WhatsApp WhatsApp
اسپیلت البرز
تجربه‌های ناب زندگی
در دل طبیعت
اسپیلت البرز
اوقات خوش با آتش‌فشانی فعال

۵ جاذبه‌ی برتر کوه فوجی

۵ جاذبه‌ی برتر کوه فوجی

9/ مهر/1398

کوه فوجی نمادی از زیبایی های طبیعت ژاپن است، این کوه با بلندای ۳۷۷۶ متر بلندترین کوه ژاپن و یکی از شناخته شده ترین کوه ها در سرتاسر دنیا محسوب می شود


کوه فوجی (به ژاپنی: فوجی‌سان) نمادی از زیبایی‌های طبیعت ژاپن است. این کوه با بلندای ۳۷۷۶ متر بلندترین کوه ژاپن و یکی از شناخته شده‌ترین کوه‌ها در سرتاسر دنیا محسوب می‌شود. فوجی که تقریباً تقارن کاملی دارد، با یک دهانه‌ی آتش فشانی وسیع در بالا و شکل و شمایل یک کوه آتش‌فشانی کلاسیک، قله‌ی سپید پوش و فعالیت‌های آتش فشانی، در طول تاریخ ژاپن و آیین آن‌ها یکی از کوه‌های مقدس این کشور به حساب آمده و در میان مردم بومی و به خصوص نقاشان ژاپنی، جایگاه ویژه‌ای دارد.

فوجی بر مرز میان استان‌های یاماناشی و شیزو‌-اوکا و تقریباً در کمربند میانی کشور قرار گرفته است. اگر هوا صاف و خوب باشد، ااز توکیو و یوکوهاما هم دیده می‌شود. در جبهه‌ی شمالی، کوه با منطقه‌ای به نام فوجی‌گوکو (پنج دریاچه فوجی یا Fuji five lake) احاطه شده که با ریزورت‌ها ساحلی، جاذبه‌های طبیعی و چشمه‌های آب گرمش شناخته می‌شوند.

با این که سالانه صدها هزار نفر به قله‌ی فوجی صعود می‌کنند و مناطق اطراف کوه یکی از جذاب‌ترین‌ها برای گردشگری است، فوجی یک آتش فشان فعال بوده و آخرین بار در دوران هوئی در سال ۱۷۰۷ فوران کرده است. امروزه فعالیت‌های آتش‌فشانی فوجی به دقت نظارت می‌شود؛ چرا که فوران دوباره‌ی این کوه دور از انتظار نیست.

قطعاً برای عاشقان طبیعت و به ویژه کوه‌نوردی، بالا رفتن از کوه فوجی بسیار جذاب است و در این مقاله در مورد صعود به قله‌ی فوجی صحبت خواهیم کرد. علاوه بر آن می‌خواهیم از ۴ تجربه‌ی ویژه‌ای که می‌توانید با کوه فوجی داشته باشید هم توضیح دهیم.

در برنامه‌ی تور ژاپن اسپیلت البرز از کوه فوجی دیدن خواهیم کرد. هم قدم بر خاک این کوه سرکش می‌گذاریم، هم از دوردست به آن می‌نگریم و غرق در زیبایی‌های آن می‌شویم. سری به صفحه‌ی تور ژاپن ما بزنید تا با برنامه‌ی آن بیشتر آشنا شوید.

 

۵ جاذبه‌ی برتر کوه فوجی

۵. معابد سِنگِن فوجی


معبد فوجی‌سان سنگن

شینتو نام مذهب قدیمی و بومی ژاپنی‌ها است و معابد شینتویی وقف پرستش خدایان یا «کامی‌»های مختلف این مذهب می‌شوند. تقریباً تمام شهر‌های ژاپن حداقل یک معبد شینتو را دارند. در میان انواع معروف معابد شینتویی، معابد فوجی سنگن مجموعه‌ای شامل بیش از ۱۳۰۰ معبد در سرتاسر ژاپن است که به پرستش کوه فوجی و کامی مرتبط با آن، یعنی پرنسس کونوهاناساکویا اختصاص داده شده‌اند.

سردسته‌ی این ۱۳۰۰ و کمی بیش معبد سنگن فوجی، معبد «فوجی ‌سان سنگن» است که در شهر فوجینومیا در دامنه‌ی جنوب غربی فوجی قرار گرفته. قدمت این معبد به بیش از ۱۰۰۰ سال پیش باز می‌گردد؛ اما بیشتر ساختمان‌های معبد توسط توکوگاوا ایِ‌سایو در اوایل سده‌ی ۱۷ میلادی ساخته شده است.

از لخاظ تاریخی، معبد فوجی ‌سان سنگن محلی برای شروع صعود به قله‌ی فوجی بود؛ اما زمانی که مرکز قدرت ژاپن در دوره‌ی ادو از شهر کیوتو به ادو (توکیو کنونی) تغییر کرد، دسترسی به مسیرهای شمالی کوه فوجی آسان‌تر و در نهایت به محبوب‌ترین مسیرهای کوهنوردی در فوجی تبدیل شدند.


توری (دروازه‌های مقدس در مذهب شینتو) متعلق به معبد فوجی‌یوشیدا سنگن

معبد فوجی یوشیدا سنگن که در دامنه‌های شمالی کوه فوجی جای گرفته، ابتدای مسیر یوشیدا است. مسیری که هنوز توسط برخی از کوهنوردان علاقه‌مند به حفظ سنت‌ها انتخاب می‌شود؛ یعنی کوهنوردانی که می‌خواند صعود به فوجی را از پایین‌ترین نقطه‌ی ممکن آغاز کنند. امروزه بیشتر کوهنوردان برای فتح فوجی مسیر خود را از میانه‌ی مسیر یوشیدا، یعنی ایستگاه پنجم سوبارو فوجی آغاز می‌کنند.


ایستگاه پنج فوجی سوبارو

به جز دو معبد سنگن فوجی که نام بردیم، معابد کوچک‌تر بسیاری در اطراف کوه فوجی وجود دارند. یکی از آن‌ها معبد آراکورا سنگن است که بیشتر با چوریتو پاگودا (تصویرش را در پایین می‌بینید) و چشم‌انداز نفس‌گیری که به کوه فوجی دارد،شناخته می‌شود.

این منظره در اواخر بهار با شکوفه‌های گیلاس معروف ژاپن (ساکورا) مزین می‌شود تا از آن چه که هست هم جذاب‌تر شود. اگر احساس کردید که منظره‌ی معبد آراکورا دیگر از این زیباتر نمی‌شود، در فصل پاییز و زمانی که کویو (رنگ‌های پاییزی) مناطق اطراف را غرق در طیف زرد و قرمز می‌کند، سری به اینجا بزنید.


چوریتو پاگودا (ساختمان قرمز رنگ)، رنگ‌های پاییزی و نمایی از کوه فوجی از معبد آراکورا سنگن

۴. فوجی کیو هایلند (Fuji-Q highland)


رولر‌کوستر (ترن هوایی) شهربازی فوجی کیو هایلند و کوه فوجی در پشت

فوجی کیو هایلند یکی از جذاب‌ترین شهربازی‌های ژاپن است و شاید تنها شهربازی ژاپن که توان رقابت با آن‌ را دارد، ناگاشیما اسپالند در ناگویا است. این شهربازی در شمال کوه فوجی و در نزدیکی دریاچه‌ی کاواگوچیکو قرار گرفته و مقصد اصلی آن‌هایی است که می‌خواهند هیجان را در سطوح دیوانه‌واری تجربه کنند.

فوجی کیو خانه‌ی چند مورد از رولر‌کوسترهایی است که رکوردهای جهانی را در اختیار دارند. اولی ترن هوایی تاکابیشا با بیشترین شیب سقوط (با ۱۲۱ درجه، یعنی ۳۱ درجه بیشتر از زاویه‌ی عمود) در دنیا است. دومی ترن هوایی ایجانایکا است که ۱۴ نقطه‌ی تغییر شیب (تصویر پایین) دارد. آخری هم فوجی‌یاما که در زمان تاسیسش ۴ رکورد جهانی را در اختیار داشت که بلند‌ترین رولر کوستر دنیا را هم شامل می‌شد.

در شهربازی فوجی کیو مدام وسایل و سواری‌های جدیدی افتتاح می‌شود و بخش‌های بسیار جالب و ویژه‌ای دارد که در میان آن‌ها می‌توان به بخش انیمه‌ای شهربازی (انیمه به انیمشن‌های خاص ژاپنی می‌گویند)، رویدادهای فصلی و توماس لند برای کودکان اشاره کرد.

۳. موزه‌ی هنری ایتچیکو کوبوتا


ساختمان‌های خاص موزه‌ی ایتچیکو کوباتا که با سنگ‌های مرجانی و آهکی ساخته شده‌اند

موزه‌ی ایتچیکو کوبوتا در سواحل شمالی دریاچه‌ی کاواگوچیکو قرار گرفته و محلی برای نمایش کیمونوهای ابریشمی (لباس‌های سنتی ژاپنی) تزئین شده با تکنیک تسوجی‌گاهانا است. تسوجی‌گاهانا مرحله‌ای از فرآیند آماده‌سازی و رنگرزی کیومنوهای آستین بلند ابریشمی است که نیاز به مهارت و تجربه‌ی بالایی دارد. این هنر در دوره‌ی موروماچی شهرت بسیاری داشت و در نهایت جای خود را به تکنیک‌های ساده‌تر و سبک‌های آسان‌تر داد.


بخشی از کیمونوهای پروژه سمفونی نورها که به سبک تسوجی گاهانا تزئین شده‌اند

یک سده بعد از افول تسوجی‌گاهانا، هنرمند جوانی به نام کوبوتا ایچیکو تصمیم گرفت تا تمام عمر خود را صرف بازیابی این سنت و هنر اصیل ژاپنی کند. موزه‌ای که اکنون به افتخار وی نامگذاری شده، کارهای این هنرمند ارزنده‌ی ژاپنی را به نمایش می‌گذارد که شامل پروژه ناتمام وی به نام «سمفونی نورها» هم هست. این پروژه شامل ۸۰ کیومونوی مجزاست که در کنار هم تصویر کوه فوجی را در چهار فصل مختلف به نمایش می‌گذارند.

محوطه‌ی موزه از دیگر جذابیت‌های آن است. مجموعه‌ی موزه شامل چند باغ‌ (که توسط کوبوتو طراحی شده‌اند)، یک آبشار، یک صحنه‌ی نمایش روباز، بخش‌هایی برای نمایش کارهای هنری از نقاط مختلف آسیا و آفریقا، یک چای‌خانه و یک ساختمان بسیار ویژه و زیبا  است که از سنگ‌های مرجانی و آهکی اکیناوان ساخته شده.

۲. کوهنوردی در فوجی


طلوع خورشید - قله‌ی فوجی

کوهنوردی در این کوه زیبای آتش‌فشانی، به راستی تجربه‌ای ویژه و تکرار نشدنی است. فوجی همانند دیگر کوه‌های ژاپن به ۱۰ ایستگاه تقسیم می‌شود. این که ایستگاه‌ها چه هستند، برای خود روایتی دارد. ایستگاه اول کوه فوجی از یک توری (همان دروازه‌های قرمز رنگ ژاپنی که در مذهب شینتو مقدس شمرده می‌شوند) شروع می‌شود که در پایین‌ترین قسمت کوه قرار دارد. ایستگاه پنجم در میانه راه و ایستگاه دهم در قله‌ی کوه جای گرفته است. فوجی ۴ ایستگاه پنجم و چندین و چند ایستگاه اول دارد. معروف‌ترین ایستگاه‌های اول، همان معابد سنگن فوجی بودند که پیش‌تر معرفی کردیم. معروف‌ترین ایستگاه پنجم هم، ایستگاه فوجی سوبارو است که در موردش صحبت کردیم و تصویرش را هم دیدیم.

در عقاید مذهب شینتو، به ویژه آن نوعی که به فوجی و خدایان کوهستانی آن اعتقاد دارند، از ایستگاه اول تا پنجم، قلمروی انسان‌ها و از ایستگاه ششم تا دهم، قلمرو بهشتی جای گرفته‌ است. بین ایستگاه پنجم و ششم نیز، مرز میان این قلمرو و به نوعی برزخ محسوب می‌شود. امروزه صعود به فوجی را معمولاً از همان ایستگاه پنجم آغاز می‌کنند که هم با خودرو و هم با وسایل نقلیه‌ی عمومی قابل دسترس است و از آن‌جا به بعد را باید پیاده رفت.

مسیرهای زیادی برای فتح فوجی وجود دارند که راه‌های اصلی شامل یوشیدا (پیش‌تر معرفی کردیم)، فوجینومیا، سوباشیری و گوتمبا است که در نقشه‌ی بالا مشاهده می‌کنید.

در میان این مسیرها، یوشیدا با اختلاف بسیاری در صدر جدول محبوب‌‌ترین‌ها است. علتش هم ایستگاه پنجم فوجی سوبارو است که هم امکانات زیادی دارد، هم با استفاده از وسایل نقلیه‌ی عمومی از طریق توکیو و دیگر شهرهای بزرگ اطراف قابل دسترسی است.

از جمله امکانات فوجی سوبارو می‌توان به رستوران‌ها، مغازه‌های لوازم کوهنوردی و اغذیه فروشی‌های متنوع  اشاره کرد که قیمت‌های مناسبی هم دارند. از ایستگاه پنجم به بعد هم می‌توانید لوازم مورد نیاز خود را خریداری کنید چون فروشگاه‌ها و استراحتگاه‌هایی در بین راه وجود دارند؛ اما هرچه بالاتر بروید، قیمت‌ها هم بیشتر می‌شود.

زمان‌های اصلی کوهنوردی در فوجی از اوایل ژوئن تا اواسط سپتامبر ادامه دارد. در این بازه‌ی زمانی راه‌ها خالی از برف و هوا دلپذیر است. در خارج از این بازه، کوهنوردی در فوجی به دلیل شرایط آب و هوایی سنگین، احتمال بهمن و ریزش سنگ‌ها توصیه نمی‌شود. های سیزن فتح فوجی هم اواسط آگوست است که مسیرهای کوهنوردی بسیار شلوغ می‌شوند.

بهترین برنامه برای فتح فوجی این گونه است که کوهنوردی خود را از ایستگاه ۵ شروع کنید و در ایستگاه ۷ یا ۸ در استراحتگاه‌های کوهستانی (که باید از پیش رزرو کنید) چند ساعتی بخوابید. دوباره صعود خود را پیش از طلوع آفتاب آغاز کرده و طلوع خورشید را برفراز فوجی تماشا کنید که منظره‌ای نفس‌گیر و بسیار جذاب است.

اطلاعات کلی مسیرهای فوجی

 

استان

مسیر

ارتفاع

صعود

برگشت

ایستگاه ۵ فوجی سوبارو

یاماناشی

Yoshida

۲۳۰۰ متر

۵ تا ۷ ساعت

۳ تا ۵ ساعت

ایستگاه ۵ سوباشیری

شیزوکا

Subashiri

۲۰۰۰ متر

۵ تا ۸ ساعت

۳ تا ۵ ساعت

ایستگاه ۵ گوتمبا

شیزوکا

Gotemba

۱۴۰۰ متر

۷ تا ۱۰ ساعت

۳ تا ۶ ساعت

ایستگاه ۵ فوجی‌نومیا

شیزوکا

Fujinomiya

۲۴۰۰ متر

۴ تا ۷ ساعت

۲ تا ۴ ساعت

 

 ۱. تماشای کوه فوجی

 به عقیده‌ی بسیاری از گردشگران و همچنین سایت رسمی راهنمای گردشگری ژاپن بهترین راه لذت بردن از کوه فوجی، تماشا و تحسین کردن چشم‌انداز شگفت انگیز این زیبایی طبیعت است. در تاریخ ژاپن، هنرمندان و نقاشان بسیاری محو شکل و شمایل این کوه شده و تقریباً از تمام زوایا و در تمام فصول، نقش‌هایی از کوه فوجی کشیده شده‌اند.


نقاشی موج بزرگ کاناگاوا؛  یکی از معروف‌ترین نقاشی‌های ژاپنی - کوه فوجی در نقاشی به چشم می‌خورد. این نقاشی، یکی از نقاشی‌های مجموعه‌ی ۳۶ چشم‌انداز از کوه فوجی است که توسط نقاش معروف، کاتسوشیکا هوکوسائی ترسیم شده.

کوه فوجی را از کجا تماشا کنیم؟

برای مشاهده‌ی این کوه زیبا، نقاط بسیاری توصیه می‌شوند. برویم تصاویر چند مورد از آن‌ها را ببینیم:

۱. سواحل شمالی دریاچه کاواگوچیکو (۵ دریاچه‌ی فوجی)

 

۲. مرکز بونکیو در توکیو

۳. از داخل قطارهای سریع‌السیر ژاپن (شیکانسن)

۴. دریاچه‌ی آشینوکو در هاکونه

۵. در کنار چوریتو پاگودا (معبد آراکورا سنگن)

۶. جشنواره‌ی فوجی شیباساکورا

بهترین فصل برای تماشای کوه فوجی

در مورد بهترین فصل برای تماشای کوه فوجی باید بگوییم هر فصلی زیبایی‌های خودش را دارد. پاییز در ژاپن فصل کویو است. کویو به رنگ‌های پاییزی می‌گویند و در این ماه‌ها، برگ‌های طلایی، نارنجی و قرمز کوه را احاطه می‌کنند. در بهار می‌توانید فوجی را در قابی از شکوفه‌های گیلاس تماشا کنید. در زمستان هم فوجی تاج برفی سفید رنگش را بر سر می‌گذارد. دیدن کوه در تابستان اندکی دشوار است؛ چون مه، ابر و طوفان‌های تابستانی چشم انداز کوه را محدود می‌کنند. البته اگر در این زمان بتوانید کوه را ببینید؛ با چشم‌انداز نفس‌گیری مواجه خواهید شد.


9/ مهر/1398



تورهای مرتبط
در این بخش تورهای مرتبط با این مطلب آمده است.
بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف