WhatsApp WhatsApp
اسپیلت البرز
تجربه‌های ناب زندگی
در دل طبیعت
اسپیلت البرز
 مقدس، معنوی و خیره‌کننده

آشنایی با بنارس

آشنایی با بنارس

28/ مهر/1398

بنارس یکی از شهرهای مقدس هندوستان با تاریخی کهن است. گفته می‌شود که این شهر احتمالاً قدیمی‌ترین شهر مسکونی دنیا است. 


بنارس یکی از شهرهای مقدس هندوستان با تاریخی کهن است. گفته می‌شود که این شهر احتمالاً قدیمی‌ترین شهر مسکونی دنیا است. شهری که متعلق به خدای سازندگی و ویرانی یعنی شیوا است و هندوها معتقدند که اگر در این شهر بمیرید، روح شما از چرخه‌ی تناسخ رها می‌شود و به بهشت می‌رود. شهر در سواحل رود گنگ بنا شده که در آئین هندوئیسم به عنوان پاک ترین و مقدس‌ترین رود شناخته می‌شود و می‌گویند که اگر در آب آن غسل کنید، گناهانتان شسته می‌شود.

بنارس در دنیا بیشتر با نام واراناسی شناخته می‌شود. در دوران قدیم به این شهر «کاشی» می‌گفتند و در سال ۱۹۵۶ نامش را به واراناسی تغییر دادند. نام بنارس هم از همین واراناسی مشتق شده و یک معنی دارند. واراناسی یعنی محل برخورد رود وارونا و آسی که توصیفگر موقعیت جغرافیایی شهر است.

نکته‌ی جالبی که در این شهر دیده می‌شود، آیین و مراسم مختلف مذهبی است که در فضای باز و در کنار یکی از قاط‌های رود گنگ به اجرا در می‌آیند و همه می‌توانند آن‌ها را تماشا کنند. قاط‌ها که در سایر شهرهای مقدس هند مانند هاریدوار و ریشیکش هم وجود دارند، به پلکان‌هایی در کناره‌ی رود گنگ گفته می‌شود. از قاط‌ها برای به جا آوردن انواع مراسم مذهبی، از غسل گرفته تا سوزاندن پیکر مردگان استفاده می‌شود. اگر به بنارس بروید، خواهید دید که در کنار رودخانه افراد مختلفی مشغول یوگا و نیایش هستند، آرایشگران مشغول کوتاه کردن موی مردم‌اند، برخی ماساژ می‌گیرند و جوانان به بازی کریکت می‌پردازند.

 

کی برویم؟

در پاییز و زمستان بنارس آب و هوایی خنک دارد و بهترین زمان برای سفر به این شهر است. در زمستان، آب و هوا دلپذیر است و شب‌ها کمی سرد می‌شود. بهار هوا شدیداً گرم شده و خیلی راحت تا ۳۵ درجه‌ی سانتی‌گراد می‌رسد. تابستان هم موقع بارش باران‌های شدید مونسونی و زمان نامناسبی برای بازدید از بنارس است.

 

چگونه برویم؟

هند سرزمینی بزرگ و بسیار دیدنی است که برای سر زدن به برترین جاذبه‌هایش گاهی هفته‌ها زمان لازم است. بازدید از شهر‌های مقدس و ویژه‌ی هندوستان مانند بنارس، هاریدوار و ریشیکش تجربه‌ای است که تنها با تور هند اسپیلت البرز می‌توانید داشته باشید. تور هند (از گنگ با ببر بنگال) شما را به جذاب‌ترین نقاط هندوستان می‌برد. مقاصدی که در تورهای رایج هند در بازار گردشگری یافت نمی‌شوند. اکثر این تورها به مثلث دهلی، آگرا و جی‌پور محدود می‌شوند؛ اما با تور هند اسپیلت البرز از دهلی، هاریدوار، ریشیکش، بنارس، خاجوراهو، پارک ملی پانا، جانسی و بسیاری مقاصد دیگر بازدید می‌کنیم. دیدن مراسم مذهبی آرتی، رفتینگ در رود گنگ و خرید در دهلی از جمله فعالیت‌هایی است که در این سفر تجربه خواهید کرد. حتماً به صفحه‌ی اختصاصی تور سری بزنید.

 

دیدنی‌ها و گشتنی‌ها

جریان مرگ و زندگی در کنار قاط‌ها

یکی از بهترین تفریحات در بنارس این است که در خیابان‌ها و کوچه‌های شلوغ شهر قدم بزنید و آداب و رسوم روتین هندو‌ها را تماشا کنید. یکی از بهترین جاها برای مشاهده‌ی رسوم جالب هندوها، قاط‌ها هستند. پلکان‌هایی در حاشیه‌ی رود گنگ که تا زیر آب پیش می‌روند. کنار رودخانه‌ی مقدس گنگ قدم بزنید و جریان سریع زندگی در هند را تماشا کنید. آتش‌سپاری یا سوزاندن پیکر مردگان، از دیگر رویدادهایی است که در قاط‌ها برگزار می‌شود. در زمان گرفتن عکس و فیلم، حواستان به افرادی که در حال اجرای مراسم مذهبی هستند، باشد. به ویژه از آتش سپاری مردگان عکس نگیرید.

 

رود گنگ

سالانه یک میلیارد نفر به آب رودخانه می‌زنند و غسل می‌کنند. گفته می‌شود که با این کار، الهه‌ی گنگ روح آن‌ها را پاک کرده و گناهانشان را می‌شوید. این رود با عظمت، مقدس‌ترین رود هندی‌ها است. در مورد اهیمت رود گنگ و الهه‌ی گنگ در نوشته‌ی «افسانه‌های رود گنگ: دروازه‌ای به بهشت» و در مورد داستان‌های جالب این رود در نوشته‌ی «افسانه‌های رود گنگ: داستان پیدایش» صحبت کرده‌ایم. قطعاً دیدن رود باعظمتی که برای جمعیت فراوانی اهمیت خاصی دارد، تجربه‌ی منحصر به فردی است. فقط یادتان باشد که به درون آب نروید. گنگ با تمام خواص پاک کنندگی معنویش، از آلوده‌ترین رودهای جهان محسوب می‌شود.

اگر می‌خواهید در بنارس سوار قایق‌های پارویی شوید، تلاش کنید که تا حد امکان خیس نشوید. شاید این سوال برایتان پیش بیاید که با وجود این آلودگی چگونه است که مشکلی برای رفتینگ در گنگ وجود ندارد؟ رفتینگ رود گنگ در بخش‌های ابتدایی رودخانه برگزار می‌شود که بسیار تمیز است.

 

مراسم آرتی

آرتی نوعی مراسم مذهبی همراه با آتش است که در آن هندوها به ستایش الهه و رود گنگ می پردازند. در تور هند اسپیلت البرز این جشن را می‌توانیم در هاریدوار یا ریشیکش هم ببینیم؛ اما اندکی تفاوت در برگزاری آن بین شهرهای مختلف وجود دارد. مراسم آرتی در زمان غروب آفتاب در قاط «دساس‌وامده» و در زمان طلوع آفتاب در قاط «آسی» برگزار می‌شود. البته مراسم شبانه دیدنی‌تر است. شما می‌توانید به میان جمعیت بروید و در مراسم شرکت کنید یا در کنار رود به نظاره‌ی آن بنشینید.

 

معبد ویشوانات

این معبد خیره کننده در سال ۱۱۹۴ تخریب و بنای کنونی‌ در سال ۱۷۷۶ ساخته شد. ویشوانات یکی از مهم‌ترین اماکن مذهبی برای هندوهای بنارس به شمار می‌رود. این معبد به پرستش یکی از خدایان اصلی آیین هندویی به نام شیوا اختصاص داده شده است.

 

ابریشم، ساز و رقص

بنارس محل خوبی برای خرید پارچه‌های ابریشمی و ساری‌های زیبای هندی است. البته حواستان به ابریشم‌های تقلبی باشد و قبل از خرید به مغازه‌های مختلف سربزنید. سازهای موسیقی هم بازار گرمی در این شهر دارند. بنارس به رقص و موسیقی محلی و همچنین یوگا هم معروف است.


28/ مهر/1398



تورهای مرتبط
در این بخش تورهای مرتبط با این مطلب آمده است.
بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف