WhatsApp WhatsApp
اسپیلت البرز
تجربه‌های ناب زندگی
در دل طبیعت
اسپیلت البرز

راهپیمایی مدار 220 درجه دور دماوند

راهپیمایی مدار 220 درجه دور دماوند

27/ خرداد/1397

دماوند را در اساطیر ایرانی، مرکز جهان و جایگاه ایزدمهر دانسته‌اند. جایی که آرش کمانگیر از فراز آن پیکانی رها کرده و مرز میان ایران‌زمین و توران‌زمین را مشخص کرد.


 در تور راهپیمایی دور دماوند، به دامان گشوده دماوند رفته و بر دامنه‌های بکر و بی‌نظیر البرز مرکزی قدم می‌گذاریم. در این برنامه در طول سه روز، یک دور 220 درجه در ارتفاع 3000 متری خواهیم زد، از دشت‌ها و دامنه‌های بکر و دست‌نخورده عبور کرده و نمای قلل شاخص البرز مرکزی را نظاره می‌کنیم. پس از گذر از دامنه‌های جنوبی و غربی، از زیبایی‌های دامنه شمالی دیدن کرده و آخرین نقطه‌ای که به آن می‌رویم، اکوکمپ دماوند در روستای ناندل خواهد بود.

مسیر راهپیمایی دورقله دماوند 

روز اول: در مدار گنبد گیتی

 در آخرین روزهای بهار، صبح‌ یک روز دل‌انگیز، کوله را بر دوش انداخته و به جاده می‌زنیم. صبحانه‌ای مقوی در یکی از رستوران‌های بین راه میل کرده و مسیر خود را در جاده هراز ادامه داده تا به جاده گوسفندسرا برسیم. آن‌جا باید از مینی‌بوس پیاده شده و سوار پاترول شویم. در طول پیمایش فقط کوله‌های حمله را همراه خود برده و بقیه وسایل با نیسان به محل کمپ منتقل می‌شوند. یک ساعت طول می‌کشد تا به ییلاق پین‌چال برسیم. پین‌چال یکی از زیباترین دشت‌های جنوبی قله دماوند است که از آن‌جا چشم‌انداز بی‌نظیری از دریاچه لار و قله دماوند به چشم می‌خورد.

جبهه جنوبی قله دماوند

پین‌چال، نقطه شروع پیمایش روز اول

حالا در پای جبهه جنوبی قله دماوند هستیم. با یک نرمش صبح‌گاهی و انجام چند فعالیت‌ کششی، پیمایش خود را به دور دماوند آغاز می کنیم. نمای غرور آفرین گنبد گیتی را در سمت راست خود و دریاچه زیبای لار را در سمت چپ مسیر داریم. با گذر از میان دشت‌های پوشیده از گل‌های شقایق و صخره‌های گدازه‌ای متنوع، به مسیر خود ادامه داده و  پس از 2 ساعت پیاده‌روی به یال قرقه در دامنه جنوب غربی دماوند رسیده و توقف کوتاهی برای استراحت و صرف نهار خواهیم داشت.

مناظر زیبای جبهه جنوبی

مناظر زیبای دامنه های جنوبی قله دماوند

پس از صرف نهار، به پیماش خود ادامه می‌دهیم. فرصتی استثنایی برای عکاسی از نمای قلل باشکوه «گل زرد»، «تیزکوه»، «آسمان‌کوه» خواهیم داشت. دیو سپید پای‌دربند هم‌چنان ما را از سمت راست مسیر نظاره‌ می‌کند. بعد از یک راهپیمایی 4 ساعته به محل کمپ اسپیلت البرز می‌رسیم.

راهپیمایی دور دماوند

به طرف محل کمپ اسپیلت البرز در طبیعت

 وقت آن رسیده‌است که گپی کوتاه با هم‌نوردهای خود بزنیم. لذت شب‌نشینی در فضای باز، به دور از شتاب زندگی شهری و در سکوت بی‌نظیر طبیعت را تجربه خواهیم‌ کرد. گاهی هم می‌شود سر سوی آسمان بلند کرده و درخشش ستارگان کهکشان راه شیری را تماشا کرد. پس از صرف شام آماده خوابیدن شده تا با استراحت کافی برای پیمایش روز بعد آماده شویم.

کمپ اسپیلت البرز در دامنه غربی قله دماوند

کمپ اسپیلت البرز در دامنه غربی قله دماوند

روز دوم: به سوی یخچال‌های شمالی

صبح خود را با لذت از طبیعت استثنایی و آرامش‌بخش دشت، آغاز می‌کنیم. چند نفس عمیق کشیده و به افق چشم می‌دوزیم. دماوند، باصلابت‌تر از همیشه روبرویمان قد علم کرده‌ و خودنمایی می‌کند. امروز قرار است، زیباترین نمای بلندترین کوه ایران را از نزدیک ببینیم. شروع به جمع‌کردن وسایل و چادرها می‌کنیم. در سه هزار متری از سطح دریا هستیم، صبحانه را در آرامش حاکم بر دشت میل کرده و آماده حرکت می‌شویم. ماشین تدارکات وسایل را به کمپ بعدی منتقل می‌کند. با کوله‌ای سبک از تجهیزات و سنگین از هیجان، پیمایش خود را آغاز می‌کنیم. شما از معدود کسانی هستید که تجربه کوبیدن باتوم در دشت بکر و دست‌نخورده سرداغ را در این فصل از سال خواهید داشت. در مسیر پاکوب به مسیر خود ادامه داده تا به یال داغ برسیم. در این نقطه از مسیر، فرصت نظاره و عکاسی از یخچال غربی قله دماوند را از دست ندهید.

نمای زیبای قله دماوند از دامنه غربی

نمای زیبای قله دماوند از دامنه غربی

در یال داغ، استراحت کوتاهی برای صرف نهار خواهیم داشت.  یال داغ، دشتی مرتفع و زیبا در جبهه شمال غربی دماوند و دوردست‌ترین نقطه به آن است. امکان دسترسی به این بزرگ‌ترین یال، برای هرکسی میسر نیست و تنها در برنامه رینگ 220درجه اسپیلت البرز، شانس تجربه آن را خواهید داشت. نهار سبکی خورده و پس از عکاسی از مناظر شگفت‌انگیز طبیعت به سمت یخچال‌های شمالی قله دماوند ادامه مسیر می‌دهیم.

یال ناندل

راهپیمایی در دشت زیبای ناندل

یال زیبای ناندل

مناظر زیبای دشت ناندل

در دشت وسیع ناندل سرازیر شده و به پیمایش خود ادامه می‌دهیم. مناظر حیرت‌انگیز یخچال‌های شمالی دماوند در قاب دوربین، نقش می‌بندند. ناندل، مرتفع‌ترین ییلاقِ هم‌جوار با چکاد دماوند است. پس از یک پیاده‌روی 4 ساعته و گام‌بردای در دامنه‌های جنوبی رشته‌کوه البرز مرکزی، نیسان سواری، خستگی را از جانمان به در می‌کند. نیسان، ما را به اکوکمپ دماوند در روستای زیبای ناندل می‌رساند. در طول یک ساعت و نیم نیسان‌سواری، می‌توانیم از نزدیک مسیرهای مختلف صعود به قله دماند از جبهه شمال‌شرقی را نظاره کنیم.  لیوان شربت خنک در اکوکمپ انتظارمان را می‌کشد. اکوکمپ دماوند در ارتفاع 2300 متری از سطح دریا و در بهترین نما به قله دماوند در روستای ناندل واقع شده است. کوه‌نوردانی که قصد صعود به قله دماوند از جبهه شمال‌شرقی را دارند، به این‌جا می‌آیند تا با بهره‌مندی از امکاناتی همچون: مکانی گرم و راحت، نوشیدنی‌های گرم و دمنوش‌های گیاهی محلی، دوش آب گرم و غذای گرم و تازه، چادرهای مجهز به امکانات خواب و استراحت، چادر آشپزخانه و رستوران، فضای نشستن جمعی، و حمل بار توسط چهارپایان بومی منطقه، صعود موفقی به بام ایران‌زمین داشته باشند.

اکوکمپ اسپیلت البرز، روستای ناندل

اکوکمپ دماوند، روستای ناندل

در اکوکمپ دماوند، اتفاقات جالبی انتظارمان را می‌کشد. ممکن است کوهنوردانی که از سراسر جهان برای صعود قله دماوند به ایران آمده اند را ملاقات کنیم و فرصتی دست بدهد تا با آن‌ها چای و دمنوش محلی بنوشیم. فضای کمپ، محیطی صمیمی و دوستانه است. شب‌نشینی دور آتش، تماشای آسمان شب، دنبال کردن ستاره‌ها و شهاب‌سنگ‌ها و دماوند باشکوه که بر سر کمپ سایه انداخته است، شبی رویایی را رقم خواهد زد. پس از صرف شام در فضای غذاخوری، آماده خوابیدن در چادرهای اختصاصی خود می‌شویم. 

روز سوم: در اکوکمپ دماوند

امروز را با انگیزه گشت‌و‌گذار در فضای روستای ناندل آغاز می‌کنیم. پس از صرف صبحانه در اکوکمپ، روستاگردی شروع می‌شود. ناندل، مردمانی خون‌گرم و مهمان‌نواز دارد، پیشنهاد می‌کنیم با خرید محصولات لبنی تازه از آن‌ها، سهمی کوچک در شاد‌کردن دل‌ها و نشاندن لبخند بر لب‌هایشان داشته‌باشید. ناندل، یکی از مقاصد پیمایش و دوچرخه سواری در برنامه های طبیعت‌گردی اسپیلت البرز است.  پس از گشت‌زنی در فضای روستا، بازدید از آبشار و رودخانه، وعکاسی از مناظر بی‌بدیل طبیعت، برای صرف نهار به محل کمپ بازمی‌گردیم.

نمای شمالی قله دماوند از اکوکمپ اسپیلت البرز، ناندل

نمای شمالی قله دماوند از اکوکمپ دماوند، ییلاق ناندل

این‌جا نقطه پایان سفر پیمایشی رینگ 220 درجه دماوند است. وسایل خود را جمع کرده و آماده برگشتن به تهران می‌شویم. موقع خداحافظی با بلندترین قله کشور عزیزمان، ایران رسیده است. او که سخاوت‌مندانه دامان گشود تا قدم‌گاه کسانی باشد که می‌خواهند دورتادور آن را بپیمایند. عکس یادگاری با قله دماوند خاتمه دهنده سفرمان خواهد بود. به امید آن‌که در آینده‌ای نه‌چندان دور، عکس یادگاری بعدی را بر فراز دماوند،  بلندترین چکاد ایران، بگیریم.

برای کسب اطلاعات بیشتر از تور دور دماوند بر روی آن کلیک کنید.


27/ خرداد/1397



بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف