WhatsApp WhatsApp
اسپیلت البرز
تجربه‌های ناب زندگی
در دل طبیعت
اسپیلت البرز

ترکمن صحرا، سرزمین شعر و گندم

ترکمن صحرا، سرزمین شعر و گندم

3/ فروردین/1397

"ترکمن صحرا، سرزمین دشت‌های گندم و موسیقی است."


ترکمن صحرا، سرزمین دشت‌های گندم و موسیقی است. منطقه‌ای با اقلیم متفاوت، آبشارهای رفیع و جنگل‌های انبوه، فرهنگ‌های خاص و اصیل و مردمی که با طبیعت به زیبایی خو گرفته‌اند. سفر به این سرزمین جادویی یکی از برنامه‎هایی است که در طول سال به مدت خاصی توسط اسپیلت البرز اجرا می‎شود. مسافران در این برنامه چه می‌بینند؟ در ادامه در این باره گفته‎ایم.

دریاچه عباس آباد

در میان جنگل‌های انبوه و چند صد ساله‎ی مجموعه‎ی «عباس‎آباد»، دریاچه‎ای مهم و بسیار زیبا به‌نام «دریاچه‌ی عباس آباد» وجود دارد. این مجموعه که در زمان صفویه ساخته شده  از لحاظ فرهنگی و طبیعی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و باغ‌های اطراف آن مهم‌ترین باغ غیرکویری سرزمین‌مان ایران، تلقی می‌گردند. دیدن عمارتی که در میان دریاچه قرار دارد، طبیعت بکر و زییای مجموعه‌ی عباس آباد یکی از جذاب‌ترین بخش‎های این سفر را تشکیل خواهد داد.

هزار دره تا خالد نبی

مسیرهای که در این سفر از آن می‌گذریم را می‌توان در دسته‌ی جاده‌های جادویی و اسرارآمیز جای داد. تپه‌ماهورهای سبز و خوشرنگی که دختران ترکمن با لباس‌های رنگارنگ گاه پیاده و گاه با گله‌های اسب از میان‌شان می‌گذرند و زیبایی منطقه را چندین برابر می‌کنند.

بارگاه مه‎آلود

پس از گذر از این جاده‌های زیبا به زیارتگاه پیامبری به‌نام «خالد نبی»می‌رسیم. اهالی ترکمن‌صحرا معتقدند که اگر برای بار اول به زیارت «خالد نبی» می‌آیید، هر چه از خدا بخواهید نصیبتان خواهد کرد. برای رسیدن به این زیارتگاه پیاده‌روی کوتاهی در دل کوهستانی بکر و زیبا و به دور از هرگونه دغدغه و نگرانی‌های شهرنشینی خواهیم داشت. هوای بسیار مطبوع، جاده‌هایی که در فصل بهار با مه پوشیده شده‌اند و سبزی و طراوت مسیری که از آن به زیارتگاه می‌رسیم همگی به‌یاد ماندنی خواهند بود.

سنگ افراشته های خالد نبی

یکی از جذاب‌ترین جاذبه‌های که در این سفر موفق به دیدن آن خواهیم شد، قبرستانی که قدمت آن احتمالا به هزاران سال پیش می‌رسد. قبرستان خالد نبی که شکل سنگ‌افراشته‌های آن بسیار کم‌نظیر است و از معدود بازمانده‌های است که می‌تواند از ادیان و فرهنگ‌های بدوی بگوید. بازدید از قبرستان خالد نبی، بازدید از گل‌های وحشی زیبایی که در این منطقه می‌رویند، فرصت پیاده‌روی‌های هیجان‌انگیز و شنیدن داستان‌های اساطیری پیرامون این گورستان بخش مهم از سفرمان به ترکمن صحرا را تشکیل داده است.

آشوراده، فرزند ایرانی خزر

در این سفر فرصتی خواهیم داشت برای دیدن جزیره‌ی «آشوراده» که تنها جزیره‌ی ایرانی دریای خزر است و پوشش گیاهی بسیار متفاوتی نسبت به ساحل بندر ترکمن دارد. آشوراده این  شبیه‌جزیره‌ی جداافتاده از منطقه‌ی «میانکاله» که از لحاظ تاریخی و فرهنگی نیز بسیار اهمیت دارد، با ساحل آرام، حیات جانوری و گیاهی خاصش، گردشگران را در فصل‌های گوناگون به سوی خود جذب می‌کند. ما از ساحل ترکمن صحرا با قایق‌های موتوری از روی دریای خزر گذر می‌کنیم و فرصتی را برای بازدید و استفاده از طبیعت بکر این جزیره‌ غیرمسکون خواهیم داشت.    

آبشار شیرآباد

فرصت دیدن آبشارهای رفیع و زیبای منطقه‌ی ترکمن ‌صحرا جاذبه‌ی دیگری است که در این سفر به آن دست خواهیم یافت. شیر آباد آبشاری است که در انتهای یک جاده جنگلی زیبا قرار دارد و با درختان سر به فلک کشیده احاطه شده است. دیدن این آبشار در فصل بهار به‌یادماندنی خواهد بود.

گنبد قابوس، یادبودی از آل زیار

ترکمن صحرا در نهان خود از فرهنگ‌ها و دورانی سخن می‌گوید که در نوع خود بی‌نظیرند. مثلا شهر «گنبد» که در کنار طبیعت زیبای خود، معماری منظم و خاصی دارد و در تپه‌ای رفیع از یکی از بلندترین بناهای آجری این سرزمین به‌نام «گنبد قابوس» نگه‌داری می‌کند. این بنا که در زمان «آل زیار» برای یادبود پادشاهی که هرگز از شکارگاه بازنگشت ساخته شده است، دارای معماری جالبی (چه از داخل و چه از بیرون) است و فضاسازی و گل‌کاری‌های اطرافش نیز برای عکس گرفتن با لباس‌های ترکمنی بسیار توصیه می‌شود.

اسب ترکمن، فخر ترکمن

یکی از مایه های تفاخر ترکمن ها، اسب‌های نژاد ترکمنی هستند. اسب‌های گرانقیمت و قوی با قدی بلند، پاهایی کشیده و یال هایی که در باد می‌رقصد یکی از زیباترین مناظری است که گردشگران از ترکمن‌ صحرا به یاد خواهند آورد. ترکمن‌ها معمولا از کودکی اسب‌ سواری را می‌آموزند و مسابقات اسب‌ سواری تفریحی است که در ترکمن صحرا بسیار طرفدار دارد.

دوتار، نوای طبیعت

موسیقی ترکمنی جاذبه‌‌ای است که در این سفر آن‌را خواهیم شنید. اهالی ترکمن صحرا با سازی به‌نام «دوتار» موسیقی می‌نوازند و نت‌هایی که استفاده می‌کنند معمولا برگرفته از مظاهر طبیعت است. صدای آب، پرندگان، باد و باران نواهایی را در جان مردم ترکمن ریخته‌اند که با جادوی انگشتان‌شان بر سیم‌هلی دوتار به گوش شنوندگان می‌رسد.

به جز جاذبه‌‌هایی که در این مطلب به آن اشاره کردیم، در این سفر مساجدی با معماری متفاوت را خواهیم دید که برای پیروان اهل سنت هستند. با غذاها و خوراکی‌های خوشمزه‌ای آشنا خواهیم شد که توسط مردم ترکمن آماده می‌شوند و طعم آنها به نظر بسیاری از گردشگران خاص و بی‌نظیر است. در نهایت لباس‌های رنگارنگ، روسری‌های خوش‌رنگ و آّب و هوای بسیار لطیف ترکمن‌صحرا، اقامت و سفری دوست‌داشتنی را برایتان رقم خواهد زد.  در ترکمن ‌صحرا، سرزمین اسب، رنگ و دوتار منتظر دیدن روی ماهتان خواهیم بود.

برای اطلاع از جزئیات بر روی تور ترکمن صحرا و خالد نبی کلیک کنید.
 


3/ فروردین/1397



بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف