WhatsApp WhatsApp
اسپیلت البرز
تجربه‌های ناب زندگی
در دل طبیعت
اسپیلت البرز

عشایر در سیاه چادر

عشایر در سیاه چادر

6/ مهر/1398

 آذربایجان غربی از نظر طبیعت و تامین مراتع برای دام‌ها شرایط خوبی دارد که باعث شده به عنوان یکی از مکان‌های زندگی عشایر انتخاب شود.


لابد به خاطر دارید که در کتاب‌های درسی ابتدایی در مورد سبک زندگی عشایر خوانده بودیم. عشایر به کوچ‌نشینی و تغییر مکان زندگی بسته به فصل‌ها شناخته می‌شوند و در سیاه چادر زندگی می‌کنند. پس از خواندن این سبک زندگی برای بسیاری سوال شده واقعا عشایر چه‌طور زندگی می‌کنند؟ با وجود تغییر مکان سالانه چه وسایلی با خود دارند؟ برپا کردن چادر چه‌طور انجام می‌شود؟ و سوالات بی‌شمار دیگری درمورد سبک زندگی عشایر که ذهن بسیاری را مشغول کرده است. راه رسیدن به سوالات تور تفریحی و تور ماجراجویانه به سمت محل زندگی عشایر است. در استان آذربایجان غربی جاذبه‌های طبیعی زیادی برای تور طبیعت‌گردی وجود دارد که می‌توان این تور طبیعت‌گردی را به تور تفریحی و تور ماجراجویانه به محل زندگی عشایر هم تبدیل کرد. با عشایر آذربایجان در سیاه چادر بیشتر آشنا شوید:

 

عشایر آذربایجان غربی

یکی از موارد مهم برای زندگی عشایر در هر مکانی طبیعت مناسب برای چرای دام‌ها است. آذربایجان غربی از نظر طبیعت و تامین مراتع برای دام‌ها شرایط خوبی دارد که باعث شده به عنوان یکی از مکان‌های زندگی عشایر انتخاب شود. عشایر آذربایجان غربی سیاه چادر خود را در بخش‌های مختلف استان برپا می‌کنند. از ایل‌های عشایر آذربایجان غربی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پیران: از ایل‌های کرد آذربایجان غربی
  • دُنبُلی
  • شِکاک: از ایل‌های کرد آذربایجان غربی
  • بیگ‌زاده: از ایل‌های کرد آذربایجان غربی
  • خلکی: از ایل‌های قدیمی در آذربایجان غربی
  • دهبُکری
  • کره سنی: ایل‌های ترک‌تبار

دامداری بخش مهم فعالیت عشایر

دامداری بخش مهم فعالیت عشایر است. عشایر با دامداری روزگار می‌گذرانند. بنابراین بخشی از فعالیت‌های دیگر عشایر از جمله بافت گلیم و گبه و تهیه لبنیات به دام مربوط می‌شود.

 

جاذبه‌های گردشگری عشایر آذربایجان غربی

گردشگری عشایر یکی از ناب‌ترین تجربه‌هایی است که هر فرد می‌تواند آن را تجربه کند. کشور ما جزو کشورهایی است که این سبک از زندگی هنوز و همچنان در آن رواج دارد. بنابراین به جز تور طبیعت‌گردی برای تور تفریحی و تور ماجراجویانه و چند روز زندگی با عشایر هم برنامه‌ریزی کنید. این سبک زندگی در دنیا هم کم‌نظیر است و گردشگری عشایر برای ایرانیان و حتی خارجی‌ها جذابیت فراوانی دارد.

از آنجا که عشایر همیشه در مکان‌هایی سرسبز و خوش‌آب‌وهوا سیاه چادر برپا می‌کنند به جز تور تفریحی و تور ماجراجویانه امکان لذت بردن از تور طبیعت‌گردی هم میسر است. به جز این زندگی با عشایر این مزیت را دارد که با سبک زندگی آن‌ها بیشتر آشنا می‌شوید. از جمله مواردی که می‌توان در تور تفریحی و تور ماجراجویانه زندگی با عشایر آموخت از این قرار است:

نخ‌ریسی با دوک: عشایر بیشتر چیزها را به صورت طبیعی و به دست خودشان تهیه می‌کنند. دوک نخ‌ریسی یکی از همین موارد است. عشایر در سیاه چادر با دست خود و با دوک پشم را به نخ تبدیل و از آن صنایع دستی مختلف می‌بافند.

رنگرزی با عشایر: عشایر برای تهیه نخ‌های رنگی برای بافت گبه، گلیم و صنایع دستی از مواد طبیعی برای رنگ‌آمیزی نخ استفاده می‌کنند. چگونگی گرفتن رنگ از این مواد تجربه‌ای جالب است که با تور تفریحی عشایر در سیاه‌چادر به دست می‌آید.

مشک‌زنی: مشک‌زنی دوغ برای کره‌گیری هم جزو کارهایی است که زنان عشایر انجام می‌دهند. زنان عشایر هنگام فعالیت‌های روزانه ترانه‌هایی زمزمه می‌کنند که بسیار زیبا و دلنشین و بخشی از فرهنگ عشایر است که سال‌های سال سینه به سینه نقل شده. شنیدن این ترانه‌ها هم برای آشنایی با فرهنگ عشایر به خصوص برای علاقه‌مندان به فرهنگ فولکلور جذاب است.

غذاهای عشایر: هر منطقه از ایران غذاهای محلی خاص خود را دارد که امکان تجربه طعم‌های جدید و آشنایی با غذاهای مناطق مختلف را می‌دهد. خوردن غذاهای عشایر هم لذت‌بخش است. به خصوص که این غذاها از مواد طبیعی تامین می‌شوند. در تور تفریحی و تور ماجراجویانه از امتحان غذاهای عشایر غافل نشوید.

سبک زندگی عشایر

در زندگی مدرن ما به یکجانشینی و انجام کارهای متداول روزمره عادت کرده‌ایم و کمتر به دامن طبیعت می‌رویم. تور تفریحی و تور ماجراجویانه و سپری کردن اوقات با عشایر در سیاه چادر ما را از سبک زندگی معمول دور می‌کند و هیجان به زندگی ماشینی ما می‌بخشد. زندگی با عشایر به معنی تجربه‌های جدید روزانه است. همچنین در تور تفریحی و تور ماجراجویانه با عشایر روز و شب در طبیعت سپری می‌شود و می‌توان این تور را به تور طبیعت‌گردی تبدیل کرد و از طبیعت بی‌نظیر اطراف لذت برد و با طبیعت ارتباطی تازه گرفت و روح را جلا بخشید.. تور طبیعت‌گردی مهاباد و ارومیه امکان آشنایی با سبک زندگی عشایر را در اختیار شما می‌‌گذارد.

 

فرهنگ عشایر

ایران کشوری پهناور است و از قومیت‌های مختلفی تشکیل شده که هر کدام فرهنگ و آداب و رسوم خاص خود را دارند. عشایر نیز با توجه به سبک زندگی و اجداد فرهنگ و آداب و رسومی دارند که تا امروز آن را حفظ کرده‌اند. تور تفریحی و تور ماجراجویانه با عشایر سبب آشنایی با این فرهنگ غنی و زیبا می‌شود. برخی از این آداب و رسوم در جشنواره‌های عشایری هم به نمایش درمی‌آید. نوع پوشش و سیاه چادر عشایر هم در همین دسته قرار می‌گیرد که جالب توجه است.

 

صنایع دستی عشایر

صنایع دستی عشایر جزو بهترین سوغاتی‌هایی است که می‌توانید پس از تور تفریحی و تور ماجراجویانه تهیه کنید. صنایع دستی عشایر مثل گلیم و گبه بسیار زیبا و کار دست هستند که همیشه خاطره‌ی زندگی بی‌نظیر با عشایر را یادآوری می‌کنند.

 

شهرهای زندگی عشایر

بیشتر عشایر استان آذربایجان غربی در نزدیکی شهرهای خوی، نقده، سلماس، ارومیه، مهاباد و بوکان سکونت دارند.


6/ مهر/1398



بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف