WhatsApp WhatsApp
اسپیلت البرز
تجربه‌های ناب زندگی
در دل طبیعت
اسپیلت البرز
شبکه‌ای منظم و یکدست از خیابان‌های خاکی

مورون در شمال مغولستان

مورون در شمال مغولستان

29/ تیر/1398

مغولستان کشوری بسیار سرد است. دمای هوا در زمستان به منفی ۴۵ درجه هم می‌رسد. ولی تابستان، جان دوباره‌ای به مورون می‌دهد و خیل گردشگران را سرازیر این منطقه از کشور مغولستان می‌سازد. 


شبکه‌ای  منظم و یکدست از خیابان‌های خاکی را تصور کنید که توسط تپه‌های سبز احاطه شده‌اند، یک استادیوم کشتی در یک سمت و یک پارک بزرگ خاکی در سمت دیگر، دو سه تایی هتل چند طبقه، یک بازار ماز مانند تو در تو، چندتایی گر (یا گیر) و یک معبد بودایی در حومه‌ی شهر.

اینجا مورون است. (تلفظ صحیح نام شهر: مو-روون) 

شهر مورون گذرگاهی برای رفت‌وآمد در شمال مغولستان و مرکز اجتماعی این بخش کشور به حساب می‌آید. به طور کلی مغولستان کشوری است که عمدتاً از صحرا نشینان تشکیل شده و ۵۰ درصد جمعیتش هم در اولان‌باتور (پایتخت کشور) زندگی می‌کنند. کشور آرام قصه‌ی ما، البته که به سرعت در حال پیشرفت است. با این حال امکانات رفاهی مورون خلاصه می‌شود به یک دفتر اطلاعات گردشگری و چندتایی رستوران نسبتاً درست و حسابی.

مغولستان کشوری بسیار سرد است. دمای هوا در زمستان به منفی ۴۵ درجه هم می‌رسد. ولی تابستان، جان دوباره‌ای به مورون می‌دهد و خیل گردشگران را سرازیر این منطقه از کشور مغولستان می‌سازد. بیشتر توریست‌ها از مورون رد می‌شوند که بروند و دریاچه‌ی زیبای خوسگول را ببینند؛ اما گاهی در مورون گشت می‌زنند، جذب شهر کوچک شده و یکی دو روزی اینجا می‌مانند. در مقایسه با زندگی صحرایی که در بیشتر بخش‌های بازدید از مغولستان تجربه‌ می‌کنید، در مورون می‌توانید قدری خرید کنید، دوش آب گرمی بگیرید و برای زمان کوتاهی به زندگی مدرن بازگردید.

چرا به مغولستان سفر کنیم؟

مغولستان

اگر به طبیعت گردی، سفرهای خاص و ماجراجویانه علاقه دارید که نیاز به کمپینگ و دشواری‌های این چنینی نداشته باشد، مغولستان مقصد بسیاری خوبی برای شما است. با وجود چهره‌ی به سرعت در حال پیشرفت این کشور، مغول‌ها هنوز در خانه‌های گنبدی شکل و چادری به نام «گر» یا «گیر» زندگی می‌کنند. بسیاری از مردم هم به شکل سنتی و با دام‌داری و کشاورزی روزگار می‌گذرانند. تجربه‌ای ویژه از فرهنگ صحرانشینی مغولی، مناظر گسترده، بکر و دست نخورده، چیزهایی است که سفر به مغولستان به شما ارزانی می‌کند.

 مغول‌ها به خوبی از زیبایی‌های منحصر به فرد کشورشان آگاه‌اند. اگر از یکی از محلی‌ها بپرسید، می‌تواند ساعت‌ها در مورد طبیعت درخشان، سبزدشت‌های گسترده، کوه‌های یک دست مفروش با گیاهان وحشی، دریاچه‌های زلال و حیات وحش و دام‌داری غنی کشورش برای شما فخرفروشی کند. برای دیدن برخی از نقاط مغولستان، ساعت‌ها در ماشین خواهید بود. در حالی که از پنجره‌ی به تماشای طبیعت می‌نشینید، در بیشتر اثری از انسان یا مناطق مسکونی دیده نمی‌شود.

مهمان نوازی صحرانشینان مهربان مغول هم که شهرت جهانی دارد. آن‌ها در گِرهای خود از شما پذیرایی می‌کنند، می‌گذارند در نگهداری از دام‌ها بهشان کمک کنید یا سوار اسب‌هایشان بشوید. در دنیایی که همه‌چیز با قفل و چفت و بست مسدود می‌شود، دیدن مردمی که حاضرند درهای خانه‌های محقرشان را به روی غریبه‌ها باز کنند و شیر گرم یا چایی به دستشان بدهند، واقعاً دلپذیر است.

مغولستان که بعد از کشور ما، نوزدهمین کشور وسیع دنیا محسوب می‌شود، اما فقط ۲ میلیون نفر جمعیت دارد. کشوری که در سیبری قرار گرفته و از سبزدشت‌ها یا استپ تشکیل شده، با این جمعیت کم، قطعاً طبیعت بکر و زیبایی دارد. پس مغولستان برای کسانی که به طبیعت گردی و سفرهای منحصر به فرد علاقه دارند، انتخاب بسیار خوبی است.

اسپیلت البرز همواره به دنبال شناسایی مقاصد گردشگری است که تجربه‌های ناب زندگی در دل طبیعت را به شما هدیه دهند. با این حساب مغولستان حتماً در لیست ما قرار می‌گیرد. پس برنامه‌های تور مغولستان اسپیلت البرز را از دست ندهید.

مورون کجاست؟

مورون

مورون در ایماگ (استان) خوسگول در شمال مغولستان واقع شده است. حدود ۳۵ هزار نفر جمعیت دارد و در سال ۱۸۰۹ با ساخت یک معبد بودایی در منطقه تاسیس شد. البته این معبد را در سال ۱۹۳۷ تخریب کردند.

آب و هوای مورون به این شکل است که زمستانی بلند، خشک و سرد دارد و به دنبال آن یک تابستان کوتاه و گرم. میانگین دمای هوا در مورون در طول سال ۶ درجه است. در زمستان‌ها دما به منفی ۴۵ درجه می‌رسد و در تابستان‌ها (با میانگین ۱۵ درجه) نهایتاً تا ۳۵ درجه بالا می‌رود.

جاذبه‌های مورون

مورون شهر کوچکی است که بیشتر به واسطه‌ی جاده‌ی مستقیمی که به پایتخت دارد و فرودگاه کوچکش، محلی برای استقرار موقت توریست‌ها و بازدید از سایر جاذبه‌های استان خوسگول است. جاذبه‌هایی مانند دریاچه‌ی خوسگول و تسانگانور سوم (Sum به معنی منطقه) که در مقالات دیگر در موردشان صحبت کرده‌ایم.

معبد بودایی دنزادانجا

معبد بودایی دنزادانجا

در پایان قرن ۱۹ میلادی، حدود ۶۰ معبد بودایی در مورون ساخته شده بود. مهم‌ترین آن‌ها مورونگین چوری، محل اسکان ۲۵۰۰ راهب  بود. این معبد با رقص‌های معروف «تسام» شناخته می‌شد. در سال ۱۹۳۷، به دستور رئیس جمهور وقت مغولستان، تمام معابد مورون تخریب شدند. دنزادانجا خید معبد کوچکی است که در اواخر قرن ۲۰ به سبک سنتی ساخته شد و در غرب شهر قرار دارد.

موزه‌ی خوسگول ایماگ

موزه‌ی استان خوسگول در سال ۱۹۴۹ تاسیس شد و در بین میدان اصلی شهر و استادیوم بزرگ کشتی قرار دارد. حدود ۴۰۰۰ شیء در این موزه به نمایش گذاشته شده که شامل لباس‌ها و اشیای زندگی مردم بومی خوسگول است.

استادیوم کشتی

استادیوم کشتی مورون

کشتی، سوارکاری و تیراندازی (که به سه مسابقه‌ی مردانه مشهورند) از ورزش‌های اصلی کشور مغولستان به حساب می‌آیند. هر سال در اواخر تیرماه، فستیوالی در سرتاسر این کشور برگزار می‌شود به نام «نادام»، که در آن مردان در این سه رشته به رقابت می‌پردازند. در جلوی این بنای مدرن، سه مجسمه از کشتیگران معروف مغول که زادگاهشان مورون بوده، قرار داده شده است.


29/ تیر/1398



تورهای مرتبط
در این بخش تورهای مرتبط با این مطلب آمده است.
بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف