WhatsApp WhatsApp
اسپیلت البرز
تجربه‌های ناب زندگی
در دل طبیعت
اسپیلت البرز
چین یکی از چهار تمدنی باستانی دنیا

درباره‌ی تاریخ چین چه می‌دانید؟ قسمت دوم

درباره‌ی تاریخ چین چه می‌دانید؟ قسمت دوم

2/ تیر/1398

با پیشرفت در گذر زمان امپراتوری چین گسترش یافت و تاجران زیادی تکنیک‌های سفر به این منطقه را آموختند و سفر ماجراجویانه خود را برای تجارت و دیدن جاذبه‌های گردشگری به این کشور پهناور آغاز کردند.


چین جزو کشورهای باستانی دنیا است که از دیرباز صاحب تمدن بوده و تاریخ چین به چند هزار سال پیش می‌رسد. بخش‌های قدیمی‌تر تاریخ چین با افسانه آمیخته شده و جاذبه‌های تاریخی چین در دوره‌های باستانی از بین رفته و تنها آثاری که از اکتشافات باستان‌شناسی باقی مانده از آن دوران وجود دارد. اما با پیشرفت در گذر زمان امپراتوری چین گسترش یافت و تاجران زیادی تکنیک‌های سفر به این منطقه را آموختند و سفر ماجراجویانه خود را برای تجارت و دیدن جاذبه‌های گردشگری به این کشور پهناور آغاز کردند. در بخش اول تاریخ چین با چین باستانی و سلسله‌های اولیه آشنا شدیم. در این متن تاریخ چین را از سلسله هان پی می‌گیریم.

دوران سیاه چین 220 تا 581 میلادی

وقتی سلسله هان سقوط کرد عصر سه پادشاهی آغاز شد و بعد سلسله جین قدرت را به مدت حدود 200 سال در دست گرفت. در این دوره مذهب بودایی بسیار محبوب شد. در نهایت پس از گذشت 400 سال هرج و مرج تمام شد و سلسله سوئی چین را یک بار دیگر متحد کرد.

چین قرون وسطا 581 تا 1368

در این دوره تاریخ چین جنگ‌های زیادی به خود دید و کشور میان رژیم‌های مختلف دست به دست شد. طبعا به دلیل جنگ‌های زیاد جاذبه‌های تاریخی چین قرون وسطا زیاد نیستند و جنگ سبب شده بود تاجران به سفر ماجراجویانه برای دیدن جاذبه‌های گردشگری و تجارت نروند و تکنیک‌های سفر به چین تغییر کند. در نهایت این دوره تاریخ چین با سیطره قوم مغول پایان یافت.

چین قرون وسطا

سلسله سوئی 581 تا 618

دوره امپراتوری سوئی یک بار دیگر چین متحد شد. در تاریخ چین این سلسله پادشاهی عمر کوتاه و پر جنگ و مبارزه‌ای داشت که البته پر از فتوحات بود. همچنین دیوار چین در این دوره مجددا ساخته شد و در زمره جاذبه‌های تاریخی چین و جاذبه‌های گردشگری در سفر ماجراجویانه گردشگران آن زمان قرار گرفت.

سلسله تانگ 618 تا 907

پس از پایان سلسله سوئی این سلسله قدرتمند تانگ بود که مجددا چین را یکپارچه کرد. در سلسله تانگ کشورداری مانند سلسله سوئی بود و البته کمی بهبود یافت. بنابراین تکنیک‌های سفر برای دیدن جاذبه‌های گردشگری و جاذبه‌های تاریخی چین در سفر ماجراجویانه تقریبا تغییر زیادی نیافت. این دوره عصر طلایی هنر شامل شعر، نقاشی، سفالگری و نقاشی روی چوب در تاریخ چین به حساب می‌آید.

پس از سلسله تانگ عصری در تاریخ چین شروع شد که به عصر 5 سلسله و ده پادشاه مشهور شد و از 907 تا 960 یعنی حدود نیم قرن طول کشید.

سلسله سونگ 960 تا 1297

سلسله بعدی که قدرت را به دست گرفت سونگ بود. سلطه سلسله سونگ بیشتر در مرکز و جنوب چین بود و نواحی شمالی کمتری در اختیار داشت بنابراین جاذبه‌های تاریخی چین در دوره سونگ بیشتر در مرکز و جنوب یافت می‌شوند و تکنیک‌های سفر برای دیدن جاذبه‌های گردشگری این دوره در سفر ماجراجویانه، بازدید از مرکز و جنوب چین است. پایتخت سونگ هانگژو بود و پیشرفت‌های فنی زیادی در این دوره اتفاق افتاد و صنایع دستی چین پیشرفت کرد. همچنین تاجران بیشتری برای بازدید از جاذبه‌های گردشگری و جاذبه‌های تاریخی چین و تجارت به این کشور سفر کردند.

چهار اختراع بزرگ مردم چین باستان یعنی کاغذ، چاپ، قطب‌نما و باروت همگی به این دوره منسوب شده‌اند.

سلسله سونگ

سلسله یوآن 1279 تا 1368

در این دوران چنگیز خان که رهبر قوم مغول شده بود فتوحاتش را آغاز کرد. سال 1279 نوه چنگیزخان قوبیلای خان سلسله سونگ را محو کرد و خود سلسله یوآن را تاسیس کرد. در این دوره هم تجارت و صنایع دستی پیشرفت کرد و چین به سایر کشورها معرفی شد. مارکو پولو جهانگرد مشهور ونیزی در همین دوره برای دیدن جاذبه‌های تاریخی چین و جاذبه‌های گردشگری به چین سفر کرد و تکنیک‌های سفر به این کشور را در کتابش شرح داد.

آخرین امپراتوری‌ها 1368 تا 1912

در تاریخ چین مینگ و چینگ دو سلسله آخر چینی بودند که روی هم حدود 600 سال حکومت کردند. در این دوره ساختار اجتماعی چین شکل گرفت و پیشرفت‌های زیادی در چین اتفاق افتاد. بیشتر جاذبه‌های تاریخی چین و جاذبه‌های گردشگری که امروزه از آن‌ها بازدید می‌کنیم یادگار همین دوران هستند. شهر ممنوعه خانه پادشاهان دوره مینگ و چینگ بوده، معبد بهشت در همین دوران از تاریخ چین مورد توجه بوده و موزه شانگهای آثار و جاذبه‌های تاریخی چین باقی مانده از دوران چینگ را در معرض دید عموم قرار داده است. با انتخاب تور چین می‌توانید از جاذبه‌های تاریخی چین در این دوره بازدید کنید.

سلسله مینگ 1368 تا 1644

ژو یوانژنگ با کنار زدن مغولان توانست سلسله مینگ را تاسیس کند. دوران امپراتوری مینگ یکی از باثبات‌ترین دوره‌ها بود و تکنیک‌های سفر برای تجارت و بازدید از جاذبه‌های تاریخی چین و جاذبه‌های گردشگری تغییر چندانی نیافت. ژو دی پسر ژو یوانژنگ در 1421 ساخت شهر ممنوعه را در پکن که پایتخت بود آغاز کرد. همچنین در این دوره تجارت و سفر به غرب به تشویق او رونق یافت. این دوره یکی از درخشان‌ترین دوره‌های امپراتوری چین بود که در نهایت با شورش و حمله مانچو پایان یافت.

سلسله چینگ 1644 تا 1912

مانچو که سلسله مینگ را از بین بردند سلسله چینگ را تاسیس کردند و آخرین سلسله پادشاهی در تاریخ چین را به نام خود کردند. در هزاره 1700 امپراتورهای قدرتمندی در این سلسله روی کار آمدند و دوران طلایی رشد و شکوفایی را رقم زدند. اما با تغییرات وسیع در دنیا و جنگ‌های تریاک این سلسله هم ضعیف و منحل شد.

سلسله چینگ

دوره جمهوری چین 1912 تا 1949

دوران جمهوری چین با انقلاب سون یات سن آغاز شد اما عمر درازی نداشت و سال‌ها درگیر جنگ داخلی بود.

چین مدرن 1949 تا اکنون

چین مدرن کار خود را با تبدیل شدن به کشوری کمونیستی آغاز کرد و تا 1978 روند یکسانی داشت. 1978 با رشد سریع جمعیت سیاست‌های تازه‌ای اتخاذ شد و آرمان‌های کمونیستی کمی با گذشته تغییر کرد. امروزه چین یکی از قدرتمندترین اقتصادهای دنیا است و در سطح جهانی بسیار موثر است. هر سال گردشگران زیادی برای بازدید از جاذبه‌های تاریخی چین و جاذبه‌های گردشگری در سفر ماجراجویانه به این کشور می‌روند و با آموختن تکنیک‌های سفر، دوران خوشی را در این کشور سپری می‌کنند.


2/ تیر/1398



تورهای مرتبط
در این بخش تورهای مرتبط با این مطلب آمده است.
بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف