WhatsApp WhatsApp
اسپیلت البرز
تجربه‌های ناب زندگی
در دل طبیعت
اسپیلت البرز
سفرنبشته‌های سهند عقدایی

تجربه‌های ناب سفر

تجربه‌های ناب سفر

9/ دی/1397

 

مدتی است به نظرم رسیده شاید از منظری دیگر بتوانم سفرنامه هایم بنویسم، اینکه روز اول کجا بوده ام و روز دوم کجا رفته ایم مهم نیست. اینها را می شود در روزشمار سفرها و تورها به شکل مفید تری پیدا کرد...

بهترین صحنه های زندگی من، لحظه های پراکنده ای بوده اند که هر کدام به دلیلی برایم خاص شده اند؛ انگار که در آن لحظه ها به تجربه حسی جدیدی دست یافته ام. اینها شاید مثلا یک بار تماشای صحنه ای زیبا در طبیعت بوده که انتظارش را نداشته ام، شاید بودن در کنار دوستی که در لحظاتی کوتاه به درک عمیقی از یکدیگر رسیده بودیم، شاید....

اما آنچه تلاش دارم بگویم داستانهای شخصی تری است از تجربه های خودم و همسفرانم، همراه با فیلمها و عکسهایی که ثبت کرده ام که هر کدام حکایت جستجوهایی بوده اند برای یافتن "تجربه های ناب سفر".


چرا از تجربه های ناب سفر می نویسم؟

در 12 سال گذشته، من بیش از 70 سفر خارجی به دور تا دور جهان داشته ام. البته کمتر سفرهای شخصی بوده اند؛ چون بنا به حرفه ام که تورگردانی است معمولا یا به خاطر طراحی یک تور جدید به منطقه ای رفته ام و یا برای اجراهای اول تورها که ترجیح می داده ام خودم سرپرستی شان کنم و چالش هایشان را ببینم تا در دفعات بعدی با خیالی راحت تر، اجرای آن را به راهنمایان معتمدم بسپارم.

بعضی از دوستان یا همسفرانم پرسیده اند چرا از این همه سفرم، سفرنامه ای ننوشته ام. راستش با خودم فکر می کرده ام تورهایی که طراحی کرده ام خودشان سفرنامه هایم هستند و اگر زمانی بخواهم چیزی منتشر کنم باید حرف بیشتری داشته باشم!

 

امروز اگر در یک مراسم یا جمعی از من بخواهند خودم را معرفی کنم معمولا می گویم چند سال دارم، از تحصیلات و شغلم حرف می زنم، به سوابقم در کوهنوردی اشاره می کنم و خلاصه در فرصتی که داشته باشم به چیزهایی که فکر کنم مایه مباهاتم هستند، به عنوان رزومه اشاره خواهم کرد.

اما شخصا اگر در خلوت زندگی ام را مرور می کنم، هیچکدام از این سوابق رسمی به خاطرم نمی آیند یا اگر به یاد بیاورم آن طور که در جمع به عنوان حاصل گذشته معرفی می شوند برایم مهم نیستند یا بهتر بگویم دلایل رضایتمندی ام از زندگی نیستند.

بهترین صحنه های زندگی من، لحظه های پراکنده ای بوده اند که هر کدام به دلیلی برایم خاص شده اند؛ انگار که در آن لحظه ها تجربه حسی جدیدی یافته ام. اینها شاید مثلا یک بار تماشای صحنه ای زیبا از  طبیعت بوده که انتظارش را نداشته ام، شاید بودن در کنار دوستی که در لحظاتی کوتاه به درک عمیقی از یکدیگر رسیده بودیم، شاید هیجان رسیدن به نقطه ای از این کره خاکی که مدتها برایش تلاش کرده بودم و یا حتی لحظه کوتاهی از خوردن یک غذای دلپذیر که اگرچه امروز مزه اش را فراموش کرده ام اما خاطره آن مزه کردن را هنوز با خود دارم.

 

اینها دستاوردهایی هستند لذت بخش تر از آن چیزهایی که در یک رزومه رسمی می توانم جا دهم و من نام آنها را " تجربه‌های ناب زندگی" می گذارم. نقاطی درخشان در خاطره ام که فراوانی شان محک رضایت مندی ام از زندگی است. لحظه هایی که معمولا با برنامه ریزی قبلی بدست نیامده اند اما به شم و تجربه، می توان فهمید در کدام موقعیت ها بیشتر می توان جستجویشان کرد....

 

و برای من یکی از بهترین این موقعیت ها که مجال بدست آوردن لحظه های ناب بیشتری را فراهم کرده،  "سفر" بوده است!

مدتی است به نظرم رسیده شاید از این منظر بتوانم سفرنامه هایم بنویسم، اینکه روز اول کجا بوده ام و روز دوم کجا رفته ایم مهم نیست. اینها را می شود در روزشمار سفرها و تورها به شکل مفید تری پیدا کرد.

 

اما آنچه تلاش دارم بگویم داستانهای شخصی تری است از تجربه های خودم و همسفرانم، همراه با فیلمها و عکسهایی که ثبت کرده ام و هر کدام حکایت جستجوهایی بوده اند برای یافتن "تجربه های ناب سفر".

 

برای رفتن به کانال اینستاگرام و تلگرام کلیک کنید. 


9/ دی/1397



بحث و تبادل نظر
ناشناس
1397/10/11 13:31
من و تو می دانیم زندگی در گذر است زندگی یک رویا است که تو امروز به آن می نگری زندگی یک بازی است که تو هر لحظه به آن می خندیم من و تو می دانیم زندگی یک سفر است زندگی جاده و راهی است به آن سوی خیال زندگی تصویری است که به آئینه دل می بینی زندگی رویایی است که تو نادیده به آن می نگری زندگی یک نفس است
پاسخ دهید...
مدیر سایت
1397/10/17 16:56
بسیار زیبا
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف