WhatsApp WhatsApp
اسپیلت البرز
تجربه‌های ناب زندگی
در دل طبیعت
اسپیلت البرز
چین یکی از چهار تمدنی باستانی دنیا

درباره‌ی تاریخ چین چه می‌دانید؟ قسمت اول

درباره‌ی تاریخ چین چه می‌دانید؟ قسمت اول

1/ تیر/1398

حین سفر و تور ماجراجویانه و تور تفریحی به چین و بازدید از جاذبه‌های گردشگری آن شناخت نسبی تاریخ چین لذت بازدید را مخصوصا در جاذبه‌های تاریخی چین بیشتر می‌کند


چین یکی از چهار تمدنی باستانی دنیا است و تاریخ مکتوب آن به سلسله شانگ (1600-1046 پیش از میلاد) یعنی 3000 سال پیش باز می‌گردد. حین سفر و تور ماجراجویانه و تور تفریحی به چین و بازدید از جاذبه‌های گردشگری آن شناخت نسبی تاریخ چین لذت بازدید را مخصوصا در جاذبه‌های تاریخی چین بیشتر می‌کند. در میان جاذبه‌های تاریهی چین بناهایی با صدها سال عمر پیدا می‌شوند که در تاریخ چین نقش مهمی ایفا کرده‌اند و باید در جاذبه‌های گردشگری تور ماجراجویانه و تو تفریحی گنجانده شوند. در متن زیر تاریخ چین را مختصر و مفید آورده‌ایم:

پیش از سال 1600 قبل از میلاد مسیح چین با حماسه‌ها و شواهد ماقبل تاریخی‌اش شناخته می‌شود. دوره چین باستان هم از 1600 قبل از میلاد شروع می‌شود و تا 221 پیش از میلاد مسیح ادامه دارد. پس از این دوران، در تاریخ چین دوران امپراتوری شروع می‌شود که قرن‌ها قدمت دارد و از 221 پیش از میلاد شروع می‌شود و تا 1912 میلادی ادامه دارد. دوران امپراتوری در تاریخ چین از اتحاد تحت لوای امپراتوری کین تا پایان امپراتوری چینگ را شامل می‌شود. بعد از زوال دوران امپراتوری دوره جمهوری چین شروع می‌شود که از 1912 تا 1949 ادامه دار است و در نهایت وارد دوره چین مدرن در تاریخ چین می‌شویم که از 1949 تا امروز ادامه دارد. جاذبه‌های تاریخی چین که غالبا یادگار دوره‌های آخر پادشاهی هستند در تاریخ چین نقشی موثر داشته‌اند و جزو جاذبه‌های گردشگری در تور تفریحی و تور ماجراجویانه هستند.

 

چین ماقبل تاریخ- تا 1600 پیش از میلاد مسیح

در گاه شناسی، تاریخ چین ماقبل تاریخ به سه دوره پارینه سنگی، نوسنگی و عصر برنز تقسیم می‌شود. از این دوره تاریخ چین شواهد تاریخی قابل اتکایی وجود ندارد و تمام اطلاعات این دوره از تحقیقات باستان‌شناسان به دست آمده است. همچنین بخشی از دانش ما از این دوره به بخش‌هایی از افسانه‌های چین مربوط می‌شود که ممکن است درست باشند. همان طور که حدس زده‌اید جاذبه‌های تاریخی چین از این دوره تاریخ چین به کشفیات باستان شناسان مربوط است، بنابراین چیز قابل ذکری در جاذبه‌های گردشگری مربوط به این دوره برای بازدید در تور تفریحی و تور ماجراجویانه وجود ندارد.

 

سلسله شیا 2070 تا 1600 قبل از میلاد- دوران اولیه عصر برنز

احتمالا شیا اولین سلسله در تاریخ باستانی چین است. این سلسله شامل خانواده‌های متعددی بود که اطراف رود زرد زندگی می‌کردند. بیشتر شواهد متعلق به سلسله شیا در تاریخ چین حتی نام آن با افسانه آمیخته شده.

چین باستان از 221 قبل از میلاد تا 1600 میلادی

در تاریخ چین نخستین تمدن بشری کنار رود زرد در عصر شانگ آغاز شد و از آنجا به سایر نقاط پراکنده شد تا فرهنگ در عصر برنز به بالاترین حد خود رسید. بعدتر، فیلسوفان چین باستان مانند کنفوسیوس و تائو در عصر فئودال ژو که قلمرو و جمعیت چین افزایش یافته بود مشهور شدند.

سلسله شانگ از 1046 پیش از میلاد تا 1600 میلادی

سلسله شانگ اولین سلسله‌ای در تاریخ چین است که سندهای تاریخی از آن در دست است. بسیاری اشیای برنزی که به 1600 پیش از میلاد بازمی‌گردند از این دوران تاریخ چین به دست آمده که جزو جاذبه‌های تاریخی چین و جاذبه‌های گردشگری است که می‌توان در تور تفریحی و تور ماجراجویانه از آن بازدید کرد.

اولین نوشته‌های چینی هم از این سلسله باقی مانده است. پایتخت سلسله شانگ شهر یین بود و قلمروی این سلسله تا بخش‌های پایینی رود زرد و یانگ تسه می‌رسید.

 

 

سلسله ژو از 1045 تا 221 پیش از میلاد

پس از دوره شانگ سلسله ژو آغاز به کار کرد که مجموعه‌ای از ایالت‌های فئودالی بود که توسط مالکان اداره می شد و پادشاه فقط روی قسمت کوچکی تسلط کامل داشت و از ایالت‌های فئودالی خراج می‌گرفت.

این سلسله در تاریخ چین به سه دوره زمانی تقسیم می‌شود: سلسله ژوی غربی(1045 تا 771 پیش از میلاد)، دوران بهار و پاییز(770 تا 476 پیش از میلاد) و دوران جنگ ایالات(475 تا 221 پیش از میلاد).

بیشتر فیلسوفان و باورهایی که عقاید چینیان را در دوره‌های بعد شکل داد در همین دوره پدیدار شدند از جمله کنفوسیوس و تائو. در واقع نوشته‌های این فیلسوفان که به ما رسیده به نوعی جاذبه‌های تاریخی چین هستند که فیزیکی نیستند و مطالعه آن‌ها تور ماجراجویانه درون خود انسان است.

 

دوران امپراتوری چین 221 قبل از میلاد تا 1912 میلادی

در تاریخ چین به بازه‌ی اولین امپراتوری فئودالی مرکزی یعنی سلسله‌ی چین که 221 پیش از میلاد پایه‌گذاری شد تا فروپاشی سلسله‌ی چینگ در 1912 دوران امپراتوری چین می‌گویند.

سلسله‌های چین و هان 221 پیش از میلاد تا 220 میلادی

سلسله‌های چین و هان جزو نخستین سلسله‌های امپراتوری چین بودند. در این دوره موسسات زیادی ایجاد شدند که پایه سیستم سیاسی چین را برای 2000 سال بعد تشکیل دادند.

سلسله چین

در تاریخ چین چین شی هوانگ نخستین کسی بود که لقب امپراتور برای خود استفاده کرد. او با فتح ایالات درحال جنگ امپراتوری‌اش را متحد کرد و با مشت آهنی حکومت کرد. چین شی هوانگ قدرت را مرکزی کرد و قوانین را مدون کرد. او واحدهای وزن و اندازه گیری را استاندارد کرد و سیستم نگارش ایجاد کرد.

سلسله چین اولین و کوتاه ترین سلسله امپراتوری در تاریخ چین است. این سلسله به ساخت پروژه‌های ساختمانی بزرگ مانند دیوار چین شهرت دارد که جزو جاذبه‌های تاریخی چین و جاذبه‌های گردشگری است و در تور تفریحی و تور ماجراجویانه بازدیدکنندگان فراوانی دارد. البته دیوار چین امروزی دقیقا همان چیزی نیست که در این سلسله ساخته شده و سلسله‌های بعد آن را تکمیل کرده‌اند.

 

سلسله هان 206 پیش از میلاد تا 220 میلادی

طولانی‌ترین سلسله پادشاهی سلسله هان در تاریخ چین به شروع تجارت از راه ابریشم و ارتباط چین با آسیای مرکزی و اروپا مشهور است. در این دوره کشاورزی، صنایع دستی و تجارت رونق یافت. امپراتوری هان یکی از قدرتمندترین و مهم‌ترین سلسله‌ها در تاریخ چین است و تاثیراتش در تمام سلسله‌های بعد باقی مانده است. با انتخاب تور چین می‌توانید از بازمانده‌های جاذبه‌های تاریخی چین مانند دیوار بزرگ چین در تور تفریحی و تور ماجراجویانه دیدن کنید و با این تمدن باستانی بیشتر آشنا شوید.

 

قسمت دوم تاریخ چین را می‌توانید در مقاله بعدی بخوانید.


1/ تیر/1398



تورهای مرتبط
در این بخش تورهای مرتبط با این مطلب آمده است.
بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف