WhatsApp WhatsApp
اسپیلت البرز
تجربه‌های ناب زندگی
در دل طبیعت
اسپیلت البرز

کشف ناشناخته‌های چین با اسپیلت البرز

کشف ناشناخته‌های چین با اسپیلت البرز

15/ خرداد/1397

چرا چین را دوست دارم؟


چرا چین را دوست دارم؟

دامیان هارپر، نویسنده کتاب لانلی پلنت، از علاقه‌اش به کشور چین می‌گوید:

در سال 1990 به دلیل علاقه زیادی که به هنرهای رزمی داشتم، در یک دوره 4 ساله به نام «چینی مدرن و کلاسیک» در دانشگاه لندن ثبت نام کردم. سفر به چین برایم پر از تجارب جدید و روزهای به‌یاد ماندنی بود. مکان‌هایی در چین وجود دارند که حتما باید آن‌ها را دید. مناظر بی بدیل، لذت سفر با قطار و مردمان خوش‌مشرب، مواردی هستند که تا به حال آن‌ها را تجربه نکرده‌بودم. و آن چیزی که بیش از همه توجه مرا به خود جلب کرد، زبان چینی بود.  

سفر به چین یک سفر ماجراجویانه است. چهار عنصر اصلی در این کشور، قدمت بی سابقه، مناظر شگفت‌انگیز، تنوع و غذای محلی آن‌هاست. در پهناورترین کشور قاره آسیا، عجایب نهفته‌ای وجود دارد که از آن بی‌خبرید. در تور چین، ترکیب استثنایی از جاذبه‌های طبیعی و فرهنگی و مکان‌های بی‌نظیری خواهید دید که آرزوی سفر به آن‌ها را در سر داشته‌اید.

در برنامه‌ی 12 روزه سفر با چشم‌بادامی‌ها بخوانید:

روز اول (پکن): پکن، شهری شلوغ در شرق دور

روز دوم (پکن): دیوار چین، اژدهای خفته بر دشت‌ها

روز سوم (پکن): شهر ممنوعه، ممنوع نیست!

روز چهارم (وولینگوآن): دنیا از دریچه چشم «جیمز کامرون»

روز پنجم (وولینگوآن): سوار بر طولانی‌ترین تله‌کابین دنیا!

روز ششم (گوئیلین): شهری در میان جنگل زیتون شیرین

روز هفتم (گوئیلین): گرفتار جادوی خدایان نشوید!

روز هشتم (گوئیلین): بامبو سواری

روز نهم (شانگهای): به شانگهای خوش آمدید!

روز دهم (شانگهای): باغ دلگشا، از شیراز تا شانگهای

روز یازدهم (شانگهای): چندی با بودا

روز دوازدهم (تهران): بازگشت به ایران

روز اول: پکن، شهری شلوغ در شرق دور

تهران را به مقصد «پکن» ترک می‌کنیم، 6 ساعت بعد در سرزمین ناشناخته‌ها فرود می‌آییم، بعد از تحویل گرفتن بارهایمان به سمت هتل می‌رویم. امروز فرصت خوبی است تا گشتی در شهر بزنیم.

پکن، پایتخت چین

پکن، دومین شهر بزرگ چین

پکن، شهر بزرگی است. پایتخت بزرگ‌ترین و سومین کشور پرجمعیت جهان را در زبان انگلیسی با نام (Beijing) می‌شناسیم. پس از شانگهای، پکن بزرگ‌ترین شهر در کشور چین است. در سال 1297، دور تا دور شهر را دیوار کشیده بودند، امروزه بخش‌هایی از این دیوار هنوز در جای‌جای شهر، پابرجاست. 50 سایت ثبت جهانی یونسکو در چین واقع شده که 7 تای آن‌ها در پکن هستند. 

این شهر همانند دشتی هموار است که کوه‌ها آن را احاطه کرده‌اند، و آب‌و‌هوای نسبتا خشکی دارد که متاثر از جریانات آب‌و‌هوایی مونسون است. ماه‌های مرداد و شهریور با آب‌و‌هوای گرم و مطبوع، بهترین زمان بازدید از شهر پکن محسوب می‌شوند. 

پکن، با جاده‌های حلقه‌ای شکلش شناخته می‌شود. پلان شهر متشکل از 6 حلقه‌ی مدور متحد المرکز است که امکان دسترسی به بیرونی ترین نقطه شهر را مهیا می‌سازد. جاده‌هایی که امکان گشت‌زنی در سراسر این کلان‌شهر بزرگ را به ما می‌دهد. 

(Beijing)، در زبان بومی به معنی پایتخت شمالی است. که در طی سال‌ها امپراطوری چین، به این شهر نسبت داده شده است.  شهر پکن به وسعت بالا و فاصله‌های زیاد بین نقاط مختلفش شناخته شده و مرکز سیاسی کشور چین است. 

 

روز دوم: دیوار چین، اژدهای خفته بر دشت‌ها

امروز قرار است یکی از عجایب هفت‌گانه دنیا را از نزدیک ببینیم. درست در پشت جاده‌های حلقه‌ای شکلی که نقاط مختلف شهر پکن را به هم وصل می‌کنند، اژدهای غول پیکری بر فراز دشت‌ها و تپه‌ها خفته‌ است.

دیوار چین

دیوارچین، یکی از عجایب هفت‌گانه دنیا

 

بازدید از دیوار بزرگ چین، یکی از محکم‌ترین دلایلی است که مردم را به بیرون از شهر می‌کشاند. دیوار بزرگ چین، مجموعه‌ای از برج و باروهاست که به طول 13هزار مایل (21،196 کیلومتر) نوار شمالی چین را احاطه کرده‌است. وقتی نام کشور چین به گوش می‌رسد، اولین چیزی که به ذهن می‌آید، دیوار بزرگ چین (The great wall of China) است. هدف اولیه ساخت این دیوار، حفاظت در برابر حملات قوم بربر بوده است. اما از آنجایی‌که هیچ وقت موفق به جلوگیری از ورود مهاجمین به این کشور نشد، کاربری خود را به عنوان دیوار حفاظتی از دست داده و تنها به عنوان یک نماد، به حیات خود ادامه داده است. امروزه دیوار چین یکی از عجایت هفت‌گانه دنیاست که مردم سراسر جهان را به چین می‌کشاند. 

پس از آن‌که دیوار بزرگ چین را دیدیم، به دیدن معبد بهشت (The Temple of Heaven) در جنوب شرقی پکن می‌رویم. در میان شلوغی‌های شهر، ناگهان وارد منطقه‌ای می‌شویم که آرامش و سکوت عجیبی بر آن حاکم است، باغی با وسعت 267 هکتار که دور تا دور معبد را فراگرفته است.

معبد بهشت

معبد بهشت، گذرگاه آسمان

 

امپراطور وقت آن زمان این باغ را «پسر بهشت» نامیده بود، در این معبد برای برداشت محصول دست به دعا برمی‌داشته است. در واقع، معبد بهشت، بیش از آن‌که یک پرستشگاه عمومی باشد، نوعی محراب بوده‌است. معبد بهشت، نمادی از ارتباط زمین و آسمان است. هم‌زمان با ساخت معبد، شهر ممنوعه نیز احداث گردید که در روز بعد به دیدن آن خواهیم رفت.  

روز سوم: شهر ممنوعه، ممنوع نیست

برای رفتن به شهر ممنوعه به میدان مرکزی شهر می‌رویم، یکی دیگر از جاذبه‌های دیدنی شهر پکن که هنوز آن را ندیده‌ایم، میدان تیان‌آنمن (Tiananmen Square)، به معنی دروازه صلح است. تیان‌آنمن، همچون دفتر خاطرات، در طول تاریخ وقایع زیادی را به خود دیده است.

میدان تیان‌آنمن

میدان تیان‌آنمن

 

یکی از حوادث تاریخی که حدود 30 سال پیش، در این میدان، اتفاق افتاد، کشتارجمعی سال 1899 بود که طی آن ده‌ها هزار نفر به قتل رسیدند. روزانه صدها نفر به این میدان مرکزی و مهم می‌آیند. در گذشته، مراسم‌ها و تشریفات مهم حکومتی، همگی در اینجا برگزار می‌شده است. پس از بازدید از برج تیان‌آنمن، از دروازه پشتی شهر ممنوعه که رو به میدان تیان‌آنمن گشوده می‌شود، وارد شهر می‌شویم.

شهر ممنوعه

شهر ممنوعه، خانه امپراطوری‌ چین

 

بیش از 600 سال است که شهر ممنوعه، قاطعانه در مرکزی‌ترین بخش شهر پکن جا خوش کرده‌است. شهر ممنوعه، برجسته‌ترین عنصر تاریخی پکن در حیات سیاسی این شهر بوده است. شما بسیار خوش‌شانس هستید که می‌توانید از این شهر دیدن کنید، در گذشته ورود به این شهر، ممنوع بوده‌است.

پس از صرف نهار، راهی فرودگاه شده تا به ژانگ‌جیاجیه (Zhangjiajie)، برویم. 2 ساعت و 25 دقیقه بعد در ژانگ‌جیاجیه هستیم، ژانگ‌جیاجیه، شهری است پر از شگفتی و زیبایی. در اینجا هیجان‌های زیادی در انتظار ما هستند. محل اقامتمان در منطقه‌ای به نام وولینگوآن (Wulingyuan) است. وولینگوآن، با زیبایی بدیع و بی‌نظیر خود، ژانگ‌جیاجیه را از دور نظاره کرده و یکی از 40 مکان پرطرفدار چین است. کوه‌ها، دره‌ها، غار‌ها و بیشه‌زارها، دریاچه‌ها و آبشارها در هماهنگی کامل با هم، طبیعت زیبای وولینگوآن را به‌وجود آورده‌اند. 

وولینگوآن، با زیبایی بدیع و بی‌نظیر خود، ژانگ‌جیاجیه را از دور نظاره کرده و یکی از 40 مکان پرطرفدار چین است. کوه‌ها، دره‌ها، غار‌ها و بیشه‌زارها، دریاچه‌ها و آبشارها در هماهنگی کامل با هم، طبیعت زیبای وولینگوآن را به‌وجود آورده‌اند.

 

روز چهارم: دنیا از دریچه چشم «جیمز کامرون»

امروز می‌خواهیم گشت کوتاهی در پارک ملی ژانگ‌جیاجیه (Zhangjiajie) داشته باشیم. اولین پارک ملی رسمی چین، که در سال 1982 معرفی شده و در 32 کیلومتری شهر ژانگ‌جیاحیه قرار دارد.

تیانزی، اسراری از طبیعت که تا نبینید باور نمی‌کنید!

 

ژانگ‌جیاجیه در واقع، یک ژئوپارک بین المللی است که تنوع گیاهی و جانوری زیادی دارد. آبشارها و نهرهای پراکنده که در میان صخره‌ها قرار گرفته‌اند زیبایی پارک را دوچندان کرده‌است. جالب است بدانید که جیمز کامرون کارگردان مطرح سینما، این‌جا را به عنوان لوکیشن فیلم «آواتار» پرفروشترین فیلم تاریخ سینما، انتخاب کرد.

 صخره‌های سر به فلک کشیده‌ی تیانزی را در هیچ جای دیگری در دنیا نخواهید دید، تصور کنید در یک تله‌کابین شیشه‌ای نشسته‌اید و از لابه‌لای شگفتی‌های طبیعت عبور می‌کنید. برای عبور از میان صخره‌های کوه تیانزی، سوار بر تله‌کابین می‌شویم. این تله‌کابین، ما را به بلندترین نقطه ارتفاعی پارک ملی در منطقه یوان‌جواجیه (Yuanjiajie) می‌رساند. حالا در 335متری از سطح زمین هستیم. اگر دوست دارید دوباره پا روی زمین بگذارید، باید سوار بر بلندترین، سریع‌ترین و بزرگ‌ترین آسانسور شیشه‌ای (bailing Elevator) جهان شده و با سرعت 5 متر بر ثانیه فرود آیید. بعد از بازدید از این منطقه زیبا، به هتل باز می‌گردیم. 

 

روز پنجم: سوار بر طولانی‌ترین کابین دنیا

ژانگ‌جیاجیه به قدری بزرگ و جذاب است که یک روز دیگر را به دیدن جاذبه‌های آن اختصاص داده‌ایم. امروز می‌تواند به یادماندنی ترین روز زندگی‌تان باشد. شگفتی‌های ژانگ‌جیاجیه تمامی ندارد! در ابتدا به دیدن دریاچه باوفنگ (baofeng) در جنوب شرقی پارک ملی می‌رویم. دریاچه‌ای ‌آرام که توسط کوهستان و جنگل احاطه شده‌است. مکانی استثنایی و سرشار از آرامش! برای گذر از دریاچه سوار بر قایق‌هایی از جنس بامبو می‌شویم.

دریاچه باوفنگ

دریاچه باوفنگ، ذخیره‌گاه آب‌های روان


بعد از صرف نهار آماده رفتن به منطقه تیان‌من می‌شویم. در تیان‌آنمن، رعب‌آور ترین گذرگاه شیشه‌ای جهان ساخته شده است. راه‌رفتن روی این گذرگاه شیشه‌ای، جرات زیادی می‌خواهد! چینی‌ها معتقدند، مرتفع‌ترین نقطه کوه، نزدیک‌ترین مکان به خداوند است. برای عبور از این گذرگاه سوار بر تله‌کابینی می‌شویم که 692 متر از سطح زمین ارتفاع داشته و طول آن چیزی حدود 2084 متر است. حالا باید قدم بر ترسناک‌ترین گذر شیشه‌ای جهان گذاشته و تا انتهای مسیر را طی کنیم. تیان‌من در زبان چینی به معنی دربِ بهشت است و پس از گذر از این راه شیشه‌ای وارد بهشت می‌شوید.

گذرگاه شیشه‌ای چین

ترسناک‌ترین گذرگاه شیشه‌ای جهان در ارتفاعات کوه تیان‌من

 

آخرین مکانی که از آن دیدن خواهیم کرد، دروازه‌بهشت، بلندترین غار جهان، است که برای رسیدن به آن باید از 999 پله سنگی کوچک بالا برویم. چشم‌انداز بی بدیلی که از دروازه خواهیم دید، ارزش بالا رفتن از این پله‌ها را دارد. دروازه بهشت، روحِ ژانگ‌جیاجیه است. بعد از گذشتن از این گذر زیبا به هتل باز می‌گردیم تا برای بازدید فردا آماده شویم.

دروازه بهشت

بر فراز روح ژانگ‌جیاجیه

 

روز ششم: شهری در میان جنگل زیتون شیرین

امروز صبح پس از تحویل دادن اطاق‌ها، هتل را به مقصد گوانژو ترک می‌کنیم. پس از یک ساعت و چهل دقیقه پرواز به گوانژو می‌رسیم و از آن‌جا مستقیما به ایستگاه قطار رفته تا به گوئیلین برویم. 4 ساعت بعد در گوئیلین خواهیم بود. گوئیلین در زبان چینی به معنای جنگل زیتون شیرین است، برای تحویل گرفتن اطاق‌ها و استراحت به هتل می‌رویم. دو روز فرصت داریم تا زیبایی‌های گوئیلین را ببینیم.

گوئیلین

مناظر کارستی زیبا، گوئیلین را در بر گرفته‌اند

روز هفتم: گرفتار جادوی خدایان نشوید

در گوئیلین اتفاقات زیادی در انتظارمان هستند. امکان ندارد به گوئیلین سفر کرده و از کوه یائو دیدن نکرد. کوهستان یائو، در 8 کیلومتری مرکز شهر، نشانه شاخص شهر گوئیلین بوده که از تمام زوایا دیده می‌شود. داخل این کوه‌ها غارها و حفره‌های بسیاری وجود دارند، که در میان آن‌ها، خرطوم فیلی از همه شاخص‌تر است. 

کوه خرطوم فیلی

کوه افسانه‌ای خرطوم‌فیلی در رودخانه لی

 

به دیدن کوه خرطوم‌فیلی (Elephant Trunk Hill) نماد شهر گوئیلین، می‌رویم. دلیل نام‌گذاری آن به خرطوم‌فیلی این است که شبیه به فیلی است که خرطوم خود را در آب فرو کرده و در حال نوشیدن آب از رودخانه لی (Li River) است. کوه خرطوم‌فیلی، شاهکار منظر کارستی طبیعت است. افسانه‌های زیادی راجع به این غار گفته می‌شود. یکی از معروف‌ترین قصه‌ها این است که در زمان باستان، فیلی در بهشت وجود داشته که برای کمک به مردم به زمین می‌آید. این کار، خشم امپراطور بهشت را برانگیخته و هنگامی که فیل در حال نوشیدن آب بوده، آن را تبدیل به سنگ می‌کند.

پس از صرف نهار، به دیدن غار ریدفلوت (Reed Flute Cave) می‌رویم. این غار نیز در امتداد رودخانه لی واقع شده‌است و در داخل آن حفاری‌های زیادی وجود دارد که باقیمانده قرن سوم قبل از میلاد است. غار ریدفلوت نیز در اثر سالیان دراز فرسایش‌های آبی بر روی بستر آهکی شکل گرفته و به دلیل رنگ‌های متنوعی که دارد، شاخص‌ترین غار منطقه بوده و هزاران سال است که بازدیدکنندگان زیادی را از سراسر جهان به سوی خود می‌کشاند. 

غار ریدفلوت

غار ریدفلوت، جادوی رنگی گوئیلین

 

در رید فلوت، استالاکتیت و استالاگمیت‌های زیادی خواهید دید که هر کدام آن‌ها با توجه به شکل ظاهریشان نام‌گذاری شده‌اند. مثلا کاخ کریستال، قله دم ماهی، پاگودای اژدها و... بومی‌ها می‌گویند یکی از این استالاکتیت‌ها، نیزه جادویی اژدها بوده‌است.

غار ریدفلوت

استالاکتیت و استالاگمیت‌های غار

بعد از بازدید از ریدفلوت به هتل بازگشته و در صورت تمایل، یک گشت کوتاه پیاده در محدوده هتل خواهیم داشت.

روز هشتم: بامبو سواری

روز دوم حضورمان در گوئیلین، باز هم به رودخانه لی خواهیم‌رفت، اما این بار برای کروز سواری در طول رودخانه! در طول مسیر، از مناظر استثنایی کنار رودخانه لذت برده و به یانگشو می‌رویم. در یانشگو به یکی از انشعابات رود لی به نام یولانگ می‌رویم. در یولانگ هیجان بامبو سواری را تجربه خواهیم کرد. نکته قابل توجه این است که افراد زیر 7 سال اجازه سوار شدن بر این قایق‌های بامبویی را ندارند.  کَلَک‌سواری در امتداد یکی از زیباترین مناظر رودخانه‌ای دنیا، خاطره‌ای به یادماندنی خواهد ساخت.

رودخانه لی

سوار بر بامبو از گوئیلین تا یانگشو

 

مسیری را که از گوئیلین تا یانگشو با قایق پیموده بودیم، به صورت زمینی بازگشته و برای استراحت به هتل می‌رویم.

روز نهم: به شانگهای خوش آمدید

زمان رفتن به شانگهای، بزرگ ترین و پرجمعیت‌ترین شهر در کشور چین، فرا رسیده است. خانه دومین برج بلند جهان و مهد معماری چین، و آخرین شهری که از آن دیدن خواهیم‌کرد. روز اول را به استراحت و ماندن در هتل خواهیم پرداخت و دو روز دیگر برای دیدن زیبایی‌های شهر، زمان داریم.

شانگهای

شانگهای، مهد معماری چین

روز دهم: باغ دلگشا، از شیراز تا شانگهای

در شانگهای به دیدار  یکی از زیباترین باغ‌های چینی خواهیم رفت. باغ یویوان، واقع در منطقه آنرن‌جی، در سال 1577 توسط پن یوندوآن، طراحی و ساخته شد. (Yu) در زبان چینی به معنی دلگشا است. اگر به شیراز سفر کرده باشید، از باغ دلگشا دیدن کرده‌اید. پن، این باغ را برای والدینش ساخت تا سنین میانسالی و پیری خود را در آرامش و سکوت سپری کنند. لذت نوشیدن چای در این باغ زیبا را از دست ندهید. یویوآن در طول حیاط 400 ساله‌اش تغییرات زیادی به خود دیده‌است. در قسمت‌های مختلف باغ قدم خواهیم‌زد و استشمام رایحه گل‌ها و گیاهان شرقی، حال و‌هوای تازه‌ای به ما خواهد بخشید. 

باغ دلگشا

دیدار از باغ دلگشا در چین

 

بعد از سکون و آرامش باغ، شلوغی بازار سنتی شانگهای، حواسمان را سر جایش خواهد آورد. گشت‌ و‌ گذار در فضای محلی بازار، فرصت آشنایی بیشتر با فرهنگ و زبان چینی‌ها را به ما می‌دهد.

روز یازدهم: بازدید از معبد بودای یشمی

بازدیدهای فرهنگی خاتمه دهنده سفرمان به چین خواهد بود. در روز آخر به معبد بودای یشمی واقع در شرق شهر شانگهای خواهیم رفت. وجه تسمیه این معبد وجود دو مجسمه از بوداست که هر دو از جنس یشم سفید هستند. به محض ورود به محوطه معبد، آرامش حاکم بر آن‌جا توجه‌مان را برانگیخته و ذهنمان را از شلوغی شهر دور می‌کند. جشن‌ها و آیین‌های بودا معمولا در این معبد برگزار می‌شود. 

معبد بودای یشمی

معبد بودای یشمی

 

پس از آن، به دیدن برج شانگهای با 632 متر ارتفاع و 128 طبقه می‌رویم. این برج مرتفع ترین سکوی دیده‌بانی جهان را به خود اختصاص داده است.

آخرین جایی که از آن بازدید خواهیم‌کرد، موزه شانگهای است. اولین چیزی که در مورد موزه شانگهای توجه بازدیدکنندگان را به خود جلب می‌کند، طراحی عجیب و غریب ساختمان موزه است. این ساختمان در دهه 1990 میلادی و به صورت دایره‌ای شکل، ساخته شد. بعد از صرف نهار و استراحت، نوبت به یکی از جذاب‌ترین بخش‌های سفر رسیده‌است.

خرید کردن! حتما تا به حال جنس‌ چینی خریده اید! اما در شانگهای می‌توانید جنس‌های چینی را از خود چینی‌ها و در چین خریداری کنید.

بازار شانگهای

بازار سنتی شانگهای

 

روز دوازدهم: بازگشت به ایران

زمان بارگشت به ایران رسیده است. در این سفر 12روزه، از مکان‌های ناشناخته‌ای دیدن می‌کنید که در هیچ جای دیگری در دنیا شبیه به آن را نخواهید دید.

در تورچین، تجربه‌های جدید و کشف زیبایی‌های طبیعی انتظارتان را می کشد.


15/ خرداد/1397



تورهای مرتبط
در این بخش تورهای مرتبط با این مطلب آمده است.
بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف