گزارشی به همسفران؛

سفرهای داخلی اسپیلت البرز چه می‌شوند؟



سال 1385 اولین روزهای اسپیلت البرز
29 تیرماه 1385
ما «دایی و خواهرزاده» که تازه اسپیلت البرز را تاسیس کرده بودیم، بعد از چند ماهی تحقیق و تجهیز، اولین تورهایمان را برگزار کردیم؛ سهند عقدایی با یک مینی‌بوس نصفه و نیمه عازم ترکمن صحرا شد و ابراهیم صالحی با مینی‌بوس دیگری که مسافرانش بیشتر از اقوام بودند، روانه جواهردشت گیلان!
آن روز شاید برای خودمان هم دور از ذهن بود چند سالی بعد توانسته باشیم برای بیش از 130 مقصد داخلی و 50 مقصد خارجی تورهای طبیعت‌گردی تعریف کنیم و سالانه هزاران نفر همسفرمان باشند.
امروز علاوه بر شما همسفران خوب کشورمان، توانسته‌ایم پذیرای صدها گردشگر خارجی باشیم و به ایشان نشان دهیم ایران علاوه بر جاذبه‌های تاریخی مشهورش، چه طبیعت بی‌‎نظیری دارد که یک سرش کوه و سوی دیگرش جنگل و کویر و دریا است.
و متواضعانه باید بگوییم این همه را مدیون شما همراهان همیشگی‌مان هستیم که به ما اعتماد کردید و فرصت تجربه‌اندوزی را به ما داده‌اید.
در سال‌های اخیر اما برخی از شما عزیزان از ما پرسیدید چرا کیفیت سفرهایی داخلی‌مان با آنچه برای مسافران خارجی که به ایران می‌آیند تدارک می‌بینیم متفاوت است؟!
بدیهی‌است جوابی نداشتیم جز اینکه خواسته‌ایم هزینه‌های سفر هم‌وطنانمان را کاهش دهیم. اما گویا پذیرفتنی نبود و این شد که برای همسو شدن با خواسته‌های شما تلاش کردیم مثل همیشه پیشرو باشیم، منتظر مد رایج بازار نمانیم و کیفیت و محتوای سفرهای گردشگران داخلی و خارجی‌مان را یکسان کنیم.


تصمیم بر آن شد برای شما همسفران ایرانی عزیز و گردشگران خارجی برنامه‌های مشترکی برگزار کنیم. اگرچه تخفیف‌های بالایی برای همسفران ایرانی قائل خواهیم شد.

سفرهای اسپیلت البرز از این پس با ویژگی‌های زیر اجرا خواهد شد:




گروه‌های کوچک‌تر

در گروه‌های کمتر از 20 نفر برگزار می‌شوند تا فرصت معاشرت همسفران با جامعه محلی و همچنین با یکدیگر بیشتر فراهم‌ گردد.

لیدرهای بیشتر

سفرهای اسپیلت البرز با تعداد بیشتری راهنما اجرا می‌شوند تا مجال مراقبت بیشتری از همسفران‌مان داشته باشیم.

فعالیت‌های متنوع‌تر

فعالیت‌های بدنی متنوع در طبیعت همراه با آموزش در سفرهای اسپیلت البرز بیش از پیش گنجانده خواهند شد.

سفرهای کمپینگ

برای همسفرانی که امکان فعالیت‌های بدنی زیاد ندارند اما طبیعت را دوست دارند، سفرهای متنوع کمپینگ با امکانات کامل غذایی و اقامت اختصاصی ارائه خواهد شد.
و اینکه اگر شما هم‌وطنان با مسافران خارجی در یک سفر شرکت کنید کمتر از یک سوم مبلغی را که ایشان می‌پردازند خواهید پرداخت.

امروز که در ابتدای خداحافظی با تورهای رایج و پر تیراژ طبیعت‌گردی داخلی هستیم، با نگاهی پر از رضایت به مسیر پشت سر می‌نگریم: شیوه‌ای در تورگردانی کشور که 12 سال پیش از بنیان‌گذارانش بودیم و امروزه خط مشی ده‌ها مجری برگزارکننده تورهای طبیعت‌گردی است و ده‌ها گوشه از ایران عزیز را که نخستین بار به شما همراهان نشان دادیم.

مسیری ابداع کردیم که امروز ده‌ها پیرو دارد و تورگردان‌های جدیدی که بسیاری از آنها زمانی نزد ما تجربه‌اندوزی کرده‌اند و ادامه‌دهنده این راه هستند.

و ما هیچ‌گاه در گذشته نمی‌مانیم و اکنون با اشتیاق به آینده و به طرح‌هایی نویی که در سر داریم، می‌نگریم.


به امید دیدار شما همسفران
سهند عقدایی – ابراهیم صالحی