WhatsApp WhatsApp
اسپیلت البرز
تجربه‌های ناب زندگی
در دل طبیعت
اسپیلت البرز

 غار آبی سهولان

 غار آبی سهولان

20/ شهریور/1398

اگر اهل تور تفریحی و تور طبیعت‌گردی هستید غار سهولان را در فهرست جاهایی که باید از آن دیدن کنید یادداشت کنید. غار سهولان از جاذبه‌های گردشگری مهاباد است که بسیار دیدنی است اما متاسفانه به اندازه زیبایی‌اش شهرت پیدا نکرده. 


اگر اهل تور تفریحی و تور طبیعت‌گردی هستید غار سهولان را در فهرست جاهایی که باید از آن دیدن کنید یادداشت کنید. غار سهولان از جاذبه‌های گردشگری مهاباد است که بسیار دیدنی است اما متاسفانه به اندازه زیبایی‌اش شهرت پیدا نکرده. در متن زیر درمورد غار سهولان بیشتر بخوانید:

 

غار سهولان دقیقا کجاست؟

غار سهولان جزو جاذبه‌های گردشگری آذربایجان غربی است که در 43 کیلومتری مهاباد واقع شده است. آذربایجان غربی با جاذبه‌های گردشگری زیبا یکی از مقاصد تور طبیعت‌گردی و تور تفریحی است. غار سهولان نیز با فاصله‌ای دو ساعته از مرکز این استان یعنی ارومیه قرار دارد.

 

سهولان به چه معناست؟

سهولان در کردی به معنای یخبندان است. دمای این غار با دمای محیط بیرون 10 الی 15 درجه اختلاف دارد و زمستان‌ها داخل غار حسابی خنک می‌شود. این نام هم احتمالا به دلیل سرمای زیاد غار رویش گذاشته شده. نام دیگر غار کونه کبوتر به معنی لانه کبوتر است. این نام هم همان‌طور که در راهنمای سفر سهولان آمده به دلیل تعداد زیاد لانه‌های کبوتر درون غار روی آن گذاشته شده.

غار سهولان چند سال دارد؟

غار سهولان جزو جاذبه‌های گردشگری است که میلیون‌ها سال قدمت دارد. در راهنمای سفر به این غار آمده است که فعالیت‌های زمین‌شناسی در این غار به دوران کرتاسه یعنی حدود 70 میلیون سال پیش باز می‌گردد.

همچنین لایه‌های سفالی که از دالان اصلی و دهلیز ورودی به دست آمده نشان می‌دهد این غار از سال‌های بسیار دور یعنی پیش از میلاد مسیح و بعدتر در دوران پارت‌ها محل سکونت انسان‌ها بوده است. بنابراین دیدن این غار در تور طبیعت‌گردی علاوه بر زیبایی‌های طبیعی به دلیل قدمت تاریخی‌اش می‌تواند به تور تفریحی تبدیل شود!

 

غار سهولان کی پیدا شد؟

اولین بار 100 سال پیش ژاک دمرگان فرانسوی در تور تفریحی به این منطقه غار را پیدا کرد و تا عمق 200 متری پیش رفت. پس از آن در سال‌های جنگ جهانی دوم گروهی انگلیسی در تور طبیعت‌گردی از غار سهولان بازدید کردند. بعدتر در مهر 1373 هیئت ایرانی غار را شناسایی کردند. هرچند تا سال 1379 امکان بازدید از غار وجود نداشت.

 

ابعاد غار سهولان چه اندازه‌ای است؟

غار حدود 600 متر مربع مساحت دارد. ارتفاع دریاچه تا سقف غار هم 50 متر است. در تور تفریحی و تور طبیعت‌گردی به غار سهولان دقت کنید که عمق آب زیاد است و تا 32 هم می‌رسد. بنابراین به هیچ وجه هوس شنا بدون لباس غواصی به سرتان نزند و مراقب کودکان‌تان نیز باشید.

چه موجوداتی در غار سهولان زندگی می‌کنند؟

گفتیم نام دیگر این غار لانه کبوتر است و این نام‌گذاری به دلیل تعدد لانه‌های کبوتران در غار است. بنابراین می‌توان فهمید یکی از موجوداتی که غار را به عنوان سکونت‌گاه خود برگزیده کبوتر چاهی است. غار بسیاری را یاد خفاش می‌اندازد. در راهنمای سفر این غار هم آمده که خفاش‌ها هم در این غار زندگی می‌کنند.

به دلیل نبود نور گیاهان حتی جلبک در این غار وجود ندارند و تنها موجودات میکروسکوپی همنشین کبوترهای چاهی و خفاش‌ها هستند.

بیشتر درمورد غار سهولان بدانیم

غار سهولان دومین غار بزرگ آبی ایران است و یکی از بهترین مقصدها برای تور تفریحی و تور طبیعت‌گردی محسوب می‌شود. آب دریاچه غار زلال و شفاف است و همین موجب زیبایی کم‌نظیر غار شده است. در تابستان‌های گرم هوای 10 الی 13 درجه‌ای غار محیط مطبوع و خنکی ایجاد می‌کند که افراد را برای تور طبیعت‌گردی به خود جلب می‌کند.

قندیل‌های آهکی این غار هم اگرچه به اندازه‌ی غار علیصدر پرتعداد نیستند اما تماشایی و زیبا هستند. جنس سنگ دیواره آهکی رسوبی و دولومیتی است. مردم محلی شکل قندیل‌ها را به چیزی تشبیه کرده‌اند و روی آن اسم گذاشته‌اند. مثلا نام یکی از قندیل‌ها خوشه انگور است. شما نیز در تور تفریحی و تور طبیعت‌گردی به غار سهولان می‌توانید با تکیه بر تخیل نامی برای این قندیل‌ها بگذارید! برای دیدن این غار و سایر جاذبه‌های دیدنی آذربایجان غربی می‌توانید تور طبیعت‌گردی مهاباد و ارومیه را انتخاب کنید.

 

با ورود به غار چه می‌بینیم؟

اگر در میان جاذبه‌های گردشگری آذربایجان غربی غار سهولان را به عنوان مقصد تور طبیعت‌گردی و تور تفریحی انتخاب کردید بهتر است بدانید با قایق پارویی می‌توانید از مناظر زیبای غار لذت ببرید. بخش‌های خشکی هم در غار وجود دارد اما عمده‌ی گردش با قایق انجام می‌شود و حدود سه ساعت زمان برای بازدید نیاز دارید.

غار سهولان دو دهانه دارد و برای رسیدن به فضای اصلی باید حدود 100 پله‌ را پایین بروید. بنابراین اگر خودتان را برای کمی پله‌نوردی در تور تفریحی آماده کنید!

حین قایق‌سواری هیچ صدایی به جز خوردن پارو بر سطح آب به گوش نمی‌رسد و می‌توانید از سکوت و آرامش غار لذت ببرید. البته گهگاه کبوتری بال‌هایش را به هم می‌زند یا در غار پرواز می‌کند. خفاش‌ها هم ممکن است جیغ بکشند اما معمولا از انسان‌ها فراری هستند و با افزایش گردشگر به جاهای خلوت‌تر رفته‌اند و بعید است خفاشی در محدوده‌ی دید شما هنگام تور طبیعت‌گردی غار سهولان قرار بگیرد.

برای دیدن تمام فضای غار باید از دهانه بعدی خارج شوید تا بتوانید حوضچه‌ها و تونل‌ها را ببینید. با گذشتن از این دالان‌ها به دهانه فرعی غار که لونه مالان نام دارد می‌رسید. حالا به محدوده‌ای می‌رسید که ارتفاع بیشتری دارد و باید از پله‌ها بالا بروید. تعداد این پله‌ها حدودا 170 پله بوده.


20/ شهریور/1398



بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف