WhatsApp WhatsApp
اسپیلت البرز
تجربه‌های ناب زندگی
در دل طبیعت
اسپیلت البرز

شانزه لیزه

شانزه لیزه

21/ مهر/1398

 شانزلیزه براى اکثر مردم جهان یک چیزى در ذهن مى سازد، آن هم نام خیابان رویایی و بسیار زیبا در پاریس. خیابانی که سال های سال است


در میان تمام خیابان های دنیا به عنوان نمادی جذاب و شگفت انگیز برای قدم زدن محسوب می شود. پس اگر به دنبال یک تور گردشگری قابل اطمینان هستید باید بگوییم " اسپیلت البرز: معرف اولین ها و تورهای ناشناخته ی داخلی و خارجی" در تورهای خاص خود مثل تور اروپا ، قدم زدن در شانزه لیزه را برای مسافرانش تدارک دیده است. تماشای محبوب ترین و معروف ترین خیابان پاریس را از دست ندهید.

 

بیابانی که شانزه لیزه شد

شانزه لیزه تا سال ۱۶۱۶ دشتی بود  که بازارهایی در آن قرار داشت.

در سال ۱۶۶۴، مکانى که زمانی یک تالاب بود، به باغی سرسبز به نام گراند کور تبدیل شد که از انتهای غربی باغ تویلری  امتداد پیدا می‌کرد.  همین طور کم کم در طی سال‌های بعد سازه‌های دیگری نیز به شانزلیزه افزوده شده و خیابان‌های باریک جدیدی در سال ۱۷۲۳ در آن ساخته شدند، مثل خیابان‌های مونتنی و فرانکلین روزولت امروزی و میدان لویی پانزدهم یا همان میدان کنکورد که در سال ۱۷۵۵ پی‌ریزی شد. شانزه لیزه از سال ۱۸۲۰ شکل امروزی خود را یافت.

طول این بلوار ۱۹۱۰ متر و عرض آن ۷۰ متر است که از میدان کنکورد آغاز شده و به میدان شارل دوگل (میدان اِتوال) ختم می‌شود. این خیابان دو کیلومتری که در بین میدان کنکورد و طاق پیروزی قرار گرفته، در نزدیکی میدان کنکورد یعنی قسمت شرقی بسیار سبز بوده ولی در ناحیه طاق نصرت بیشتر مراکزی برای خرید و تفریح در آن به چشم می‌خورد.

 

شانزه لیزه ی رویایی

شانزه لیزه بخشی از محور تاریخی پاریس به‌شمار می‌آید و شهرت و محبوبیت منطقه با ساخت طاق نصرت در سال ۱۸۳۶ افزایش پیدا کرد که از این طاق به عنوان تاج شانزه لیزه یاد می شود. در سال ۱۸۴۰ فردی به نام «هیتْروف» که یک معمار شهرسازی بود، خیابان‌ها را سنگفرش کرده و آن‌ها را با چراغ نورپردازی کرد. در واقع بعد از نمایشگاه‌های جهانی بود که شانزه لیزه تبدیل به یک «شو روم» به صورت امروزی‌اش شد.

خیابان شانزه لیزه در پاریس به دو بخش تجاری و فضای سبز تقسیم شده است: بخش سبز از ساختمان های مهمی چون گراند پله و تئاتر مارینی آغاز می شود. در قسمت تجاری هم مغازه های بسیار شیک و جذاب می بینیم، مانند فروشگاه لوازم آرایشی و بهداشتی سفورا، لویی ویتان، فروشگاه لوازم ورزشی آدیداس، فروشگاه پوشاک H&M و سیلو، فروشگاه معروف دیزنی و همچنین بهترین رستوران ها و کافه ها و سالن های سینما و تئاتر در این خیابان است.

خیابان شانزه لیزه پاریس طی سالیان متمادی شاهد رژه های مختلف نظامی بود. از رژه های مهمی که در این خیابان برگزار شدند، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

  • رژه پیروزی نظامیان آلمانی در سال ۱۸۷۱
  • رژه آزادی فرانسه و ارتش ایالات متحده بعد از آزادی شهر به مناسبت پیروزی متفقین در جنگ جهانی اول در سال ۱۹۱۹.
  • رژه پیروزی نظامیان آلمانی در سال ۱۹۴۰ به مناسبت سقوط فرانسه در جنگ جهانی دوم.
  • رژه زرهی فرانسوی‌ها در ۲۶ آگوست ۱۹۴۴.
  • رژه پیاده نظام ایالات متحده آمریکا در ۲۹ آگوست ۱۹۴۴ در جنگ جهانی دوم.

هم چنین، هر ساله در تاریخ ۱۴ ژوئیه به مناسبت روز ملی فرانسه در این خیابان مراسم رژه نظامی باشکوهی برگزار می شود، اما حضور در شانزه لیزه مهم نیست که چه روز یا فصلی باشد، زیرا همواره چیزی برای تماشا در آن وجود دارد. حتى اگر زمانى که به شانزلیزه سفر مى کنید، از بد شانسى هیچ رژه ى نظامى، فستیوال هنرى، یا جشن ملى را از نزدیک نبینید. سایت های گردشگری کاربلد مثل اسپیلت البرز به عنوان یک متخصص حوزه گردشگری در کسب تجربه خاص، راه و چاه را به ما نشان خواهد داد.

 

چرا شانزه لیزه جذاب است؟

 

بله! فارغ از هر اتفاق و مناسبتى، دیدن خود خیابان شانزلیزه از نزدیک به هزار و یک دلیل از واجبات است. اکثر افرادی که به این خیابان قدم می‌گذارند، چهار دلیل اصلی دارند: خرید، غذا، سرگرمی یا تاریخ. در شانزه لیزه همه چیز مى توان خرید، از مغازه‌های لوکس پوشاک تا بوتیک‌های فروش سوغاتی تا مجلل‌ترین مغازه‌های مد و جواهرآلات (کارتیه، لویی ویتون و...) یا سوپر مارکت ها و حتى نمایشگاه‌های ماشین هاى قدیمى و مدرن در مراکز تجارى و هر چیز دیگر که فکرش را نمى کنید، در اینجا پیدا می‌شود.

هر کسی به یک دلیلی عاشق شانزه لیزه می‌شود. بعضی‌ها محو تماشای منظره‌ی خیابان و شلوغی دلچسبش می‌شوند. بعضی‌ها به دنبال فروشگاه‌های متنوع شانزه لیزه می‌گردند و خیلی‌ها اصلاً برای تجربه‌ی رستوران‌های شانزه لیزه، به پاریس می‌آیند.

پاریس به شهر نورها معروف است و شانزه لیزه به زیباترین خیابان دنیا. برای باور کردن این جمله باید بازار کریسمس شانزه لیزه را ببینید. اگر فقط بخواهید در شانزه لیزه قدم بزنید، ۴۰ دقیقه بیشتر طول نمی‌کشد تا به انتهای خیابان و طاق نصرت برسید. اما گشت زدن بین برندها و رستوران‌ها و نمایشگاه‌های شانزه لیزه، حداقل یک نیم روز وقت می‌خواهد.

 احتمالاً شنیده‌اید که دوچرخه‌های تور دوفرانس در شانزه لیزه به خط پایان می‌رسند. به همین خاطر شانزه لیزه حسن ختام خوبی برای تمام پاریس‌گردی‌هاست. اگر به شانزه لیزه رفتید، ساندویچ‌های پل  (Paul) یا بریوش دوره (Brioche Dorée) را فراموش نکنید. اگر خواستید هم می‌توانید سراغ رستوران‌های مجللی مثل لو دیَن یا آتلیه دو جوئل روبوشون، بروید.


21/ مهر/1398



بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف