WhatsApp WhatsApp
اسپیلت البرز
تجربه‌های ناب زندگی
در دل طبیعت
اسپیلت البرز

ییلاق فیلبند کجاست؟

ییلاق فیلبند کجاست؟

16/ تیر/1397

تابستان، بهترین فرصت برای سفر به مناطق خوش آب‌وهوای شمال کشور است. تنوع منظر طبیعی در جای‌جای نوار سبز هیرکانی در حاشیه دریای کاسپین به حدی است که نمی‌توان به همه‌ جای آن سفر کرد.


تورهای طبیعت‌گردی یک‌روزه امکان گشت‌وگذار در برجسته‌ترین مکان‌های دیدنی را در اختیارمان قرار می‌دهند. ییلاق فیلبند یکی از مکان‌هایی است که همه دوست دارند برای یک‌بار هم که شده به آن‌جا بروند و لذت قدم زدن در آن ییلاق استثنایی معروف به بام شرقی مازندران را تجربه کنند.

ییلاق فیلبند

ییلاق فیلبند، معروف به بام شرقی مازندران

روستای فیلبند با 2300 متر ارتفاع، مرتفع‌ترین روستای ییلاقی استان مازندران است. در فیلبند همواره وقوع پدیده‌های جوی غیرقابل‌پیش‌بینی است. یک روز ممکن است روستا در دریای مه و ابر غرق‌شده و روز دیگر آسمان صاف و آبی سقف روستا را در بربگیرد. دیدن طلوع و غروب خورشید بر فراز ییلاق فیلبند در همه روزها دیدنی و چشم‌نواز است. خانه‌های شیروانی با سقف‌های رنگی در دامنه‌ روستا منظره بی‌نظیری را خلق می‌کند.

معماری زیبا و رنگی خانه‌های روستای فیلبند

چگونه به فیلبند برویم؟

برای رفتن به فیلبند کافی است وارد جاده هراز شوید، پس از عبور از آبعلی، در نزدیکی شهر آمل، وارد یک جاده فرعی در شرق رودخانه هراز می‌شوید و با گذر از یک مسیر جنگلی زیبا، به فیلبند می‌رسیم. برای رسیدن به بلندای ییلاق، باید از جاده سنگچال به فیلبند عبور کنیم. این جاده پرپیچ‌وخم از میان گردنه‌ها و کمرگاه‌های تندی عبور می‌کند. سنگچال نیز زیبایی‌های منحصربه‌فرد خودش را دارد و منظره زیبای آن از جاده منتهی به فیلبند واقعاً دیدنی است.

سنگچال به فیلبند

گردنه‌های جاده جنگلی سنگچال به فیلبند

پس از پیمودن مسیر پرپیچ‌وخمی که به روستا منتهی می‌شود، اولین جایی که می‌بینیم گنبد سبز و کوچک امام‌زاده یحیی در ورودی روستا است. هم‌چنین کلبه‌های چوبی کوچک و زیبایی در روستا وجود دارند که می‌توان برای اقامت شبانه آن‌ها را اجاره کرد.

فیلبند

کلبه‌های جنگلی چوبی در روستای فیلبند

جاذبه‌های دیدنی فیلبند

در فیلبند اتفاقات متنوعی به وقوع می‌پیوندد، علاوه بر پدیده اقیانوس ابر که همچون نوعروسی جوان و زیبا در اغلب روزها بر فراز روستا خودنمایی می‌کند و دل هر بیننده‌ای را به لرزه می‌اندازد، وجود گیاهان خوردنی مثل ولیک جنگلی، وجود چشمه‌های معدنی کوچک و بزرگ، که خاصیت درمانی نیز دارند، لذت قدم زدن در میان درختان راش و ممرز و بلوط، استراحت در سخاوت سایه درختان، دراز کشیدن در دشت و فراغت از دغدغه‌های روزمره زندگی، همه و همه تجربه یک روز به‌یادماندنی را برایتان رقم خواهد زد.

ییلاق زیبای فیلبند

منظره زیبای ییلاق فیلبند

با فیل هم نمی‌شود به فیلبند رفت

درباره علت نام‌گذاری این روستا به «فیلبند» نظریه‌های متفاوتی وجود دارد. بعضی می‌گویند گاهی در فصل زمستان بارش برف در فیلبند به حدی می‌رسد که حتی با فیل هم نمی‌شود به آن‌جا رفت.

فیلبند در زمستان

فیلبند در زمستان

بهترین زمان سفر به فیلبند

بهترین فصل سفر به فیلبند، بهار و اوایل تابستان است. در فصل بهار، آب‌و‌هوای دل‌نوازی بر فضای روستا حاکم است. در تابستان نیز، هوای مطبوع وگاهی سرد، وزش نسیم ملایم و گذر ابرها بر فراز آسمان ییلاق، شگفتی طبیعت فیلبند را دوچندان می‌کند. در روزهای ابری، احتمال مشاهده پدیده اقیانوس ابر بیشتر می‌شود. حتی در شرایطی که ابرها دعوت روستا را لبیک نگفته و به این ضیافت نیایند، بازهم روستا همچون ساحلی زیبا در کنار دریای آرام آسمان، فضایی سرشار از آرامش و سکون ایجاد می‌کند.

فیلبند

آسمان صاف و آبی فیلبند

شنیدن صدای آواز پرندگان، نفوذ خنکای نسیم در زیر پوست، و دره‌ای مملو از درختان انبوه هیرکانی در زیر پای روستا، فیلبند را به مکانی آرام‌بخش و خواستنی تبدیل کرده‌است.

فیلبند

همسفران اسپیلت البرز در دامنه‌های فیلبند

در روزهای تعطیل بهتر است فرصت را غنیمت شمرده و برای دیدن جاذبه‌های طبیعی نزدیک تهران، پیش‌قدم شوید. لذت نوشیدن چای زغالی و خوردن سیب‌زمینی آتشی در مرتفع‌ترین روستای استان مازندران، تجربه‌ای تکرارناشدنی خواهد بود. جالب است بدانید فیلبند را به سیب‌زمینی‌های مرغوب و خوش‌مزه‌اش هم می‌شناسند.

سفر به فیلبند

عکس یادگاری همسفران اسپیلت البرز در ارتفاعات فیلبند

در تور یک روزه ییلاق فیلبند با ما همراه باشید.


16/ تیر/1397



بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف