WhatsApp WhatsApp
اسپیلت البرز
تجربه‌های ناب زندگی
در دل طبیعت
اسپیلت البرز

آخر هفته کجا بریم؟

آخر هفته کجا بریم؟

16/ خرداد/1397

روزهای هفته به انتها که می‌رسید، بدترین حس‌های دنیا به سراغم می‌آمد. می‌دانستم که باز یا باید کز کنم گوشه خانه و خودم را با سریال‌های بی‌مزه تلویزیون سرگرم کنم، یا بیفتم به جان گرد و غبارهای روی وسایل!


در خانه می‌ماندم و دلم جای دیگری بود. دوست داشتم به یک جای خوش آب‌و‌هوا و سرسبز بروم تا حال‌و‌هوایی تازه کنم؛ اما جایی را نمی‎شناختم؛ یا اگر هم بلد بودم، فکر گیرافتادن در ترافیک‌ طولانی عصر جمعه، منصرفم می‌کرد. تازه اگر هم دل به دریا زده و تصمیم می‌گرفتم جایی بروم، هیچ کس نبود تا همراهی‌ام کند. همه یا کار داشتند یا از قبل برای آخرهفته خود برنامه‌ریزی کرده‌بودند. ممکن است شما نیزکمابیش، این روزها را تجربه کرده‌ و دلتان بخواهد تعطیلات را جور دیگری به سر کنید، بخوانید تا بدانید چگونه روزهای آخرهفته را به‌یادماندنی کنید.

مکان‌های بکر و جذابی در حوالی تهران وجود دارد که ممکن است از وجود آن‌ها بی خبر بوده و یا راه دسترسی به آن‌ها را ندانیم! تابستان از راه می‌رسد و طبیعت، زیباتر و سخاوتمندتر از همیشه میزبان خوبی برای تعطیلات آخرهفته است. در ادامه 7 مقصد برتر طبیعت‌گردی را معرفی خواهیم‌کرد که می‌توان در برنامه‌های یک روزه به آن‌ها سفر کرد.

1. جنگل راش (مرسی‌سی)

با عبور از جاده‌های پرپیچ‌و‌خم سوادکوه به روستایی می‌رسید به زیبایی بهشت. در سنگده، درختان راش پهلو به پهلوی هم قد علم کرده و خود را به آسمان هفتم رسانده‌اند. پا روی برگ‌های کف جنگل گذاشته و سر را بالا می‌گیریم، ستون‌های جنگل ما را به اوج می‌رسانند. نزدیک ظهر، خورشید می‌تابد و نور با عبور از لابه‌لای شاخه‌ها و برگ‌ها، خود را به زمین می‌رساند. این‌گونه است که در این راشستان زیبا، ارتباط میان زمین و آسمان برقرار می‌شود و حس پاکی و لطافت در رگ‌های آدمی جاری می‌گردد.

مرسی‌سی، بهشت گمشده سوادکوه

2. آب‌بازی در پلنگ‌دره (ژرفای سبز)

هوای آب‌تنی در سر دارید؟ فرصت خوبی‌است تا کفش‌ها کنده و راهی رودخانه شوید! حس قدم زدن در رودخانه‌ای زلال، محصور با درختان سرسبز جنگل هیرکانی را فقط در پلنگ‌دره تجربه خواهید کرد. در منطقه شیرگاه استان مازندارن، چشمه‌ها و حوضچه‌های سنگی فراوان در نزدیکی یک آبشار 8 متری، همه چیز را برای یک سفر مهیج و به یادماندنی مهیا کرده است. شاید لازم باشد چند بار از عرض رودخانه عبور کرده و گاهی در امتداد آن به راه خود ادامه دهید!

هیجان آبتنی در مسیر سبز پلنگ‌دره

3. جنگل و دریاچه ارواح (طبیعت پر رمز و راز)

با گذر از یک مسیر جنگلی زیبا با منظره‌ای شگفت‌انگیز مواجه می‌شوید. تصور کنید مه غلیظی همه جا را پوشانده‌است و آن‌چه به دیده می‌آید، درختان کهنسالی‌است که سر در آب فرو برده و ریشه هایشان رو به آسمان است! انعکاس شاخ و برگ‌های بلاتکلیف درختان ممرز در آب راکد دریاچه، حال‌و‌هوای مرموزی به جنگل می‌دهد. رنگ آب گاهی به رنگ سبز تمایل دارد و گاه با آبیِ آسمان هم‌سو می‌شود. طبیعت بی‌نظیر منطقه، جان می‌دهد برای عکاسی! همه این شگفتی و زیبایی را می‌توانید در نزدیکی نوشهر، در برنامه جنگل ارواح تجربه کنید.

طبیعت مرموز دریاچه ارواح

4. جنگل انجیلی (پیچک)

یکی دیگر از عجایب جنگل‎های هیرکانی، گنجینه درختان انجیلی‌ است. جادوی رنگ‌ها را می‌توان در برگ‌های درخت انجیلی یافت. جالب است بدانید که انجیلی، گونه انحصاری جنگل‌های شمال ایران بوده و در هیچ جای دیگری رویش طبیعی ندارد. دوباره راهی منطقه سوادکوه می‌شویم. گویا این‌جا خطه‌ای از بهشت است که در آفرینش گوی سبقت را از همگان ربوده است. وارد جنگل که می‌شویم،آن‌چه بیش از همه توجه را برمی‌انگیزد، موج پیچک‌ های سفیدرنگی‌است که دست به دامان درختان انجیلی برده‌اند.

عجایب جنگل هیرکانی

5. ییلاق فیلبند (طعم شیرین خیال)

لذت قدم زدن روی ابرها را چشیده‌اید؟ فکر می‌کنید در دنیای واقعی محال است؟ یا فقط در قصه‌ها راجع به آن خوانده‌اید؟ در ییلاق فیلبند، خیال به واقعیت مبدل می‌شود! با بالارفتن از مسیر پاکوب جنگلی و عبور از میان سرخس‌های وسیع، به مرتفع‌ترین نقطه ییلاق خواهید رسید، جایی درست بر فراز ابرها! شاید دلتان بخواهد دستان خود را دراز کرده و یک تکه از ابرها را بچشید! گمان می‌کنم طعم ابر، شیرین باشد. جای دوری نروید، برای آن‌که دستتان به ابرها برسد کافی‌است کمی از تهران دور شده و به نزدیکی بابل بروید، فیلبند، نام روستایی‌است که آن را بام مازندارن نامیده‌اند.

اقیانوس ابر در ییلاق فیلبند

6. دره‌نوردی در آب‌های تنگه‌دار

این‌بار می‌خواهیم بر خلاف مسیر رودخانه حرکت کنیم. با اولین قدم، خنکای نازکی زیر پوستتان نفوذ می‌کند، ارتفاع آب در نقاط مختلف رودخانه متغیر است. گاهی ممکن است عمق آب تا سر زانوهایتان هم برسد. همین طور که پای در لطافت آب رود، به جلو پیش می‌روید، چشم‌هایتان نظاره گر صخره‌های زیبایی‌است که لباسی از جنس خزه‌ و پرسیاوشان به تن کرده‌اند. کم‌کم هیجان به اوج می‌رسد و نوبت به شیرجه زدن در استخر طبیعت فرا می‌رسد. در برنامه تنگه‌دار، با عبور از مسیر باریک پوشیده در میان درختان و صخره‌ها، یک آخرهفته ماجراجویانه را تجربه خواهید کرد.

گذر از مسیر رودخانه تنگه دار

7. آبشار و جنگل سرپوش‌تنگه

در حوالی استان البرز، منطقه‌ای است که بارها از کنار آن گذر کرده و نمی‌دانستید! انگار که زیبایی طبیعت از دیده پنهان گشته باشد. تنگه همچون نوعروس جوانی، در زیر انبوه تاج پوشش درختان جنگل، خود را از دید همگان مخفی کرده‌است. برای جا بازکردن در دل این نوعروس زیبا، باید از یک پل چوبی قدیمی عبور کرده و خود را به آن سوی رودخانه رساند. در یکی از پیچ و خم‌های جاده چالوس، ترکیب بی‌نظیری از طبیعت وجود دارد که در آن، آبشار و جنگل و رودخانه یک‌جا خودنمایی می‌کنند.

سرپوش تنگه، جاذبه پنهان جاده چالوس


16/ خرداد/1397



بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف