WhatsApp WhatsApp
اسپیلت البرز
تجربه‌های ناب زندگی
در دل طبیعت
اسپیلت البرز

مازیچال، ییلاقی که کمتر آن را می‌شناسیم

مازیچال، ییلاقی که کمتر آن را می‌شناسیم

22/ مرداد/1397

تابستان که می‌آید در ارتفاعات استان مازندران اتفاق‌های مهیجی به وقوع می‌پیوندد


به بالای تپه‌ها و دشت‌ها که می‌روید حواستان باشد در چاله بلوط نیفتید! در ارتفاع 2600متری از سطح دریا، ییلاقی وجود دارد پر از درختان بلندقامت بلوط که به آن «مازیچال» می‌گویند.  «مازی» یا «مازو» به زبان مازندرانی یعنی درخت بلوط؛ و چال به معنی گودال است. مازیچال را گودال یا چاله‌ای پر از درختان بلوط معنی کرده‌اند.

ییلاق مازیچال

پیوند جنگل و ابر و مه را در مازیچال ببینید

در مازیچال چه خبر است؟

 

زندگی خالص روستایی در این دشت بکر و دست‌نخورده هنوز در جریان است و آن‌چه روح را صیقل می‌دهد، سپاه عظیم ابرهای روان است که متحد و یک‌صدا در آسمان روستا در حرکت‌اند. منظره فوق‌العاده‌ای که هم‌نشینی جنگل و آسمانِ پرابر ایجاد می‌کند، جان می‌دهد برای تایم‌لپس گرفتن. حتی اگر ابرها ترکِ آسمان گفته و پدیدار نشوند؛ تماشای منظره‌ای به وسعت چالوس تا نزدیکی‌های رامسر جانِ دوباره می‌بخشد به آدمی. 

دهکده رویایی مازیچال

 دهکده رویایی مازیچال در ارتفاعات استان گیلان

در مازیچال انواع خوردنی‌های تازه از محصولات روستا یافت می‌شود. اگر صبح‌هنگام قبل از آن‌که سپیده بزند؛ درب خانه روستانشینان را بزنید دست رد به سینه‌تان نمی‌زنند و می‌توانید از آن‌ها لبنیات تازه، ماست و پنیر گوسفندی بخرید.

 مازیچال

کلبه‌های چوبی باصفای ییلاق مازیچال

چگونه به مازیچال برویم؟

 

سفر را با گذر از پیچ و خم‌های جاده چالوس آغاز می‌کنیم، از مرزن‌آباد که گذشتیم، نرسیده به کلاردشت، راهمان را به سوی مازیچال کج می‌کنیم. با عبور از یک جاده جنگلی چشم‌نواز، دره‌هایی مملو از درختان بلوط، و دورنمای گورستان‌های قدیمی در طول مسیر،  به بلندای دشت خواهیم رسید. نمایانی کلبه‌های چوبی در مقابل دیدگان، گل‌های پامچال و بنفشه در زیر پایمان و هوای مطبوع و دلپذیر حکایت از آن دارد که به مقصد رسیده‌ایم؛ حالا ما در مازیچال هستیم.

 مازیچال

جاده جنگلی زیبا محصور با درختان بلوط ما را به مازیچال می‌رساند

 مازیچال

 گاهی می‌توان سر را به زیر انداخته و گل‌های زیبای پامچال و بنفشه را تماشا کرد

در مازیچال چه کنیم؟

 

مازیچال، دهکده‌ای است با مردمانی نیک سرشت و مهربان که گذران روزهایشان با دامپروری و گله‌داری می‌گذرد. در مازیچال همواره نان تازه تنوری در کنار چای داغ آتشی، و ماست و خامه‌محلی در انتظارتان است. باید ثانیه‌های حضورت در مازیچال را با جان و دل زندگی کنی. این‌جا دیگر نشانی از تکنولوژی و صنعت نمی‌یابی و اگر فکرت را از زندگی پرمشغله شهری جدا کنی، جان و تنت با طبیعت پیوندی دوباره خواهد خورد.

 مازیچال

قدم زدن در دشت‌های فراخ زمان را به دام می‌اندازد

 مازیچال

زندگی ناب روستایی در مازیچال در جریان است

پیاده‌روی در میان جنگل‌های انبوه عباس‌آباد، گذشتن از میان درختان بلوط، افرا، کاج‌های سوزنی‌برگ، و گوشِ جان سپردن به صدای پرندگانِ وحشی زمان را به دام می‌اندازد. جالب است بدانید، مازیچال یکی از مناطق مهم بین المللی برای پرنده‌نگری است و به آن (IBM) می‌گویند.

مازیچال

گاهی تامل کن و کوه‌ها را به نظاره بنشین

قدمت این منطقه به دوران سوم زمین‌شناسی باز می‌گردد و جزئی از نوار جنگل‌های هیرکانی است. حواستان باشد به‌قدری محو تماشای طبیعت بکر و بی‌نظیر دهکده نشوید که آفتاب غروب کند و نظاره‌گر آن نباشید.

 مازیچال

تماشای سپاه بی‌بدیل ابرها بر فراز مازیچال

دورنمای «علم‌کوه» دومین قله مرتفع ایران از ارتفاعات مازیچال حس غرور و شادی وصف‌ناپذیری به بیننده می‌بخشد.

 مازیچال

نمای شکوهمند قله علم‌کوه از ارتفاعات مازیچال

تور ییلاق مازیچال اسپیلت البرز

 

مازیچال اگرچه بخشاینده و زیبا میزبان همه مسافران و طبیعت‌دوستان است، اما بکر بودن جاده‌ها و تعدد پاکوب‌های جنگلی ایجاب می‌کند که تنها به آن‌جا سفر نکنیم. گاهی ممکن است گرفتار وحوش منطقه شده و خطر تهدیدتان کند. پس بهتر است در غالب سفرهای گروهی و دسته‌جمعی به مازیچال بروید.

 مازیچال

یک شب اقامت در مازیچال انگیزه زندگی را در تو دوچندان می‌کند

در تور ییلاق مازیچال اسپیلت البرز، از میان جنگل‌ها و مراتع رویایی دهکده مازیچال عبور کرده و از ارتفاعات بی‌بدیل منطقه عکاسی می‌کنیم. عکس‌ها خاطرات را در زمان حبس می‌کنند. بعدها با دیدن عکس‌های سفر خاطرات خوش را در ذهن مرور می‌کنید و لبخند بر لب‌هایتان خواهد نشست.

مازیچال 

یادت نرود زیبایی‌ها را در قاب دوربینت ثبت کنی

در مازیچال امکان اقامت در خانه‌های روستایی وجود دارد، اما برای لمس عمیق‌تر طبیعت بدیع و زیبا در ارتفاعات منطقه کمپ خواهیم زد. صبح هنگام با صدای آواز پرندگان از خواب بیدار شده و هنگامی که زیپ چادر را پایین می‌کشید منظره‌ای مقابل دیدگانتان نقش خواهد بست که نظیر آن را تا به حال ندیده‌اید.

مازیچال

خورشید در مازیچال طلوع دیگری دارد

خنکای هوا در زیرپوست‌تان نفوذ می‌کند و شما را به گام‌نهادن در میان درختان و درختچه‌های سرسبز دعوت می‌کند. حوالی ظهر، پس از گشت‌زنی در هوای مطبوع ییلاق، صرف جوجه کباب آتشین، لذت سفر را به اوج می‌رساند. پس از صرف نهار اندکی فرصت خواهیم داشت تا زیبایی‌های ییلاق را در خاطر ثبت کنیم و تا دیداری دوباره آن را وداع گوییم.

مازیچال

تابستان بهترین زمان سفر به ییلاقات خنک کشور است

به پایان آمد این دفتر حکایت همچنان باقی
به صد دفتر نشاید گفت شرح حال مشتاقی


22/ مرداد/1397



بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف