WhatsApp WhatsApp
اسپیلت البرز
تجربه‌های ناب زندگی
در دل طبیعت
اسپیلت البرز
حیوانات دریایی زیبا و مهربان

شنا با کوسه نهنگ‌ها در سبو

شنا با کوسه نهنگ‌ها در سبو

23/ تیر/1398

در این مقاله می‌خواهیم تنی به آب بزنیم و با کوسه‌ نهنگ‌ها یا توکی‌های اسلوب دیداری داشته باشیم. ولی پیش از آن بیایید کمی راجع به سبو و سفر به فیلیپین صحبت کنیم.


یکی از پرطرفدارترین جاذبه‌های گردشگری فیلیپین، شنا با کوسه نهنگ‌ها در سبو است. محل بازدید از این حیوانات دریایی زیبا و مهربان، در ۱۰ کیلومتری یکی از شهرهای جزیره سبو، به نام اسلوب قرار دارد. در این مقاله می‌خواهیم تنی به آب بزنیم و با کوسه‌ نهنگ‌ها یا توکی‌های اسلوب دیداری داشته باشیم. ولی پیش از آن بیایید کمی راجع به سبو و سفر به فیلیپین صحبت کنیم.

 

جزیره سبو

جزیره‌ی سبو و ۱۶۷ جزیره‌ی کوچک اطرافش، با همدیگر استان سبو را می‌سازند. مرکز استان، شهر سبو است که قدیمی‌ترین شهر و اولین پایتخت فیلیپین به حساب می‌آید. کلانشهر سبو یکی از توسعه‌ یافته‌ترین استان‌های فیلیپین بوده و بعد از کلانشهر مانیل (پایتخت فیلیپین)، دومین منطقه‌ی پرجمعیت این کشور است. این شهر از لحاظ تجاری، تحصیلی، صنعتی و توریستی اهمیت فراوانی دارد.

شهر سبو در گذشته به نام ملکه‌ی جنوب شناخته می‌شد. سواحل شنی سفید، تفریحات آبی و غواصی مثل همین شنا با کوسه نهنگ‌ها در سبو از پرطرفدارترین تفریحات به شمار می‌آیند. به علاوه مردم مهمان نواز و غذاهای متنوع، أوقات خوشی را برای شما رقم خواهند زد.

قدیمی‌ترین شهر فیلیپین دیدنی‌های بسیاری دارد که در دیگر مقالات سایت اسپیلت البرز مفصل بررسی شده‌اند. پیشنهاد می‌کنیم که حتماً مقالات مربوط به سبو و فیلیپین را مطالعه کنید و سری هم به برنامه‌ی تور فیلیپین اسپیلت البرز بزنید.

 

چرا سبو را انتخاب کرده‌ایم؟

کوسه نهنگ سبو

سبو جایگاه ویژه‌ای در تورهای فیلیپین اسپیلت البرز دارد. چرا که ما همواره به دنبال مقاصد گردشگری ویژه و جذاب برای سفر هستیم. طبیعت گردی در سبو، تجربه‌ای ناب و متفاوت است. با فعالیت‌های خاصی که شاید در چند نقطه‌ی محدود دنیا بتوانید تجربه کنید.

جدا از بحث طبیعت، مکان‌های تاریخی سبو بسیار دیدنی هستند. سبو در واقع پیش از ساخت اینتراموروس (که بعداً تبدیل به مانیل شد) اولین محل استقرار اسپانیایی‌ها در فیلیپین بوده است. میراث به جا مانده از دوران استعمار مثل باسیلیکا دل سنتو نینیو که قدیمی‌ترین کلیسای کاتولیک در این کشور است یا دژ سن پدرو، مکان‌های بسیار درخشانی هستند که می‌توانید از آن‌ها بازدید کنید.

 

درباره‌ی کوسه نهنگ‌ها

کوسه نهنگ

به کوسه نهنگ‌ها در زبان محلی فیلیپینی، توکی می‌گویند. این حیوانات عظیم ‌الجثه، از پلانکتون‌ها و موجودات کوچک دریایی (مثل میگوهای کوچک یا کریل) تغذیه می‌کنند. آن‌ها کاملاً بی آزار بوده و به انسان‌ها حمله نمی‌کنند.

کوسه نهنگ با طول ۱۸ متر یکی از بزرگ‌ترین ماهی‌های دنیا محسوب می‌شود. توکی‌ها بسیار آرام حرکت می‌کنند و دندان‌های ریز و کندی دارند. چون نسبت به صداهای اطراف خود بی‌تفاوت هستند، در فارسی به آن‌ها «کولی کر» یا کر کوسه هم می‌گوییم. از نظر ظاهری مشابه با کوسه‌ها هستند. بدنی سورمه‌ای رنگ دارند که با خال‌های سفید تزئین شده‌اند.

 

شنا با کوسه نهنگ‌ها در سبو

بیش از ۱۰۰ گونه‌ی مختلف از کوسه نهنگ‌ها یا توکی‌ها در فیلیپین شناخته شده‌اند. در واقع این کشور سومین زیستگاه پرجمعیت این کوسه‌های زیبا است. مکان‌های زیادی برای غواصی و مشاهده‌ی کوسه‌ نهنگ‌ها در ۷۰۰۰ جزیره‌ی فیلیپین وجود دارد که به نظر می‌رسد اسلوب پرطرفدارترین آن‌ها است.

برای بازدید از کوسه نهنگ‌ها باید به بارانگای (دهکده‌) کوچکی به نام تان‌آوان برویم که ۱۰ کیلومتر از مرکز شهر اسلوب فاصله دارد. کوسه نهنگ‌های تان‌آوان، بومی آب‌های ساحل منطقه نیستند. ماهی‌گیران محلی برای جذب توریست‌ها، با غذا دادن به کوسه نهنگ‌ها، آن‌ها را به منطقه می‌کشانند.

دیدن این ماهی‌های بزرگ و زیبا در اسلوب بسیار آسان است. به دلیل همین غذا دادن‌ها، کوسه نهنگ‌ها تا حد زیادی اهلی شده و به حضور انسان‌ها در منطقه عادت کرده‌اند. در واقع تان‌آوان مثل یک آکواریوم طبیعی بزرگ می‌ماند.

شنا به کوسه نهنگ‌ها در سبو، به ویژه در تان‌آوان، به حدی پرطرفدار است که اگر ۶ صبح هم خودتان را به محل برسانید، باز هم باید در صف بایستید.

بعد از رسیدن به ساحل، آموزش‌های لازم به شما داده شده و سوار بر قایق‌های کوچکی، تا حدی از ساحل فاصله می‌گیرید. کاپیتان قایق با ریختن میگوهایی کوچک در آب، کوسه‌ نهنگ‌ها را به سمت قایق‌ها دعوت کرده و می‌توانید از دیدن و شنا کردن با آن‌ها لذت ببرید.

 

لطفاً مراقب کوسه نهنگ‌ها باشید

کوسه نهنگ‌

 

کوسه‌های یکی از اصلی‌ترین حلقه‌های زنجیره‌ی غذایی در اقیانوس‌ها هستند. بسیاری از ما از نقش این شکارچیان ماهر در دریاها مطلع نبوده و آن‌ها را خطرناک و شوم می‌پنداریم. در صورتی که اینطور نیست و اگر کوسه‌ها نباشند، حیات متنوع اقیانوس‌ها نیز به شدت به خطر می‌افتد.

یکی از مشکلاتی که متوجه اسلوب و شنا با کوسه نهنگ‌ها است، ازدحام جمعیت توریست‌ها و عدم رعایت قوانین توسط آن‌ها است. حواستان باشد که شما مهمان زیستگاه این حیوانات زیبا هستید و سعی کنید تا جای ممکن آرامش آن‌ها را به هم نزنید. در هنگام شنا با کوسه نهنگ‌ها در سبو قوانین زیر را حتماً رعایت کنید:

  • به کوسه نهنگ‌ها دست نزنید، سوارشان نشوید و دنبالشان نکنید.
  • در نزدیکی آن‌ها از انجام حرکات ناگهانی و هیجانی پرهیز کنید. آرام باشید تا توکی‌ها دچار استرس نشوند.
  • حداقل یک فاصله‌ی سه متری با آن‌ها داشته باشد.
  • با فلاش از آن‌ها عکس نگیرید.

بسیاری از توریست‌های منطقه، این قوانین را رعایت نمی‌کنند. با توجه به این که سالانه بیش از ۱۰۰ هزار گردشگر از این منطقه بازدید می‌کنند، در صورت عدم رعایت قوانین، استرس زیادی به کوسه نهنگ‌ها وارد می‌شود.


23/ تیر/1398



تورهای مرتبط
در این بخش تورهای مرتبط با این مطلب آمده است.
بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف