WhatsApp WhatsApp
اسپیلت البرز
تجربه‌های ناب زندگی
در دل طبیعت
اسپیلت البرز

مجسمه داوود میکل آنژ

مجسمه داوود میکل آنژ

7/ مهر/1398

"در گالری آکادمیا، شما می توانید از نزدیک ترین فاصله، کامل ترین و بهترین مجسمه فلورانس و حتی جهان را مشاهده و تحسین کنید و آن شاهکار "داوود" "میکل آنژ" است."


کسانی هستند که ترجیح می دهند تجربه های ناب زندگی در دل طبیعت، هم چنین سفر به گوشه های اسرارآمیز و ناشناخته ی جهان برای دیدن اماکن تاریخی و آثار هنری را زندگی کنند و صرفا به دیدن تصاویر در مجلات و صفحات مجازی بسنده نمی کنند. چنانچه شما جزو این دسته افراد هستید، اسپیلت البرز: مبتکر و طراح تورهای ناشناخته ی داخلی و خارجی؛ در پکیج تورهای جدید و خاص خود، پیشنهادات زیادی برای شما دارد. پس اگر خواستار دیدن شاهکارهای هنری مثل مجسمه میکل آنژ و دیگر گنجینه های نهفته در گالری آکادمیای فلورانس هستید، با ما همراه شوید.

 

مجسمه داوود

جورجیو واساری؛ که خود از هنرمندان به نام و مطرح ایتالیا است؛ بهتر از هر کسی با چند کلمه، یکی از برزگ ترین شاهکارهایی که تاکنون به وسیله انسان ساخته شده است را معرفی کرد:

"در گالری آکادمیا، شما می توانید از نزدیک ترین فاصله، کامل ترین و بهترین مجسمه فلورانس و حتی جهان را مشاهده و تحسین کنید و آن شاهکار "داوود" "میکل آنژ" است."

این مجسمه شگفت آور رنسانسی بین سال های ۱۵۰۱ و ۱۵۰۴ ساخته شد، که نشانی است از قهرمان کتاب مقدس "داوود" که به صورت یک مرد برهنه ایستاده است.

تندیس "داوود" در اصل توسط دومو برای کلیسای جامع فلورانس سفارش داده شده تا "داوود" یکی از اعضای مجموعه ی مجسمه های بزرگی باشد که در تریبون کلیسای جامع قرار می گیرند.

هئت مدیره کلیسا "میکل آنژ" را فراخواند تا  پروژه ناتمامی که کار ساخت آن در ابتدا توسط اگوستینو در سال ۱۴۶۴ و بعد از آن روسیلینی در سال ۱۴۷۵ آغاز شده بود را تکمیل کند.

در سال ۱۴۶۴ قراردادی مبنی بر ساخت مجسمه داوود با آگوستینو بسته شد که او تنها موفق شد شمایل ابتدایی پاها، مچ و قسمتی از لباس و فضای بین دو پای مجسمه را بسازد. اگوستینو در سال ۱۴۶۶ پس از مرگ استادش دوناتلو به دلایل نا معلومی دست از کار کشید، سپس در سال ۱۴۶۶ ادامه کار به روسیلینی سپرده شد  اما قرارداد روسیلینی به زودی فسخ شد و این مجسمه مرمری نیمه ساخته به مدت ۲۵ سال در حیاط کلیسا بدون حفاظت رها شده بود.

میکل آنژ با این که در سال ۱۵۰۱ تنها ۲۱ سال سن داشت اما در همان موقع هم مشهورترین و بهترین هنرمند زمان خودش بود. او با شور و اشتیاق زیادی "داوود" را پذیرفت و بیش از دو سال مداوم کار کرد تا یکی از شاهکارهای خود را از درخشش مرر سفید ایجاد کند. حتی هیئت تحریریه که خود موضوع ساخت را مطرح و به میکل آنژ سپرده بود هم انتظار چنین تفسیر انقلابی از قهرمان کتاب مقدس را نداشت.

اسناد و مدارک تاریخی گواه آن است که میکل آنژ در پایتخت پنهانی کار می کرد و سرانجام در ژانویه ۱۵۰۴ شاهکار خود را رونمایی کرد.

 

داوو و گولیات (جالوت)

نبرد بین داوود و گولیات در کتاب اول ساموئل آورده شده است.

 ساول و بنی اسرائیل در نزدیکی دره "الله" با فلسطینیان روبرو شدند. گولیات، قهرمان فلسطینی ها، به مدت ۴۰ روز و در هر روز دو بار از قلمرو خود خارج می شد و بنی اسرائیلیان را برای جنگ تن به تن به چالش می کشید.

تنها "داوود" که یک یک چوپان جوان بود این چالش را پذیرفت. سپس دیوید وگولیات با هم مواجه شدند. گولیات با زره و سپرش و داوود تنها با سنگ، زنجیر، ایمان و شجاعتش مسلح شده بودند. داوود با تمام توان خود سنگی را از زنجیرش کشاند و به پیشانی گولیات پرتاب کرد و بر او پیروز شد.

 

برتری های داوود میکل آنژ

ده ها "داوود" وجود دارد اما میکل آنژ او را در اوج قدرت به نمایش در آورده. داوود میکل آنژ آرام ایستاده، اما هشدار می دهد.

شمایل انسانی که تمام وزن بدن را روی یک پا انداخته و پای دیگر ش جلوتر است. این ایستادگی به کلاسیک ترین شکل ممکن باعث می‌شود رانها و شانه‌های مجسمه در زاویه متضاد هم قرار بگیرند، و تمام بالا تنه حالتی S مانند به خود بگیرند. صورت مجسمه به سمت چپ می‌باشد درحالی که دست چپ به سمت شانه چپ تکیه کرده واسلینگ (نوعی سلاح برای پرتاب سنگ) از پشتش رو به پایین آویزان است که تقریبا نامرئی است و تأکید می کند که پیروزی داوود ناشی از هوشمندی و زیرکی اوست، نه نیروی فیزیکی. او نمایانگر اعتماد به نفس و تمرکز است که هر دو به عنوان ارزشی در دوره رنسانس در نظر گرفته می شد.

زمانی که کار ساخت مجسمه تمام شد، نمی شد انکار کرد که  دیگر مجسمه های مدرن، باستانی، یونانی و لاتین و هیچ اثر هنری دیگری نمی توانست با "داوود" برابری کند. میکل آنژ در مقیاس بسیار بالاتری از زیبایی و برتری به نسبت سایر آثار دیگر تا آن زمان، "تندیس داوود" را خلق کرد.

 

داوود میکل آنژ کجاست

گالری آکادمیا

اعضای هیئت مدیره کلیسا، شورای شهر و جمعی از هنرمندان بزرگ آن زمان با دیدن تندیس به این نتیجه رسیدند که  قلمرو سیاسی فلورانس (میدان سینیوریتا)  بهترین مکان برای قرار گرفتن "داوود" است.

شخصیت کتاب مقدس، "داوود"، نماد آزادی، آرمان های جمهوری خواهی و نشان دهنده آمادگی فلورانس برای دفاع از خود است.

تندیس داوود در سال ۱۸۷۳ برای جلوگیری آسیب های ناشی از جنگ، و تاثیرات آب و هوا از میدان سینیوریتا به گالری آکادمیا منتقل شد.

همان طور که در ابتدا گفتیم، در یک سفر خاص به فلورانس با دیگر مسافران اسپیلت البرز: مجری تورهای جدید و خاص می توانید "داوود" را در گالری آکادمیا مشاهده کرده و پی به دانش عمیق میکل آنژ از آناتومی انسان ببرید.


7/ مهر/1398



بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف