WhatsApp WhatsApp
اسپیلت البرز
تجربه‌های ناب زندگی
در دل طبیعت
اسپیلت البرز
شهر فرهنگ و معابد سنتی

شهر نارا

شهر نارا

17/ شهریور/1398

شهری که ۸ مورد از دیدنی‌هایش در فهرست میراث جهانی یونیسکو جای گرفته‌اند و روی هم رفته، مکان‌های تاریخی نارای باستانی نام دارند.


برای بسیاری از گردشگران به هرجایی از دنیا که سفر می‌کنند، جست‌وجو و بازدید از فرهنگ آن کشور بسیار جالب است. شخصیت منحصر به فرد شهرها، تاریخچه و فرهنگ‌شان به ما یادآوری می‌کنند که برخی چیزها فراموش نمی‌شوند. شهر نارا جایی است که جلوه‌های فرهنگ ژاپنی دلربایی می‌کنند. شهری که ۸ مورد از دیدنی‌هایش در فهرست میراث جهانی یونیسکو جای گرفته‌اند و روی هم رفته، مکان‌های تاریخی نارای باستانی نام دارند. همین که نارا بیشترین تراکم گنجینه‌های ملی را در بر گرفته، دلیلی کافی است برای این که در برنامه‌ی تور ژاپن اسپیلت البرز جای بگیرد. حتماً سری به صفحه‌ی اختصاصی تور ژاپن بزنید و برنامه‌های جذاب ما را مشاهده کنید. شاید در سفر به سرزمین آفتاب تابان با ما همراه شدید.

درباره‌ی نارا

شهر نارا که در گذشته هِیجوکیو نام داشت، بین سال‌های ۷۱۰ تا ۷۸۴ میلادی به عنوان اولین پایتخت ثابت ژاپن برگزیده شد. نارا با استفاده از سبک شبکه‌بندی شهری چینی با دقت بسیاری ساخته و هنوز هم اگر در شهر قدم بزنید، متوجه معماری هوشمندانه شهر خواهید شد. با وجود این که نارا برای مدت طولانی پایتخت ژاپن نبود، تاثیر بسیاری بر فرهنگ ژاپن گذاشت. فرهنگ چینی و پیشرفت‌های اجتماعی در این شهر، پایه‌ای برای فرهنگ کنونی ژاپن شد. بیشتر معابد بودایی، پرستشگاه‌های شینتویی و گنجینه‌های ملی شهر در پارک نارا (نارا کوئن) جمع شده‌اند که در بخش شرقی شهر و در مقابل کوه جذاب واکاکوسایاما قرار گرفته‌اند. کوه واکاکوسایاما زیستگاه گوزن‌های مقدسی است که نماد شهر نارا نیز محسوب می‌شوند.

حال اگر موافق باشید، برویم به سراغ جذاب‌ترین دیدنی‌های نارا. یکی از نکات جالب در مورد شهر نارا این است که بیشتر دیدنی‌هایش را می‌توان در یک روز بازدید کرد؛ چون در فاصله‌ی خیلی نزدیک به هم قرار دارند.

۵ جاذبه‌ی دیدنی شهر نارا

۱. پارک نارا

پارک نارا (نارا کوئن) پارکی بزرگ در بخش مرکزی شهر نارا است. این پارک در سال ۱۸۸۰ ساخته شد و همانطور که اشاره کردیم، بیشتر دیدنی‌های شهر مانند معبد تودائیجی، کوسوگا تائیشا، کوفوکوجی و موزه‌ی ملی نارا را در بر می‌گیرد. شاید جذاب‌ترین ویژگی پارک نارا، چند صد گوزنی باشند که آزادانه در این پارک زندگی می‌کنند.

نقشه‌ای از پارک نارا

پارک نارا زیستگاه بیش از ۱۰۰۰ گوزن است که نمادی از این شهر بوده، پیامرسان خدایان محسوب شده و جزو گنجینه‌های ملی ژاپن هستند. گوزن‌ها که برای سالیان دراز در کنار انسان‌ها زندگی کرده‌اند، تا حد خوبی اهلی شده و برای گرفتن خوراکی به شما نزدیک می‌شوند. بیسکوئیت‌های ویژه‌ای که برای گوزن‌های تهیه می‌شود و شیکا سِن‌بِئی نام دارد، با قیمت حول و حوش ۱۵۰ ین قابل خریداری هستند. می‌توانید یک بسته شیکا‌ سن‌بئی بخرید و به گوزن‌ها تعارف کنید. حتی برخی از گوزن‌ها برای دریافت بیسکوئیت به شما تعظیم می‌کنند. البته در نظر داشته باشید، گوزن‌ها ممکن است برای دریافت غذا کمی خشونت به خرج دهند؛ پس هنگام غذا دادن، با آن‌ها شوخی نکنید!

۲. معبد تودایجی

تودایجی (به معنی معبد بزرگ شرقی) یکی از مشهورترین و مهم‌ترین معابد ژاپن از نظر تاریخی بوده و یکی از نمادهای شهر نارا است. معبد در سال‌ ۷۵۲ میلادی ساخته و به معبد اصلی بودایی ژاپن تبدیل شد. این معبد و کاهن‌هایش تا حدی قدرت داشتند که در سال ۷۸۴ پایتخت کشور را به ناگا-اوکا منتقل کردند تا نفوذ معبد بر دولت ژاپن کاهش یابد.

در همین سال‌های اخیر، سرسرای اصلی معبد تودایجی که دائی‌بوتسودِن (سرسرای بزرگ بودا) نام دارد، رکورد بزرگترین بنای چوبی دنیا را در اختیار داشت. تازه سرسرایی که اکنون می‌بینید، در سال ۱۶۹۲ بازسازی شده و تنها دو‌ سوم اندازه‌ی اصلی سرسرا است. یکی از بزرگ‌ترین مجسمه‌های برنزی بودا، دائی‌بوتسو (بودای عظیم) در این ساختمان بزرگ جای گرفته است.

مجسمه‌ی ۱۴ متری بودای بزرگ (دائی‌بوتسو) - کف دست این مجسمه به اندازه قد یک انسان است

علاوه بر مجسمه‌ی بودای عظیم، چندین مجسمه‌ی کوچک بودایی دیگر هم در ساختمان وجود دارد. مدل‌های کوچکی از ساختمان قبلی و ساختمان کنونی معبد هم در سرسرای دائی‌باتسودن به نمایش گذاشته شده است. از دیگر جاذبه‌های دیدنی این معبد، ستونی است که در پایه‌ی آن یک سوراخ بزرگ قرار دارد. این سوراخ به اندازه‌ی سوراخ‌های بینی مجسمه‌ی دائی‌بوتسو بوده و در افسانه‌ها گفته می‌شود اگر کسی بتوانید از این سوراخ رد شود، در زندگی بعدی به او وارستگی و روشن‌دلی اعطا می‌شود.

برای ورود به معبد تودایجی باید از دروازه‌ی نان‌دائیمون عبور کنید. از این دروازه‌ی چوبی بزرگ، دو مجسمه‌ی خشمگین مراقبت می‌کنند. این دو مجسمه‌ی نشان‌دهنده‌ی پادشاهان نگهبان نیو هستند و همراه با دروازه به عنوان یکی از گنجینه‌های ملی ژاپن شناخته می‌شوند. همچنین در مسیر عبور از پارک نارا، احتمالاً با گوزن‌هایی برخورد خواهید کرد که برای گرفتن شیکا سِن‌بِئی به شما نزدیک می‌شوند.

گوزن‌های نارا در مقابل دروازه‌ی نان‌دائیمون

محوطه‌ی معبد تودائیجی بسیار بزرگ بوده و بیشتر بخش‌های شمالی پارک شهر نارا را می‌پوشاند. این محوطه شامل چند معبد بودایی کوچک‌تر و تعدادی دیدنی‌ دیگر در اطراف سرسرای دائی‌بوتسودن است. در ادامه برخی از دیگر جاذبه‌های این مجموعه‌ی بزرگ را معرفی کرده‌ایم:

موزه‌ی تودائیجی

این موزه در سال ۲۰۱۱ تاسیس شد و در کنار دروازه‌ی نان‌دائیمون در راه رسیدن به سرسرای دائی‌بوتسودن قرار دارد. رویدادهای بسیار جذابی در موزه برگزار می‌شود که هربار اشیای جالب فرهنگی و هنرهای بودایی را به نمایش می‌گذارد.

سرسرای نیگاتسودو

سرسرای نیگاتسودو در فاصله‌ای اندک و روی تپه‌ای در سمت شرقی سرسرای دائی‌بوتسودن جای گرفته است. از بالکن این ساختمان چشم‌انداز زیبایی به شهر نارا قابل مشاهده است. این سرسرا هر سال در ماه مارس میزبان مراسم بسیار جذاب اومیسوتوری است. خیابان منتهی به این سرسرا هم بسیار جذاب است. آن جا می‌توانید عکس‌های فوق‌العاده‌ای بگیرید. دیوارهایی سنگی در دوطرف خیابان قرار گرفته‌اند و در انتهای مسیر هم نیگاتسودو قابل مشاهده است.

سرسرای هوکِدو

هوکدو که با نام سانگاتسودو هم شناخته می‌شود، یکی از قدیمی‌ترین ساختمان‌های مجموعه‌ی تودائیجی است که از گزند حوادث در امان مانده است. هوکدو در سمت شرقی سرسرای دائی‌بوتسودن و در کنار سرسرای نیگاتسودو قرار دارد. مجسمه‌ای از کانون (الهه‌ی مهربانی و بخشش در مذهب بودا) که توسط نگهبانان بودایی احاطه شده در این ساختمان قرار دارد.

۳. معبد کوفوکوجی

کوفوکوجی قبلاً یکی از معابد خانواده‌ی فوجی‌وارا، یکی از قدرتمندترین قبایل اشرافی در دوران نارا و هِئیان بود. این معبد درست در همان سال‌هایی که شهر نارا به عنوان پایتخت ژاپن برگزیده شد، ساخته شد. آن زمان‌ها کوفوکوجی بیش از ۱۵۰ ساختمان مختلف داشت.

مجموعه‌ی کوفوکوجی شامل چند بنا است که از لحاظ تاریخی اهمیتی فراوانی دارند؛ مانند یک پاگودای ۵ طبقه (تصویر بالا در سمت راست) و یک پاگودای ۳ طبقه‌. پاگودای پنج طبقه با بلندی ۵۰ متر، دومین پاگودای چوبی بلند در ژاپن محسوب می‌شود و فقط ۷ متر از بلندترین پاگودای چوبی که متعلق به معبد توجی در کیوتو بوده، کوتاه‌تر است. این پاکودای ۵ طبقه، هم یکی از جاذبه‌های مشهور نارا است، هم به نوعی از نمادهای این شهر. این سازه برای اولین بار در سال ۷۳۰ میلادی ساخته و برای آخرین بار در سال ۱۴۲۶ بازسازی شد. ورود عموم به هیچ یک از این دو پاگودا مجاز نیست.

سرسرای طلایی بازسازی شده

سرسرای اصلی معبد کوفوکوجی، سرسرای طلایی مرکزی نام دارد که ۳۰۰ سال پیش در جریان آتش‌سوزی تخریب و در سال‌های اخیر به همان شکل و شمایل اصلی خود بازسازی شد. بازسازی این سرسرا سال‌ها طول کشید و در نهایت در اکتبر ۲۰۱۸ بازگشایی شد. در شرق سرسرای طلایی مرکزی، سرسرای طلایی شرقی جای گرفته که مجسمه‌ی بزرگی از یاکوشی بودا در آن قرار دارد.

مجسمه‌ی آشورا در موزه‌ی گنجینه‌ی ملی نارا

کمی آن طرف‌تر از سرسرای طلایی شرقی، موزه‌ی گنجینه‌ی ملی شهر نارا قرار گرفته که مجموعه‌ی بزرگی از اشیای دیدنی متعلق به معبد در آن به نمایش گذاشته شده است. برای کسانی که به هنرهای بودایی علاقه دارند، دیدن این موزه از بایدها است. از اشیای دیدنی موزه می‌توان به مجسمه‌ی ۶ دست و ۳ صورت آشورا اشاره کرد که یکی از تحسین شده‌ترین مجسمه‌ها از خدایان بودایی در ژاپن است.

۴. معبد هوریوجی

بنیان معبد هوریوجی در سال ۶۰۷ توسط شاهزاده شوتوکو گذاشته شد. شوتوکو از اهالی شهر نارا و یکی از اولین افرادی بود که به ترویج دین بودایی در ژاپن پرداخت. معبد هوریوجی یکی از قدیمی ترین معابد ژاپن و قدیمی‌ترین بنای چوبی در دنیا محسوب می‌شود. در سال ۱۹۹۳ هوریوجی در فهرست میراث جهانی یونیسکو قرار گرفت. محوطه‌ی معبد بسیار وسیع بوده و به دو بخش اصلی (Precinct) تقسیم می‌شود؛ بخش غربی (یائین گاران) و بخش شرقی (توئین گاران) که در نقشه‌ی پایین مشخص است.

 

بخش غربی: یائین گاران

بخش غربی: سرسرای اصلی (چپ)، دروازه‌ی اصلی (وسط) و پاگودای ۵ طبقه (راست)

بخش غربی توسط راهروهای سرپوشیده‌ای احاطه شده و میزبان قدیمی‌ترین بنای چوبی دنیا است: دروازه‌ی اصلی (چومون)، سرسرای اصلی (کوندو) و یک پاگودای پنج طبقه. این ساختمان‌ها در دوران آسوکا (بین سال‌های ۵۳۸ تا ۷۱۰ میلادی) ساخته شده و احتمالاً به لطف خدایان بودایی تا به امروز از گزند حوادث در آمان مانده‌اند. البته این ساختمان‌ها در سده‌های مختلف مرمت و نوسازی شده‌اند.

دروازه‌ی اصلی توسط دو مورد از قدیمی‌ترین مجسمه‌های ژاپن محافظت می‌شود. هردو، مجسمه‌هایی از کونگو ریکیشی هستند، خدای عضلانی و قدرتمندی که معمولاً در جلوی معابد بزرگ ژاپن به چشم می‌خورد. سرسرای اصلی محل قرارگیری یکی از قدیمی‌ترین مجسمه‌های بودا در ژاپن است که به شکل عجیبی از دوران آسوکا به جا مانده است. همچنین می‌توانید سری به سرسرای سخنرانی در نزدیکی بخش غربی بزنید و روند تغییر مجسمه‌های بودایی در طول تاریخ (بین سال‌های ۷۹۴ تا ۱۱۸۵) را مشاهده کنید.

بخش شرقی: توئین گاران

بخش شرقی: ساختمان یومه‌دونو (سرسرای خیالات)

با ۵ دقیقه‌ پیاده روی از بخش غربی، به بخش شرقی معبد هوریوجی می‌رسید. در مرکز این بخش، ساختمان ۸ ضلعی یومه‌دونو قرار گرفته که به معنی سرسرای خیالات است. این ساختمان که به ستایش شاهزاده‌ی شوتوکو اختصاص داده شده، میزبان مجسمه‌ای از این شاهزاده‌ و مجمسه‌هایی از  کاهن‌های بودایی و شخص بودا است که گرداگرد او جمع شده‌اند.

گالری گنجینه‌های معبد هوریوجی

بین دو بخش اصلی معبد هوریوجی، ساختمان مدرن گالری گنجینه‌های معبد جای گرفته که در سال ۱۹۹۸ ساخته شد و به نمایش مجموعه‌ی عظیم اشیای هنری معبد اختصاص یافته است. چندین مجسمه از بودا و همچنین خدایان بودایی، کارهای هنری و نقاشی‌هایی در موزه وجود دارند که بسیار دیدنی‌ هستند. ورودی تالار گنجینه در پشت ساختمان و در نزدیکی بخش شرقی قرار دارد.

۵. کاسوگا تائیشا

کاسوگا تائیشا یکی تحسین برانگیزترین پرستشگاه‌های شهرنارا است. این پرستشگاه در سال‌هایی که نارا به عنوان پایتخت کشور انتخاب شد، ساخته و وقف خدایی شد که وظیفه‌ی مراقبت از شهر بر عهده‌ی او بود. کاسوگا تائیشا همانند معبد کوفوکوجی یکی از پرستشگاه‌های مورد حمایت خانواده‌ی فوجی‌وارا بود که پیش‌تر معرفی‌شان کردیم. طی چند قرنی که از ساخت این پرستشگاه‌ می‌گذرد، به صورت دوره‌ای هر ۲۰ سال بازسازی و مرمت شده است. البته این رسم بعد اتمام دوره‌ی ادو در قرن ۲۰ متوقف شد.

بازدید از سرسرای اصلی پرستشگاه رایگان است ولی اگر بخواهید وارد ساختمان‌های داخلی بشوید، باید مبلغ ورودی پرداخت کنید. در داخلی‌ترین بخش پرستشگاه، حرم اصلی قرار گرفته که شامل چند ساختمان نیایش است و سبک معماری منحصر به فرد کاسوگا را به نمایش می‌گذارد. این سبک معماری با سقف‌های برآمده از دو طرف شناخته می‌شود که تا کمی جلوتر از دیوارهای ساختمان پیشروی می‌کنند.

 

یکی از انواع فانوس‌هایی که در کاسوگا تائیشا دیده می‌شود

کاسوگا تائیشا بیش از هر چیز با فانوس‌هایش شناخته می‌شود که توسط زوار به پرستشگاه اهدا شده‌اند. فانوس‌های برنزی و سنگی تنها در دو زمان از سال یعنی دو فستیوال فانوس یکی در اوایل فوریه و دیگری در اواسط آگوست روشن می‌شوند.

علاوه بر ساختمان‌های حرم اصلی، چندین پرستشگاه فرعی در جنگل‌های اطراف کاسوگا تائیشا وجود دارند. ۱۲ مورد از آن‌ها در مسیری بعد از ساختمان‌های اصلی جای گرفته‌اند و وقف ۱۲ خدای شانس و اقبال شده‌اند. یکی از این‌ها واکامیا است که از لحاظ فرهنگی اهمیت زیادی داشته و میزبان فسیتوال رقص منحصر به فردی است. دیگر پرستشگاه جالب، مِئوتو دائی‌کوکوشا است که محل پرستش خدایان ازدواج است و گفته می‌شود که باعث باز شدن بخت خانم‌ها و آقایان می‌شود.

امیدواریم که از این گشت مجازی از شهر نارا لذت برده باشید. البته این شهر دیدنی‌های دیگری هم دارد؛ اما سعی کردیم پربازدیدترین آن‌ها را پوشش دهیم. برای کسب اطلاعات بیشتر برای جذابه‌های فرهنگی، تاریخی و طبیعی ژاپن، سایر مقالات وبلاگ اسپیلت البرز را مطالعه کنید. همچنین پیشنهاد می‌کنیم سری به برنامه‌ی تور ژاپن ما بزنید.


17/ شهریور/1398



تورهای مرتبط
در این بخش تورهای مرتبط با این مطلب آمده است.
بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف