WhatsApp WhatsApp
اسپیلت البرز
تجربه‌های ناب زندگی
در دل طبیعت
اسپیلت البرز

ییلاق جهان نما کجاست؟

ییلاق جهان نما کجاست؟

20/ تیر/1397

در شرقی‌ترین قسمت رشته‌کوه البرز، جنگل‌های انبوه سرسبزی وجود دارد که بکر و دست‌نخورده زینت‌بخش استان گلستان است


یکی از این جنگل‌های زیبا، منطقه حفاظت‌شده جهان نما در جنوب شهرستان کردکوی است. جهان نما، ییلاقی بی‌نظیر و تماشایی است که به بام استان گلستان شهرت دارد؛ و در 60 کیلومتری شهرستان کردکوی در ارتفاع 3500 متری از سطح دریا و در جنوب استان گلستان واقع شده است.

جهان نما

روستای زیبای جهان نما معروف به بام استان گلستان

جهان نما؛ ییلاقی سرسبز با آب و هوای مطبوع و خنک است که مقصد طبیعت‌گردان و کوهنوردان بسیاری است. در این دهکده بکر و تماشایی، خانه‌های روستایی با سقف‌های شیب‌دار رنگی، سرزندگی و نشاط بسیاری به منطقه می‌بخشند. از ارتفاعات ییلاق، چشم‌انداز زیبای شهرهای کردکوی، گرگان و بندر ترکمن دیده می‌شود؛ به همین دلیل است که این ییلاق زیبا و مرتفع را جهان نما یعنی جایی که از فراز آن جهان به نمایش در می‌آید، نامیده‌اند.

ییلاق جهان‌نما

خانه‌‎های رنگی دهکده جهان نما

کردکوی محل زندگی کردها نیست

جالب است بدانید نادرشاه افشار موقع گذر از اورامانات، طوایف کرد منطقه را که تیراندازانی ماهر بودند و باروت هم خوب می‌ساختند به نزدیکی استرآباد و جایی که این روزها اسمش کردکوی است، فرستاد؛ هدف از این‌کار تجهیز سپاه نادرشاه برای مقابله با حمله ترکمن‌ها که مدام به مازندران و استرآباد حمله می‌کردند، بود. امروزه ساکنان کردکوی، نه تنها کرد نبوده بلکه همگی به زبان مازندرانی صحبت می‌کنند.

درازنو به کردکوی

قدم زدن در میان دشت‌ها و دامنه‌های بکر جهان نما

چگونه به جهان نما برویم؟

برای رفتن به جهان نما هم می‌توان از جاده هراز و هم فیروزکوه خود رابه کردکوی رساند، از آن‌جا به طرف درازنو حرکت کرده و پس از آن به روستای تاریخی رادکان می‌روید. برج تاریخی رادکان به بلندای 35 متر، در نزدیکی جاده‌ای که از رادکان به جهان نما می‌رود، قرار گرفته‌است. این گنبد زیبا که به آن میل رادکان هم می‌گوید در گذشته برای راهنمایی مسافران در کنار جاده ساخته شده‌بود، و بعدا به آرامگاه بانی آن تبدیل شد. بهتر است در بین راه توقف کوتاهی داشته باشید و از این برج قدیمی که شباهت زیادی هم به گنبد قابوس دارد، دیدن کنید.

میل رادکان

میل رادکان، آثار تاریخی جهان نما

بهترین زمان سفر به جهان نما

آب و هوای دهکده جهان نما به گونه‌ای است که تابستان‌های خنک و زمستان‌های سرد دارد. اهالی روستا از اواسط بهار تا اوایل پاییز در کلبه‌های چوبی کوچک و باصفای خود ساکن شده و کندوهای عسل خود را در میان تپه‌ها برپا می‌کنند. یکی از لذت‌های هیجان‌انگیز در سفر به جهان نما، اقامت در کلبه‌های چوبی است. شب‌های نسبتا سرد ییلاق را می‌توان در کنار بخاری‌های هیزمی موجود در کلبه‌ها گذراند. در بسیاری از روزهای سال پوششی از مه کلبه‌ها و خانه‌های روستا را در بر می‌گیرد. قدم زدن در میان مه غلیظ صبح‌گاهی تجربه‌ای تکرارنشدنی و به‌یادماندنی خواهد بود.

دهکده جهان‌نما

کلبه‌های چوبی ییلاق جهان نما

تور ییلاق جهان‌نما

همسفران اسپیلت البرز در میان اقیانوس ابر جهان نما

دیدنی‌های ییلاق جهان نما

جهان نما همچون گنجینه‌ای طبیعی از موهبت‌های الهی، بر فراز استان گلستان دامن گشوده است. درختان سربه فلک کشیده راش و انواع سروها در کنار چشمه‌سارهایی که از میان کوهستان‌های منطقه سرچشمه می‌گیرند، حال و هوای دیگری به ییلاق بخشیده‌است. دامنه‌های روستا محل رویش گیاهان دارویی متنوعی همچون زبان‌درقفا، گل‌گاوزبان و مریم‌گلی است. درختچه‌های خودروی زرشک و انواع آلوچه نیز در حاشیه مسیرها و کوره‌راه‌ها روییده‌اند. اگر خوش‌شانس باشید، می‌توانید خرس قهوه‌ای را هم در ارتفاعات جهان نما ملاقات کنید.

زبان در قفا

رویش گیاهان دارویی همچون زبان‌درقفا

خرس قهوه‌ای

خرس قهوه ای در جهان نما

یکی از لذت‌های کم‌نظیر سفر به جهان نما، تپه نوردی و جنگل‌نوردی در میان ارتفاعات ییلاق است. حواستان باشد اگر قصد سفر به جهان نما را دارید حتما کفش مناسب پیاده روی بپوشید. به علت کوهستانی بودن منطقه، آبشارها و چمشه‌های بسیاری در آن منطقه وجود دارد. می‌توان با یک پیاده‌روی لذت‌بخش در میان دشت‌های وسیع ییلاق از چشمه‌های کوچک و بزرگ دهکده دیدن کرد. پیاده‌روی در کوره‌راه های بکر جنگلی در تور ییلاق جهان نما، طبیعت‌گردی با نشاط در جنگل را تجربه خواهید کرد. و از آرامش بی‌نظیر حاکم بر دشت‌ها و دامنه‌های ییلاق، لذت بیشماری خواهید برد. در میان کوره‌راه‌های بکر و پررمز و راز جنگلی گام برداشته و اگر خوش‌شانس باشید، کل و بز، خرگوش و روباه جنگلی را هم از نزدیک خواهید دید.

قارچ های روییده در دل جنگل جهان‌نما

قارچ‌های روییده در دل جنگل بکر جهان نما

تنوع گیاهی در ییلاق جهان‌نما

پوشش گیاهی متنوع جهان نما

در تور ییلاق جهان نما با ما همراه باشید.


20/ تیر/1397



بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف