WhatsApp WhatsApp
اسپیلت البرز
تجربه‌های ناب زندگی
در دل طبیعت
اسپیلت البرز

برج ایفل

برج ایفل

3/ مهر/1398

این بنا به منظور بزرگداشت صدمین سالگرد انقلاب فرانسه و نشان دادن قدرت صنعتی فرانسه در جهان به عنوان طرح برگزیده ى نمایشگاه جهانى پاریس ساخته شده است.


 همواره انسان های زیادی وجود دارند که به دلیل علایق شان در زمینه فرهنگ، هنر و تاریخ، ترجیح می دهند با سفر کردن، از نزدیک به کشف جذابیت ها و ناشناخته های جهان پیشین و معاصر بپردازند. به طور حتم این افراد در اولین سفرهایشان، رفتن به پاریس و بازدید از برج محبوب "ایفل" را از دست نخواهند داد. " اسپیلت البرز: مجری تورهای جدید و خاص" در تورهای خود به پاریس هم می رود، اگر تصمیم تان را برای سفر گرفتید با ما همراه شوید. کسب تجربه های ناب همیشه لذت بخش خواهد بود.

نمادی به اسم ایفل

این بنا به منظور بزرگداشت صدمین سالگرد انقلاب فرانسه و نشان دادن قدرت صنعتی فرانسه در جهان به عنوان طرح برگزیده ى نمایشگاه جهانى پاریس ساخته شده است. گرچه در آغاز ایفل به عنوان" زشت ترین ساختمان پاریس" دیده می شد، اما به زودی به نماد شهر تبدیل گشت. نام برج ایفل براى گوستاو ایفل، مهندس و طراح فرانسوی، اعتباری جهانی به دست آورده، با این حال  موریس کوهلین و امیل ناگوایر که نقشه های اصلی این شاهکار تاریخی را طراحی کرده بودند، کمتر نام شان در کنار ایفل شنیده می شود. این دو مرد که مهندسین اصلی شرکت گوستاو ایفل بودند به همراه خود گوستاو ایفل و یک معمار فرانسوی به طور مشترک، طرح شان را به مسابقه ای که تعیین کننده محور نمایشگاه جهانى پاریس بود ارایه دادند. طراحان مشهور زیادى از نامداران آن زمان در این مسابقه شرکت کردند که از میان طرح هاى بسیار، طراحی شرکت گوستاو ایفل برنده و ساخت برج فلزی در سال ۱۸۸۷ آغاز شد.

 

برج مسخره ای که ستایش شد

 در ابتدا همه پاریسی ها از ایده یک بنای غول پیکر فلزی هیجان زده نبودند و حتى گروهی از ۳۰۰ هنرمند، مجسمه ساز، نویسنده و معمار طوماری بلند بالا، به کمیسون نمایشگاه پاریس فرستادند تا ساخت "برج مسخره"  که هم چون "دود سیگار غول پیکر" بر پاریس مسلط می شد را متوقف کنند، اما انگار جامعه هنری پاریس به جماعتی از ناشنوایان اعتراض می کردند و ایفل در ۳۱ مارس ۱۸۸۹، بعد از دو سال در پاریس متولد شد. اما در نهایت  همان طور که ایوا پولانسکی، در جایی عنوان کرده بود؛ پس از دیدن موفقیت برج در حین و بعد از نمایشگاه جهانی، بسیاری از دشمنان پیشین این پروژه علنا عذرخواهی کردند و حالا نه تنها پاریسی ها و فرانسوی ها، بلکه تمام جهان به این برج شگفت انگیز علاقه مند شدند. تا جایی که سال هاست این برج یکی از بزرگ ترین و محبوب ترین جاذبه های گردشگری دنیا محسوب می شود.

برج ایفل بى شک یک اثر مدرن است و از سبک های نئو-گوتیک، نئو رنسانس و نئو باروک که در قرن های ۱۸ و ۱۹ رایج بودند، متمایز است. معماری مدرن اندکی قبل از ساخت برج ایفل در پاریس ظهور کرده بود؛ اما این کار به دلیل عدم استقبال بسیاری از مردم گویی با روشی بسیار خجالتی انجام می شد. گودک اسنجدار، محقق تاریخ هنر، روزى گفت: "برج ایفل به دلیل آهنى بودنش یکی از اولین نمونه های معماری مدرن بود و حتى با تصور اینکه ساختمان به طور خاص هیچ هدفی نداشته اما در این اثر ارزش مهمى مثل نشان دادن خلاقیت و مهارت معماری فرانسوی با مواد، به جهانیان وجود دارد."

 

ایفل به آهن، ارزش طلا داد

با شروع انقلاب صنعتی آهن در میان مصالح ساختمانی، جای خود را باز کرد و به سنگ بنای معماری مدرن تبدیل شده بود. اما در زمان ساخت برج ایفل فقط در ساختمان های بی اهمیت مثل گلخانه و کارخانه ها به این عنصر مقاوم بها می دادند. گوستاو ایفل برای ساخت این برج از آهن فرفورژه مشبک استفاده کرد تا نشان دهد فلز در عین سبک تر بودن می تواند به اندازه سنگ قوی باشد.

 

ایفل و گردشگرانش

برج ایفل هم چنان از هر نقطه ی شهر پاریس، مهم ترین چشم انداز این شهر است. براساس آمار رسمی، سالانه بیش از هفت میلیون نفر از این برج نمادین بازدید می کنند. از زمان افتتاح برج، سال ۱۸۸۹، تاکنون دویست و پنجاه میلیون نفر از اقصی نقاط جهان از نزدیک شاهد زیبایی های این برج بودند. ایفل ۱۰۸ طبقه ای هزار و هفتصد و ده پله تا رسیدن به قله دارد و با وزنی معادل با ده هزار تن، در میان فرانسوی ها به "بانوی آهنی" نیز مشهور است.

برج ایفل فقط یک اسکلت فلزى خالى نیست که با معشوق محترم لبخندزنان سلفى بگیریم، چیزهای زیادی برای ارائه در این برج مثل: سه سکوی برج ایفل دارای دو رستوران، چندین بوفه، یک سالن ضیافت و سرو نوشیدنی و بسیاری از مغازه های سوغاتی و هدایای منحصر به فرد، است. خارج از این هواهاى دو نفره، تورهای آموزشی برج برای کودکان و گروه های گردشگری در دسترس است. همراهی با تورهای گردشگری معتبر مثل اسپیلت البرز، برای سفر به پاریس، ما را در داشتن سفر خاص و لمس ناشناخته های ایفل جذاب، مصمم تر خواهد کرد. به خاطر داشته باشید که ایفل قدیم تر  فقط در دسترس معدود افراد ثروتمندی بود که می توانستند در یک بالون هوای گرم پرواز کنند.

در ضمن، عزیزانى که از میان مردم خونگرم و عاشق پیشه ى پاریس، و توریست های مشتاق به هر دلیل با هزار و هفتصد و ده پله! مشکل دارند نگران نباشید برای فتح ایفل پله برقی های دوست داشتنی ما را یاری می رسانند. حالا می توانیم "شهر نورها" را بر فراز ایفل، ستایش کنیم.

 


3/ مهر/1398



بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف