WhatsApp WhatsApp
اسپیلت البرز
تجربه‌های ناب زندگی
در دل طبیعت
اسپیلت البرز
نتایج تحقیقات علمی درباره تاثیر مسافرت در کودکان

سفر کردن چگونه کودک شما را باهوش‌تر می‌کند؟

سفر کردن چگونه کودک شما را باهوش‌تر می‌کند؟

2/ بهمن/1397

تصور سفر با کودکان به خصوص در سنین پایین‌ترمی‌تواند برای خیلی از والدین و اعضای خانواده اضطراب ایجاد کند. نمی‌شود پیش‌بینی کرد که کودکان در طول سفر چه رفتاری از خود نشان می‌دهند. تصور عموم بر آن است که سفر و مسیر آن آن‌ها را کلافه، عصبی و بیمار می‌کند و بهتر است که تا زمانی که بزرگ‌تر نشده‌اند دور مسافرت کردن را کاملا خط کشید!


 

مسافرت با کودکان مثل هر نوع مسافرت یا تجربه‌ی جدید دیگری چالش‌های مربوط به خود را دارد.  اما زمانی که با اهمیت و تاثیر مثبتِ سفرکردن بر زندگی کودک و خانواده آشنا ‌شویم،این مسائل در نظر بسیار ناچیز خواهد آمد! سفر می‌تواند ظرفیت‌های تحولی کودکان را به طور قابل توجهی افزایش دهند. دلیل این اتفاق این است که در سفر خانوادگی دو ناحیه در قسمت لیمبیک(کناره‌ای) مغز را به کار می‌گیرد که در حالات عادی کمتر درگیر می‌شوند: سیستم بازی و سیستم جست‌وجو.

 

 سیستم بازی مغز کودک شما در مواقعی به کار می‌افتدکه برای مثال با پایش شن و ماسه را لمس می‌کند یا روی دوش شما سوار می‌شود. سیستم جست‌و‌جو در مغز کودک زمانی تقویت می‌شود که با هم دست به اکتشاف میزنید مثلا وقتی در جنگل و روستا به گشت و گذار می‌پردازید.(پانکسپ،2016)

 

 

این سیستم‌های مغزی توسط پروفسور ژاک پانکسپ، متخصص نوروسایکولوژی دانشگاه واشنگتن، کشف شده‌اند. به محض این‌که تجربیات تعطیلات خانوادگی این سیستم‌ها را نه تنها در مغز کودک بلکه در سیستم مغزی خودتان فعال کنند، هورمون‌های شادی‌بخش آکسی‌توسین ودوپامین  شروع به آزادشدن می‌کنند. این هورمون‌ها استرس را کاهش می‌دهند و باعث ایجاد احساس گرما و صمیمیت در بین افراد خانواده می‌شود.

 

مسافرت به همراه کودکان

 

نکته‌ی شگفت‌انگیز آنجاست که این سیستم‌ها مانند ماهیچه می‌مانند و هرچه بیشتر از آنها استفاده شود، بیشتر بخشی از شخصیت فرد می‌شوند.همانطور که بروس پری، متخصص مغز و اعصاب، می‌گوید، وضعیت هیجانی مبدل به خلق‌و‌خوی شخصیتی کودک می‌گردد!

 

بنابراین، زمانی که شما کودک را همراه خود به مسافرت می‌برید، سیستم‌های کاوشی،نظامی حیاتی برای خوب زندگی کردن، و ظرفیت سیستم بازی او را تقویت می‌کنید. این، باعث می‌شود که آنها در بزرگسالی توانایی ذهنی قابل توجهی در زمینه‌ی بازی با ایده‌های مختلف و پردازش آن‌ها داشته باشند. همچنین این کودکان در آینده از تیزهوشی بالایی در حل مسئله برخوردار خواهند بود.

 

 

سیستم‌های بازی و جست‌جوی مغز کودک، در مسافرت بیشتر از هر موقعیت دیگری به کارگرفته می‌شوند. این فعالیت در مغز کودک شما باعث رشد در ناحیه پیشانی و پیش‌پیشانی نیز می‌شود، منطقه‌ای که مسئول سیستم شناختی، هوش اجتماعی و رفتارهای متمرکز و هدفمندی است که ممکن است به اندازه‌ی یک عمر طول بکشند.(بورگدورف،2010)

 

 

تقویت نواحی پیشانی مغز تقویت مهارت‌های برنامه‌ریزی و یادگیری را نیز به دنبال دارند. افزایش این توانمندی‌ها به علاوه‌ی محیط غنی که سفر کردن فراهم می‌سازد، با نمره آی‌کیو بالا در کودکان همبستگی دارد.(گانل،2005)

 

پس وقتی با کودکان خود به سفر و کسب تجربه در محیط‌های جدید دست می‌زنید، در واقع آن‌ها را باهوش‌تر می‌کنید!

 

 


2/ بهمن/1397



بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف