WhatsApp WhatsApp
اسپیلت البرز
تجربه‌های ناب زندگی
در دل طبیعت
اسپیلت البرز

تور ورزنه / سفر به تالاب گاوخونی

تور ورزنه / سفر به تالاب گاوخونی

1/ آذر/1393

شهر ورزنه در 110 کیلومتری جنوب شرقی اصفهان واقع شده است.


و نزدیک‌ترین شهر و ساده‌ترین راه دسترسی به تالاب گاوخونی به شمار می‌آید و ارتفاع آن از سطح دریا 1477 متر ‌می‌باشد.

شهر ورزنه

شهر ورزنه

هر رهگذری که گذرش بر این شهر می‌افتد،‌ اولین چیزی که جلب توجه می‌‌کند، زنان و دختران چادر سفیدی هستند که به جای پوشیدن چادر سیاه متداول، چادری به رنگ کاملاً سفید به سر می‌کنند

سپیدپوشان ورزنه

سپیدپوشان ورزنه

 

ارگ قورتان: قدمتش به قرن چهارم هجری که به دوره ی دیلمیان (دیالمه) برمی گردد (حدود1090 سال قبل) و به واسطه موقعیت ممتازی که دارد (در کنار زاینده رود) از تاریخ بنا تا به امروز سکونت در آن وجود داشته است و به جرات می توان گفت ارگ قورتان تنها قلعه خشت و گل جهان است که هنوز مسکونی است و در آن زندگی می کنند.

ارگ قورتان

ارگ قورتان

 

کبوترخانه: در ضلع شمال غربی ارگ و در حاشیه ی رودخانه ی زاینده رود کبوترخانه ای خودنمایی می کندکه معماری آن با معماری کبوترخانه های دیگر بسیار تفاوت دارد. به طوری که نمای بیرونی کبوترخانه ها صاف بوده و فشار کمتری را تحمل می کند ولی این کبوترخانه در نمای بیرونی خود دارای 12 سیلو به طور هلالی است که هرکدام از این سیلوها کار یک پایه را برای این بنا انجام می دهد. ارتفاع آن 15 متر و قطر آن 12 متر می باشد.

کبوتر خانه

کبوتر خانه

 

گاوچاه: در شهر های مرکزی و جنوبی ایران از گاوچاه برای آبیاری استفاده و برای انجام این کار از گاوهای خاصی معروف به ن‍ژاد سیستانی از آن‌ها برای آب‌کشی استفاده می‌شد. تربیت گوساله حدود سه‌ماه طول می‌کشید و در اصطلاح، یک گاو با گذراندن این مراحل، آب‌کش می‌شد. هنگام آب‌کشی، گاوگردان معمولا شعرهایی را در قالب دوبیتی به سبک شیرازی می‌خواند. این کار سبب احساس نکردن خستگی در فرد می‌شد و فرمان‌برداری گاو را بیش‌تر می‌کرد. وقتی دوبیتی گاوگردان تمام می‌شد، هم دلو پر آب شده بود و هم گاو می‌دانست باید حرکت کند.

گاوچاه

گاوچاه

 

تالاب گاو خونی: باتلاق گاوخونی یکی از باتلاق‌های مشهور در جلگهٔ مرتفع مرکزی ایران به‌شمار می‌آید. این باتلاق منطقه‌ای به وسعت ۴۷۶ کیلومتر مربع را پوشانده و در ۱۶۷ کیلومتری جنوب شرق اصفهان واقع شده‌است. ارتفاع آن از سطح دریا ۱٬۴۷۰ متر و بیشینهٔ عمق آن ۱۵۰ سانتیمتر می‌باشد. باتلاق مذکور منابع زیستی غنی ای دارد البته به انضمام فعالیت‌های دیگری که نسبت به محیط دارد. این باتلاق همچنین پناهگاهی برای پرنده‌های مهاجر است.

تالاب گاوخونی

تالاب گاوخونی

با اسپیلت البرز در تور کویر ورزنه همسفر شوید.


1/ آذر/1393



بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف