WhatsApp WhatsApp
اسپیلت البرز
تجربه‌های ناب زندگی
در دل طبیعت
اسپیلت البرز
شهری مدرن و صنعتی در میان کشوری با طبیعت دست نخورده

آشنایی اولان باتور پایتخت مغولستان

آشنایی اولان باتور پایتخت مغولستان

30/ تیر/1398

قلب تجاری مغولستان شهری است با ترافیکی پررفت‌وآمد، شب‌های پرجنب‌ و جوش و فرهنگ سرزنده و شاداب. تضاد در شهر، سایه روشنی عجیب را می‌سازد


 اولان باتور پایتخت مغولستان جلوه‌ای از تعادل در میان یک پارادوکس است. شهری مدرن و صنعتی در میان کشوری با طبیعت دست نخورده و روستاهای بکر. قلب تجاری مغولستان شهری است با ترافیکی پررفت‌وآمد، شب‌های پرجنب‌ و جوش و فرهنگ سرزنده و شاداب. تضاد در شهر، سایه روشنی عجیب را می‌سازد: در کنار تاجران با کت شلوارهای بسیار گران قیمت و شیک، پانک‌هایی با مدل موهای سرخپوستی و صحرا نشینان دل کلاد با چکمه‌های سنتی مغولی، شانه به شانه‌ی هم قدم می‌زنند. در یک لحظه سوار بر شاسی بلند‌های هامر در حال گشت و گذار هستید و در لحظه‌ی دیگر نوای نیایش راهبان بودایی در گندان خید، شما را محصور و مبهوت می‌کند. اولان باتور سردترین پایتخت در دنیا است ولی بعد از زمستانی بلند و دشوار، شهر غرق در حیات و جنب و جوش تابستانی می‌شود.

شناخت اولان باتور

تاریخ

در تاریخ مغول‌ها، چندین شهر بسیار معروف به عنوان پایتخت این کشور انتخاب شدند، مثل خاراخروم در قرن ۱۳ و در زمان امپراطوری بزرگ مغول. البته هیچ کدام از این پایتخت‌ها نتوانستند دوام بیاورند. در قرن ۱۶، با ظهور آیین بودایی تبتی یا لامایی و پیوستن بزرگان قبایل مغول به این دین،  معابد دائمی لامایی شروع به شکل‌گیری کردند. مهم‌ترین این بناها، کاخ محل اقامت زانابازار یا جبسوندامبا خوتوتکتو، اولین رهبر دینی مغولستان است که در سال ۱۶۴۹ ساخته شد. این سال به عنوان تاریخ رسمی تاسیس پایتخت مدرن مغولستان، اولان باتور، شناخته می‌شود.

اولان باتور در ابتدا «ایخ خوری» نام داشت به معنی دایره‌ی بزرگ. چون شهر شبیه به یک دایره بود. بعد از این که بیش از ۲۰ بار محل شهر در مناطق مرکزی مغولستان جابه‌جا شد، در نهایت در سال ۱۷۷۸ در مکان فعلی مستقر شد.

بیشتر بناهای مدرن اولان باتور در قرن بیستم و با الهام گرفتن از معماری روسی شکل گرفتند. امروز اولان باتور تلفیقی از معماری شوروی، چادرهایی به سبک گِر، معابد بودایی و آسمان خراش‌های قرن بیست و یکی است.  در میان معابد بودایی، معبد گندان تگچین‌لن (گندان خید)، چوئینجین لاما و موزه قصر زمستانی بغد خان معروف‌ترین دیدنی‌های شهر هستند.

شهرشناسی

برخلاف شناخت تاریخی که از مغول‌ها داریم، مردم اولان باتور خونگرم و مهمان نواز هستند. شهر به دو بخش اصلی تقسیم می‌شود. بخشی از جمعیت در بخش مدرن و آپارتمانی شهر زندگی می‌کنند که در مرکز اولان باتور قرار دارد و بخش اعظم جمعیت هم در منطقه‌ای زندگی می‌کنند که ناحیه‌ی گِر نامیده می‌شود. این ناحیه به شکل سنتی محل زندگی کارگران و کارمندان شهر است و اخیراً به خانه‌ای برای صحرانشینان سابق تبدیل شده که دام‌های خود را در یخبندان‌های زمستان از دست داده و برای پیدا کردن کار به شهر آمده‌اند.

شناخت اولان باتور

 بلوار صلح (انخ تایوْنی اورگان چولو) خیابان اصلی شهر به شمار می‌آید که از شرق تا غرب اولان باتور کشیده شده و از مرکز شهر عبور می‌کند. بسیاری از مراکز خرید و رستوران‌های رنگارنگ شهر نیز در اطراف این خیابان واقع شده‌اند.

آب و هوا

با وجود این که دمای هوا در تابستان به بالای ۳۰ درجه می‌رسد، شهر ۵ ماه از سال، در دمای زیر صفر می‌لرزد. ژانویه و فوریه سردترین ماه‌های سال هستند و دمای هوا بین ۱۵- و ۴۰- نوسان می‌کند. فصل گرم هم ۱۸۰ روز طول می‌کشد. به دلیل هوای بسیار سرد زمستانی، میانگین دمای اولان باتور ۱.۳- درجه سانتی‌گراد است که این شهر را به سردترین پایتخت دنیا تبدیل می‌کند. 

هوای اولان باتور آلوده است. بیشتر آلودگی هوا ناشی از مصرف زغال سنگ است؛ چون ۹۲ درصد از خانه‌های اولان باتور، برای پخت و پز و گرما از زغال سنگ استفاده می‌کنند. البته در برنامه‌ی تور مغولستان، اقامت کوتاهی در اولان باتور خواهیم داشت و خیلی زود به حاشیه‌ی شهر می‌رویم که هوا در آن‌ جا بی‌نظیر است.

فعالیت‌ها و دیدنی‌های اولان باتور

در ادامه میخواهیم برخی از دیدنی‌ها و فعالیت‌های پرطرفدار در اولان باتور را به شما معرفی کنیم. تمام این‌ها در برنامه‌ی تور مغولستان اسپیلت البرز انجام می‌شوند. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به صحفه تور مغولستان اسپیلت مراجعه کنید. سایر مقالات سایت در مورد مغولستان را نیز از دست ندهید.

مجسمه عظیم چنگیزخان

مجسمه عظیم چنگیزخان

مجسمه‌ی ۴۰ متری چنگیزخان سوار بر اسب، در ابتدای رود تول و در شرق اولان باتور قرار دارد. درست در جایی که طبق افسانه‌ها، چنگیز شلاقی از جنس طلا پیدا کرد. مجسمه به شکل سمبولیک به شرق نگاه می‌کند، یعنی به سمت زادگاه چنگیزخان. مجسمه بر روی مجموعه‌ی جنگیزخان بنا شده که خودش ۱۰ متر است و مرکزی برای گردشگران به شمار می‌آید. این مجموعه ۳۶ ستون دارد که نمادی از ۳۶ خان مغول از زمان چنگیز تا لیگدان خان است. 

پارک ملی ترلج گورخی

پارک ملی ترلج گورخی

منطقه‌ی توریستی تِرِلْج در نزدیکی رودخانه ترلج و در فاصله‌ی ۶۶ کیلومتری از مرکز اولان باتور قرار گرفته است. بخشی کوچکی از پارک در جنوب، دارای رستوران‌ها، مغازه‌های خرید سوغاتی و اسب و شترهایی است که می‌توانید کرایه کنید. این بخش همچنین کمپ‌های توریستی بسیار جذابی دارد که اقامتگاه محبوب گردشگران اولان باتور به دور از شهر شلوغ است.

 بیشتر بخش‌های پارک کاملاً دست نخورده‌اند و دسترسی به آن‌ها دشوار است.  از دیدنی‌های پارک می‌توان به دریاچه‌ی یخزده خاگین خار اشاره کرد که ۲۰ متر عمق دارد و چشمه‌ی آب گرم یستی که در بالادست دریاچه واقع شده است. حیات وحش پارک شامل خرس‌های قهوه‌ای و بیش از ۲۵۰ گونه‌ پرنده است.

معبد بودایی آریابول یکی از گنجینه‌های مخفی پارک ترلج است. این معبد زیبا در میان دره‌ای چشم نواز با تپه‌های سبز و گرانیت‌های طبیعی و در نزدیکی صخره‌ی لاکپشتی قرار گرفته است.

پارک ملی ترلج گورخی

پارک ملی ترلج گورخی


30/ تیر/1398



تورهای مرتبط
در این بخش تورهای مرتبط با این مطلب آمده است.
بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف