WhatsApp WhatsApp
اسپیلت البرز
تجربه‌های ناب زندگی
در دل طبیعت
اسپیلت البرز

دو منار رقصان طبس

دو منار رقصان طبس

20/ بهمن/1396

اسون هدین کویرنورد و سیاح معروف سوئدی در سال 1906 در بازدید از این مدرسه، شیفته ی این معماری هوشمندانه شد


بسیاری با منارجنبان اصفهان آشنا هستند و آن را یکی از عجایب معماری ایران می‏دانند؛ اما جالب است که بدانیم در شهر طبس، مدرسه‏ ای به نام "دومنار" وجود داشت به مراتب جالب‏تر و عجیب‏تر از منارجنبان اصفهان.

مدرسه دو منار طبس همان طوری که از اسمش برمی ‏آید، دارای دومناره بود که هر دو با تکان‏هایی که از بالا داده می‏ شد به حرکت و جنبش در می آمدند؛ اما تفاوت شگفت انگیز این بنا آن بود که اگر کسی یکی از مناره‏ها را به حرکت درمی‏آورد، مناره‏ ی دیگر نیز شروع به تکان خوردن می‏ کرد و این در حالیست که این دو با یکدیگر فاصله داشتند.

طبس، نایبند تا ماخونیک

نمایی از مدرسه دومنار از آسمان

سون هدین (Sven Hedin) کویرنورد و سیاح معروف سوئدی در سال 1906 در بازدید از این مدرسه، شیفته ی این معماری هوشمندانه شد. او عکس‏هایی از این مدرسه تهیه کرد که از آن به عنوان کهن ‏ترین تصاویر این بنا می‏ توان یاد کرد.

طبس، نایبند تا ماخونیک

عکس: سون هدین 1906

طبس، نایبند تا ماخونیک

عکس: سون هدین 1906

فرجام دومنار

از آن جا که طبس از بافت معماری بسیار زیبا و کهنی برخوردار بود، در دهه 50 به عنوان شهر باستانی قلمداد شده بود و از همین رو اجازه دخل و تصرف در ابنیه به هیچ کس داده نمی‏ شد.
اما تنها 8 ثانیه زلزله با قدرت 7.8 ریشتر کافی بود که این گنجینه معماری سنتی ایران را با خاک یکسان کند. در این زلزله به روایتی 20000 نفر کشته شدند و چیزی از ابنیه کهن این شهر باقی نماند.

 

طبس، نایبند تا ماخونیک

کاشی کاری های مناره


مدرسه دومنار نیز از این قاعده مستثنی نبود و امروز تنها عکس‏هایی باقی مانده‏ اند که راوی هوش و زکاوت ایرانی در معماری است.

طبس، نایبند تا ماخونیک

آقای یعقوب دانش دوست بر فراز مناره


آقای یعقوب دانش دوست، معمار ایرانی است که در سال 1376 با حمایت سازمان میراث فرهنگی عکس‏ها و پلان‏هائی که پیش از زلزله تهیه شده بود را در قالب کتابی نفیسی با نام " طبس شهری که بود" منتشر نمود.

طبس، نایبند تا ماخونیک تور


اسپیلت البرز از شما دعوت می ‏کند که از سایر دیدنی‏های طبس مانند نایبند، ازمیغان، طاق بند شاه‏ عباسی که از زلزله مصئون مانده‏ اند در تور طبس، نایبند و کال جنی دیدن کنید.

منبع: کتاب طبس شهری که بود، یعقوب دانش دوست، انتشارات سازمان میراث فرهنگی و سروش

گردآوری: تحریریه اسپیلت البرز


20/ بهمن/1396



بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف