجوک) می‌زنیم که هر کدام از آن‌ها رقص فرهنگی و گروه نمایش خاص خود را دارند و با هر توقف در مسیر به تماشای آن‌ها می‌نشینید.

آباتان در گذشته محلی بسیار پررفت و آمد برای تجارت و داد و ستد بوده است. نام این رود از واژه «آباد» گرفته شده که در زبان محلی به نام «دیدار» یا «تلاقی» است.

 

چه چیز‌هایی در انتظار شماست؟

رود آباتان به عنوان یکی از گذرگاه‌های آبی اصلی بوهول عمل می‌کند و همانطور که گفتیم یکی از ۴ رود اصلی جزیره است. در گذشته پیش از این که خیابان‌ها و مسیرهای زمینی احداث شود، این رودها مسیرهای اصلی رفت و آمد در جزیره بوده‌اند.

تور رود آباتان هم شامل بازدید از فرهنگ و سبک زندگی بوهولی‌های فیلیپین است، هم تجربه‌ای ناب در دل طبیعت با پوشش گیاهی زیبا و مناظر درخشان رودخانه که بسیار به یاد ماندنی هستند. مسافت مسیر قایق سواری توریستی روی این رود، ۱۳.۵ کیلومتر است و از مرکز مدیریت توسعه رود آباتان در روستای کورتس آغاز می‌شود. محل شروع تور، ۱۵ دقیقه با مرکز استان، یعنی تاگبیلاران، فاصله دارد. جالب است بدانید که تمام درآمدهای حاصل از این تور، به نیازمندان جزیره و مناطق محروم آن اهدا می‌شود.

 

بافت گیاهی و گونه‌های جانوری

رود آباتان دارای یکی از بزرگ‌ترین جنگل‌های حرا در فیلیپین است. گیاهان حرا یا منگرو که در رود آباتان ۳۲ گونه مختلف از آن‌ها مشاهده می‌شود، در طول رودخانه و در مکان تلاقی رود با دریا، در منطقه‌ای به مساحت ۱۰۰۰ هکتار، قرار گرفته‌اند.

به طور کلی رود آباتان و حاشیه‌های آن شامل ۲۷۳ گونه‌ی گیاهی، ۶۷ گونه‌ی جانوری و ۸ گونه‌ از کرم‌های شب‌تاب است. برخی از گونه‌های جانوری آباتان شامل گل خورک‌ها، موش‌ها، روباه پرنده‌ی بزرگ، بزمجه آبی، خرچنگ ویولن‌زن و شاه کبرا می‌شود.

کرم‌های شب‌تاب

کرم‌های شب‌تاب

رود آباتان محل زندگی ۸ گونه‌ی مختلف از کرم‌های شب‌تاب است که یکی از این گونه‌ها به نام «تروپتیکس مک‌درموتی» بسیار نادر بوده و فقط در فیلیپین یافت می‌شود. بازدید از کرم‌های شب‌تاب آباتان، تجربه‌ای بسیار جادویی و اسرار آمیز است. بعد از غروب آفتاب، در پیچ و خم رودخانه که پیش می‌رویم، میلیون‌ها کرم شب‌تاب کوچک نمایشی اعجاب انگیز و نورپردازی بی‌مانندی را برای شما به راه می‌اندازند. تجربه‌‌ای نفس‌گیر از گشت و گذار در دل طبیعت که بایدهای گردشگری در بوهول به حساب می‌آید.

وقتی می‌خواهید برای دیدن کرم‌های شب‌تاب سوار قایق شوید، دختری فیلیپینی با لباس محلی و کوزه‌ای سفالی به دست که از آن دود سفیدی خارج می‌شود، دور شما می‌رقصد. این کار جزئی از یک آیین مذهبی به نام «پالینا» است که شما را از ارواح بد محافظت می‌کند.

در طول مسیر در مورد اهمیت درختان حرا توضیح داده خواهد شد. اگر یکی از این درختان به هر دلیلی قطع شود، کرم‌های شب‌تاب از آن منطقه می‌روند و احتمالاً دیگر هیچوقت باز نمی‌گردند. دیدار کرم‌های شب‌تاب زیبایی‌های طبیعت را به ما یاد آور می‌شود.


20/ تیر/1398



تورهای مرتبط
در این بخش تورهای مرتبط با این مطلب آمده است.
بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف