WhatsApp WhatsApp
اسپیلت البرز
تجربه‌های ناب زندگی
در دل طبیعت
اسپیلت البرز
سبک سفر کردن به معنای بیش از حد سبک سفر کردن نیست.

چگونه سفری سبک و با کمترین وسایل ممکن داشته باشیم ‌ بخش اول

چگونه سفری سبک و با کمترین وسایل ممکن داشته باشیم ‌ بخش اول

19/ خرداد/1398

سبک سفر کردن چالشی است که برای بسیاری از ما غیرممکن به نظر می‌رسد. حتماً برای شما هم پیش آمده که به اصرار همسر یا دوستان‌تان سعی در کم کردن وسایل خود داشته‌؛ ولی در نهایت با دو چمدان، یک کیف، یک سبد و چندین پلاستیک رنگارنگ راهی سفری چند روزه شده‌اید.


سبک سفر کردن چالشی است که برای بسیاری از ما غیرممکن به نظر می‌رسد. حتماً برای شما هم پیش آمده که به اصرار همسر یا دوستان‌تان سعی در کم کردن وسایل خود داشته‌؛ ولی در نهایت با دو چمدان، یک کیف، یک سبد و چندین پلاستیک رنگارنگ راهی سفری چند روزه شده‌اید. یا شاید هم از آن دسته افرادی باشید که همیشه در فرودگاه‌ها مجبور به پرداخت هزینه‌ی بیشتر برای اضافه وزن بار خود می‌شوید. سبک سفر کردن یکی از مهم‌ترین تکنیک‌های سفر است که سعی داریم در این مجموعه مقالات شما را به سمت این مهم سوق دهیم.

توصیه‌هایی که در این مقالات خواهید خواند، می‌توانند راهگشای داشتن سفری سبک و با کمترین وسایل ممکن باشند. این راهنمای سفر به شما کمک می‌کند تا بتوانید به سادگی و با یک دست زیپ چمدان خود را ببندید. بدون این که از کسی بخواهید روی چمدان بنشیند یا زانوی خود را در شکم چمدان بخت ‌برگشته فرو کنید.

سفری سبک

چگونه این توصیه‌ها را به کار گیریم؟

 

احتمالاً پیروی از برخی از این توصیه‌ها برای شما آسان‌تر از بقیه‌شان‌ باشد. اشکالی ندارد. به هر حال اولویت‌های ما با یکدیگر متفاوت است. مثلاً برای من فرقی نمی‌کند که موهایم در سفر صاف و لخت نباشد؛ اما دوستی دارم که ترجیح می‌دهد پابرهنه راه برود ولی اتو مویش را همراه خود بیاورد.

منظور چیست؟ سبک سفر کردن به معنای بیش از حد سبک سفر کردن نیست. هر وسیله‌ای را که از چمدان خود حذف کنید، بار سبک‌تری خواهید داشت؛ اما اگر آمادگی رعایت تمام این توصیه‌ها را به یک‌باره ندارید، مشکلی نیست. هر بار که به سفر می‌روید، سعی کنید ۲،۳ مورد از این تکنیک‌های سفر را در فرآیند بستن توشه‌ی سفر خود لحاظ کنید. برای من بهره‌ بردن از تمام این توصیه‌ها چند سال طول کشید. امروز نمی‌توانم باور کنم که من همان شخصی هستم که یک چمدان پر از لباس به وزن ۲۳ کیلوگرم و یک ساک شامل کفش و موارد متفرقه با خود به سفر می‌بردم. همان روزها بود که تصمیم گرفتم به جای اینکه مثل یک حیوان بارکش سفر کنم، مانند یک پرنده‌، سبک ‌بال باشم. به مرور زمان و با رعایت این نکات، سفر کردن برای من آسان‌تر و لذت‌بخش‌تر شد.

 

مزایای سبک سفر کردن

 

مزایای سبک سفر کردن در مورد سفرهای زمینی و هوایی کمی تفاوت دارد ولی منطق کلی پشت آن، یکسان است. برخی از مزیت‌هایی که خود من آن‌ها را از نزدیک لمس کردم، شامل موارد زیر می‌شود:

  • نیازی به پرداخت هزینه‌ی اضافه بار ندارید.
  • اگر به درجه‌ی والای سفر با یک ساک دستی (مجاز برای بردن به کابین) برسید، دیگر نیازی به پرداخت هزینه‌های تحویل چمدان ندارید. بعد از پیاده شدن از هواپیما هم نیازی نیست به آن ریل‌های جهنمی چشم بدوزید، برای گرفتن یک ترولی با خود و دیگران گلاویز شوید، راه خود را از میان خیل جمعیت منتظر باز کرده و دستتان را برای گرفتن گوشه‌ای از چمدان پرتاب کنید.
  • نیازی به پرداخت انعام‌های ناشی از احساس گناه برای جبران آسیب وارد شده به کمر باربرهای نگون بخت فرودگاه و هتل نخواهید داشت.
  • از هزینه‌های استفاده از ترولی‌های فرودگاه‌ها خبری نخواهد بود.
  • بستن چمدان‌ در خانه و مقصد ساده‌تر خواهد بود.
  • دردسر سفرهای چند مقصده کاهش می‌یابد.
  • می‌توانید در مسیر سفر، سری به شهرها و مکان‌های میان راه بزنید. تصور کنید که می‌خواهید دو چمدان ۲۰ کیلویی‌تان را از قطار خارج و بعد از صرف ناهار دوباره سوار قطار دیگری شوید. بازوهای من که از تصورش هم درد می‌گیرد.
  • کاهش خطر صدمات جسمی (یا حتی روحی) ناشی از حمل بارهای سنگین

راهکارهایی برای سبک سفر کردن در سه قدم:

قدم اول: کاهش سایز جامه‌دان

قدم دوم: انتخاب هوشمندانه‌ی وسایل

قدم سوم: انتخاب لباس‌های سفر

 

قدم اول: کاهش سایز جامه‌دان

کاهش سایز جامه‌دان

 

تعداد جامه‌دان‌هایی که با خود می‌برید را محدود کنید

هر چه تعداد چمدان‌های بیشتری با خود ببرید، بار بیشتری به دوش خواهید کشید. اگر قرار است مسافرت چند روزه‌ای داشته باشید، سعی کنید تمام وسایل خود را در یک کوله یا یک چمدان جای دهید. اگر مسافرت شما طولانی‌تر است، خودتان را به حداکثر دو جامه‌دان (مثلاً یک چمدان و یک کوله) محدود کنید.

  • سعی کنید وسایل سفرتان را در چند کیف کوچک و بزرگ پخش نکنید. سفر با یک چمدان کاملاً پر بهتر از سفر با دو چمدان نیمه خالی است.
  • اگر با هواپیما به سفر می‌روید، سعی کنید تنها یک چمدان کوچک دستی با خود ببرید تا نیازی به پرداخت هزینه‌ی بار یا تحویل چمدان خود نداشته باشید. چمدان‌های سایز کابین اندازه‌ای کوچک و حداکثر ۵ کیلوگرم ظرفیت دارند و می‌توانید این چمدان‌ها را با خود به درون هواپیما ببرید.

جامه‌دان

از جامه‌دان‌های کوچک‌تر استفاده کنید

استفاده از جامه‌دان‌های کوچک‌تر خود به خود باعث سبک سفر کردن می‌شوند؛ زیرا مجبورید فقط وسایل ضروری را با خود ببرید. زمانی که برای خرید چمدان یا ساک سفری اقدام می‌کنید، به دنبال سایزی باشید که احساس می‌کنید می‌توانید هر چیزی که نیاز دارید را در آن جای دهید. سپس جامه‌دانی را بخرید که از چمدان انتخابی شما یک سایز کوچک‌تر باشد.

جامه‌دانی سبک خریداری کنید

جامه‌دانی سبک

بسیاری از ما معمولاً توجهی به وزن جامه‌دان نمی‌کنیم. چمدان‌های با بدنه‌ی محکم احتمالاً دوام بیشتری خواهند داشت ولی شما را در طول سفر آزار می‌دهند. اگر وسیله‌ی شکستنی یا وسایل الکترونیکی قیمتی همراه با خود ندارید، یک چمدان نرم و سبک برای بردن لباس‌ها، کفش‌ها و وسایل بهداشتی کافی بوده و حملش هم راحت‌تر است.

جامه‌دان‌های چند سایزه

خرید جامه‌دان‌هایی که به صورت ست و در چند سایز به فروش می‌رسند هم ایده‌ی بدی نیستند. اگر یکی از این ست‌ها در اختیار دارید، با چمدان کوچکتر شروع کنید. اگر دید که واقعاً فضای کافی برای جا دادن همه‌ی لباس‌ها وجود ندارد، به سراغ سایز بزرگ‌تر بروید.

 


19/ خرداد/1398



بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف