WhatsApp WhatsApp
اسپیلت البرز
تجربه‌های ناب زندگی
در دل طبیعت
اسپیلت البرز

فرانسه را بیشتر بشناسیم

فرانسه را بیشتر بشناسیم

11/ مرداد/1397

اگر بخت یارت بوده باشد تا در جوانی در پاریس زندگی کنی، باقی عمرت را هر کجا که بگذرانی، بخت با تو خواهد بود...


ارنست همینگوی می‌گوید:

«اگر بخت یارت بوده باشد تا در جوانی در پاریس زندگی کنی، باقی عمرت را هر کجا که بگذرانی، بخت با تو خواهد بود. چون پاریس، جشنی است بیکران. زیر آسمان پاریس نسیم می‌وزد و شادمانی هدیه می‌آورد. پاریس را هرگز پایانی نیست و خاطره‌ هر کسی که در آن زیسته باشد با خاطره‌ دیگری فرق دارد».

برج ایفل پاریس، فرانسه

پاریس را شهر عشاق جهان نامیده‌اند

فرانسه را با فرهنگ غنی آن، و معماری باشکوهش می‌شناسیم. کشور فرانسه با داشتن مشهورترین مقاصد گردشگری جهان، سالانه 89 میلیون نفر بازدیدکننده از سراسر جهان دارد که مشتاقانه برای دیدن گالری‌ها، موزه‌ها، کافه‌ها و رستوران‌ها، خود را به فرانسه؛ قلب تپنده اروپا می‌رسانند.

سفر به فرانسه

قبل از اینکه دیر بشه فرانسه رو ببین

پاریس، جشن بیکران

«پاریس را بی‌آنکه دیده باشیم، می‌شناسیم. در فیلم‌ها زیاد دیده‌ایم، در کتاب‌ها خوانده‌ایم و تصورش کرده‌ایم. آثار اصلی‌اش را می‌شناسیم. پاریس برای همه شهری دیرآشنا است؛ شهر رویاها؛ شهر عاشقان دنیا و شهر نوستالژی‌های بی‌پایان. معماری خیره کننده این شهر را می‌توان قدم به قدم، خانه‌ها، باغ‌ها، موره‌ها وبناهای تاریخی‌اش دید».

رودخانه سن

تصویر پاریس را در رودخانه سن ببین

پاریس شهر بزرگی است. متروهای قدیمی دارد با دالان‌های تودرتو و طولانی، پله‌های بلند و عمیق که همه‌ی شهر را به هم وصل می‌کند. ولی پاریس از زیرزمین، آن هم با مترویی قدیمی چندان لطفی ندارد. پاریس را باید از روی زمین دید، با اتوبوس و گاهی پیاده.

متروی پاریس

ورودی متروی پاریس، فرانسه

پاریس در امتداد رودخانه سن

حیات پاریس با رودخانه سن گره خورده است. «سن» تاریخ را می‌شکافد و راه خود را از میان معماری کلاسیک فرانسه باز می‌کند و در قلب پاریس جاری می‌شود. «سن» همچون آیینه‌ای است که شهر پیاپی تصویر خود را در آن نظاره می‌کند. انعکاس معماری بی‌نظیر بناهای رونسانسی در شفافیت سن، منظره‌ای خلق می‌کند که گویا شاهکار آفرینش در پاریس است.

رودخانه سن

وقتی در امتداد سن راه می‌روید نمی‌توانید تشخیص دهید که سمت راست آن ایستاده اید یا سمت چپ!

شکل‌گیری شهر پاریس در حریم سن اتفاقی نبوده‌است. تمدن‌های پاریسی اولیه زندگی خود را با سن آغاز نمودند. در آن زمان رود را با نام لاتین آن «Sequana» می‌شناختند. سن همچنان مهم‌ترین محور تجاری شهر است و نیمی از آب مصرفی پاریس از آن تامین می‌شود. اما وقتی به آب سبز رنگی که در زیر پل جاری است می‌نگرید، و یا وقتی که گارسن رستوران برایتان یک لیوان آب آشامیدنی می‌آورد به آن فکر نکنید!

سکوئانا

سکوئانا نام لاتین رودخانه سن است

«پنی جِی» توریست مجارستانی می‌گوید:

دیدن پاریس از کنار رودخانه سن لطف دیگری دارد. با قدم زدن در امتداد سن می‌توان بناهای تاریخی زیادی دید. اگرچه دیگر آن منظر باشکوهی که در نقاشی‌ها می‌بینیم، به چشم نمی‌آید؛ اما همچنان اطراف رودخانه سن، بهترین حال‌و‌هوا را در پاریس دارد. یکی از کارهای لذت‌بخشی که می‌توان در پاریس انجام داد کروزسواری در رودخانه سن است. اگر فرصت ندارید تا با پای پیاده طول سن را قدم بزنید، کروزسواری، این امکان را فراهم می‎کند تا سوار بر سن،گشتی در پاریس بزنید.

کروزسواری

پاریس را سوار بر کروز تماشا کن

در مونت مَغت (Montmarte) چه خبر است؟

محله‌ای قدیمی در یکی از تپه‌های شهر پاریس که هیجانات زیادی در آن اتفاق می‌افتد؛ و حتما باید آن را دید. با بالا رفتن از پله‌های کم ارتفاع از میان معماری بدیع و خارق‌العاده فرانسوی عبور کرده و در همان فضایی نفس می‌کشید که روزگاری ونگوگ و پیکاسو آن‌جا بوده‌اند. در این بخش از شهر، تاریخ هنوز زنده است. هر کدام از آجرهای کفپوش محله، داستانی در دل خود دارد. نوشیدن قهوه فرانسوی در کافه‌های خیابانی مونت مغت، حال‌و‌هوای صمیمی و بانشاطی ایجاد می‌کند.

مونت مغت

مونت مغت تاریخ فرانسه را در دل خود جای داده است

در مونت مغت یادتان نرود از کلیسای باسیلیکا (Sacré-Cœur Basilica) هم دیدن کنید. اولین بنای تاریخی چشم‌گیری که در مقابل دیدگانتان نقش می‌بندد «باسیلیکا» است. یک کلیسای باشکوه، با گنبدهای سفید رنگ بزرگ و کوچک که همچون کاخی مجلل در مرکز محله مونت مغت خودنمایی می‌کند.

موزه باسیلیکا

باسیلیکا در مرتفع‌ترین نقطه پاریس ساخته شده است

ممکن است در حال قدم زدن در تاریخی‌ترین محله پاریس، ناگهان خود را در موزه مونت مغت بیابید. مکان فعلی موزه، در گذشته پاتوق نویسندگان و هنرمندان پاریسی بوده است؛ و معماری و هنر فرانسوی را به خوبی به تصویر می‌کشد.

موزه مونت مغت

قدم زدن با میکل آنژ

 در شانزه‌لیزه قدم بزنید

معروف‌‎ترین خیابان پاریس با سه ردیف درخت‌کاری در امتداد آن، به عنوان زیباترین خیابان جهان توصیف می‌شود. شانزه‌لیزه از یک سمت به طاق پیروزی و از جهت دیگر به میدان کنکورد ختم می‌شود. زندگی در پاریس در حوالی شانزه‌لیزه در جریان است. رستوران‌ها، بوتیک‌ها، موزه‌ها و کافه‌ها حیات شانزه‌لیزه را در تمام طول روز رقم می‌زنند.

طاق پیروزی

نمای طاق پیروزی را از هر جای شانزه‌لیزه می‌توان دید

یکی از عوامل محبوبیت پاریس در کل جهان، زندگی شبانه شانزه‌لیزه است.بوتیک‌ها و مغازه‌ها هیچ وقت تعطیل نمی‌شوند و شما هرگز احساس نخواهید کرد که عجله دارید و باید زودتر به خانه برگردید. شاید به همین دلیل است که این خیابان، عاشقانه‌های بسیاری را در طول تاریخ به خود دیده‌است و پاریس را شهر عشاق نامیده‌اند.

خیابان شانزه لیزه

سرزندگی در خیابان شانزه لیزه

ورسای، شاهکار باغسازی فرانسوی

ورسای حیات خود را به عنوان یک شکارگاه سلطنتی آغاز نمود. اما بعداً به قصر پادشاهی تبدیل شد. در ورسای یک محور اصلی وجود دارد که با دو ردیف درخت قاب‌بندی شده‌است و دید به بی‌نهایت را خلق می‌کند. ورسای یکی از نشانه‌های شهری پاریس است که بیرون شهر واقع شده است و بازدیدکنندگان برای دیدن این باغ بی‌نظیر فرانسوی و امارت آیینه به خارج شهر می‌آیند.

باغ ورسای

دنیا را از بلندای ورسای ببین

به مونالیزا لبخند بزنید

ایستادن در صف‌های طولانی برای رفتن به پربازدیدترین موزه جهان، ارزشش را دارد. موزه لوور، با ورودی هرمی‌شکل شیشه‌ای خود در کاخ لوور واقع شده‌است؛ و محل نگهداری بیش از یک میلیون آثار باارزش تاریخی است. شاهکار هنری میکل آنژ، معروف به «لبخند مونالیزا» در لوور نگهداری می‌شود. لوور آنقدر وسیع است که اگر بخواهید از همه بخش‌‎های آن دیدن کنید باید یک هفته در پاریس بمانید. پیشنهاد می‌کنیم بازدید از سالن ایران را که در بخش خاورمیانه قرار گرفته است، در راس کار خود قرار دهید.

موزه لوور

لوور، موزه ای به وسعت تاریخ جهان

موزه لوور در فرانسه بخش عظیمی از آثار تاریخی و باستانی ایران را در دل خود جای داده است که توجه بیشتر بازدیدکنندگان را به خود جلب می‌کند. «سالن ایران» در لوور به دلیل گستردگی، تعدد و تنوع اشیاء متعلق به ایران، یکی از بزرگترین بخش‌های این موزه است. به طوری که دیدن همه اشیاء گرانبها و ارزشمند ایرانی موجود در آن که زمانی از این مملکت به تاراج رفته بود، قلب هر ایرانی میهن‌پرستی را به درد می‌آورد و در یک روز و دو روز امکان پذیر نیست.

موزه لوور

سالن خاورمیانه لوور، باستانی ترین آثار ایران را در خود جای داده است.

کشور فرانسه با فرهنگ غنی خود، جاذبه‌های توریستی زیادی در خود جای داده‌است. و اکثر کسانی که به اروپا سفر می‌کنند حتما از پاریس دیدن می‌کنند. در پاریس اتفاقات زیادی منتظر شما هستند که تا به حال در هیچ کجای جهان آن را تجربه نکرده‌اید. در تور دور اروپای اسپیلت البرز در کنار دیگر کشورهای شاخص اروپایی، از جاذبه‌های دیدنی فرانسه هم بازدید خواهید کرد.


11/ مرداد/1397



بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف