WhatsApp WhatsApp
اسپیلت البرز
تجربه‌های ناب زندگی
در دل طبیعت
اسپیلت البرز
آبسنگ‌ها یا صخره‌های مرجانی

باغ مرجان های کرون در جزیره‌ی کرون فیلیپین

باغ مرجان های کرون در جزیره‌ی کرون فیلیپین

28/ تیر/1398

باغ مرجان های کرون در جزیره‌ی کرون قرار دارد. آبسنگ‌ها یا صخره‌های مرجانی در نقاط بسیاری در اطراف جزیره‌ی کرون قابل مشاهده هستند ولی چندتایی از آن‌ها که با نام باغ مرجانی یا Coral garden شناخته می‌شوند، از سایرین معروف‌تر بوده و محبوب گردشگران‌اند.


 باغ مرجان های کرون در جزیره‌ی کرون قرار دارد. آبسنگ‌ها یا صخره‌های مرجانی در نقاط بسیاری در اطراف جزیره‌ی کرون قابل مشاهده هستند ولی چندتایی از آن‌ها که با نام باغ مرجانی یا Coral garden شناخته می‌شوند، از سایرین معروف‌تر بوده و محبوب گردشگران‌اند. در این مقاله می‌خواهیم سری به باغ‌های مرجانی بزنیم و به تماشای مرجان‌ها و ماهی‌های رنگارنگ ساکن در این اکوسیستم شگفت‌انگیز بنشینیم. پیش از این که به سراغ معرفی باغ‌های مرجانی کرون برویم، بیایید کمی راجع به صخره‌های مرجانی و جزیره‌ی کرون صحبت کنیم.

 

صخره‌های مرجانی

صخره‌های مرجانی

صخره‌ها یا آبسنگ‌های مرجانی (Coral reef) از غنی‌ترین زیست‌بوم‌های کره‌ی زمین به شمار می‌آیند. شکل‌گیری این اکوسیستم‌ها زمان زیادی لازم دارد و به همین جهت حفاظت از آن‌ها، بسیار مهم است. اکثر صخره‌های مرجانی، بین ۵ تا ۱۰ هزار سال قدمت دارند و عمر بعضی از آن‌ها به میلیون‌ها سال می‌رسد. مرجان‌ها پایه‌ای برای شکل‌گیری صخره‌های مرجانی هستند. این صخره‌ها که تنها ۰.۱ درصد از مساحت اقیانوس را می‌پوشانند، خانه‌ای برای ۲۵ درصد از تمام گونه‌های جانوری زیر آب هستند.

صخره‌های مرجانی که در باغ مرجان های کرون مشاهده می‌شوند، صخره‌هایی هستند که در آب‌های کم‌عمق، گرم و شور ساخته شده‌اند. البته صخره‌های مرجانی در آب‌های بسیار عمیق یا سرد هم وجود دارند؛ اما شاید مثل این نسخه‌ی مورد بحث ما، دیدنی نباشند.

این زیست‌بوم زیبا حاصل هم‌زیستی مرجان‌ها و نوعی جلبک تک سلولی به نام زوکسانتلای است. جلبک‌ها با استفاده از نور خورشید، فتوسنتز کرده و پلانکتون‌ها را تغذیه می‌کنند. پلانکتون‌ها هم غذای مرجان‌ها و بسیاری از گونه‌های ساکن در صخره‌های مرجانی می‌شوند.

صخره‌های مرجانی خدمات ارزشمندی به انسان‌ها ارائه می‌کنند. از ایجاد جاذبه‌های توریستی گرفته تا پرورش ماهی‌های خوشمزه و جلوگیری از فرسایش و از بین رفتن سواحل کره زمین. بگذارید با ذکر یک عدد از اهمیت بسیار زیاد صخره‌های مرجانی مطلع‌تان کنیم. ارزش سالانه‌ی صخره‌های مرجانی بین ۳۷۵ میلیارد تا ۱۰ تریلیون دلار تخمین زده می‌شود. یعنی بین ۳ تا ۱۰ برابر درآمد سالانه‌ی کشور ما.

متاسفانه صخره‌های مرجانی در خطر زیادی قرار دارند. تغییرات آب و هوایی، افزای غلظت بعضی مواد معدنی مثل فسفر و نیتروژن، اسیدی‌ شدن اقیانوس‌ها، ماهیگیری بیش از حد، استفاده از کرم ضد آفتاب و بسیاری از موارد دیگر این زیست‌بوم‌های زیبا و مهم‌ را در خطر انقراض قرار داده‌اند. تا کنون ۱۹ درصد از صخره‌های مرجانی دنیا از بین رفته‌اند و پیش‌بینی می‌شود طی ۱۰-۲۰ سال آینده، ۱۷ درصد دیگر نیز می‌میرند.

 

جزیره کرون

جزیره کرون

کرون یکی از ۱۷۸۰جزیره‌ی استان پالاوان و البته محبوب‌ترین آن‌ها در بین گردشگران است. جزیره‌ای که برای هزاران سال خانه‌ی یکی از باستانی‌ترین قبایل فیلیپین بوده و امروز هم توسط آن‌ها محافظت می‌شود. به لطف زحمت مردم بومی، با وجود خیل عظیم گردشگران که هر سال روانه‌ی کرون می‌شوند، طبیعت این جزیره هنوز بکر و دست نخورده باقی مانده‌ است. کرون یکی از زیبا‌ترین جزایر آسیا است و در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز قرار دارد.

کرون یک جزیره‌ای استوایی ساده نیست بلکه بهشتی زیبا و کمتر شناخته شده است. دریاچه‌های کرون لقب پاک‌ترین دریاچه‌های فیلیپین و حتی آسیا را یدک می‌کشند. چشمه‌ی آب گرمی دارد که وجود همچین پدیده‌‌ای در یک جزیره‌ی استوایی، بسیار نادر بوده و وضعیت حیات دریایی در باغ مرجان های کرون خیره کننده است. این جزیره یکی از معدود نقاط دنیا است که طبیعت هنوز می‌تواند در بهترین شکل ممکن، زیبایی‌هایش را به ما نشان دهد.

جزیره‌ی کرون یکی از بخش‌های اصلی تور ۱۱ روزه‌ی فیلیپین اسپیلت البرز است. حتماً از برنامه‌های تور فیلیپین اسپیلت البرز دیدن کنید. همچنین می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد فیلیپین و جاذبه‌های دیدنی بسیارش، سایر مقالات سایت را مطالعه کنید.

 

باغ مرجان های کرون

لوسونگ (Lusong)

باغ مرجان های کرون

 

لوسونگ محل غرق شدن یک کشتی جنگی متعلق به جنگ جهانی دوم است. صخره‌های مرجانی لوسونگ نیز یکی از پرطرفدارترین باغ مرجان های کرون به شمار می‌آید و به سبب دور بودن از سایر دیدنی‌های معروف کرون، کمتر بازدید می‌شود. هم کشتی غرق شده و هم باغ مرجان‌ها مکانی بی‌نظیر برای اسنورکلینگ و غواصی هستند.

باغ مرجان های کرون

 

کشتی غرق شده، به قدری بزرگ است که از عمق ۱ متری دریا شروع و تا عمق ۶ متری دریا ادامه دارد. آب لوسونگ بسیار شفاف بوده و می‌توانید به وضوح بسیار زیاد مرجان‌ها و ماهی‌های رنگارنگ را مشاهده کنید.

باغ مرجان های کرون

 

اسمیت (Smith)

باغ مرجان های کرون

 

این باغ مرجان های کرون در نزدیکی دریاچه‌ی کایانگان قرار گرفته و حدود ۱۰ دقیقه‌ای با آن فاصله دارد. باغ مرجانی اسمیت نیز بسیار زیبا است و چون به سایر دیدنی‌های کرون نزدیک است، معمولاً بیشتر بازدید می‌شود. برای لذت بردن از دیدنی‌های باغ مرجان‌های اسمیت نیازی نیست شناگر ماهری باشد. مرجان‌ها و دلقک‌ماهی‌های خوشحال نزدیک به سطح آب هستند و فقط کافی است یک عینک اسنورکلینگ به چشم بزنید.

کلاً در زمان بازدید از صخره‌های مرجانی در هرجای جزیره‌ی کرون، کفش مناسب به پا داشته باشید. چون صخره‌های مرجانی مکان زندگی توتیاهای دریایی هستند که زهر خطرناکی دارند و اگر به پای شما بروند، باید به جای بازدید از سایر جاذبه‌های کرون، از بیمارستان جزیره دیدن کنید.

صخره‌های دوقلو (Twin peaks)

صخره‌های دوقلو کرون

صخره‌های دوقلو یا تویین پیکس یکی از پرطرفدارن‌ترین مناطق غواصی و اسنورکلینگ در جزیره‌ی کرون است. حیات پرجنب و جوش دریایی در تویین پیکس منظره‌ای بی‌نظیر را می‌سازد. در این نقطه نیز صخره‌های مرجانی جزیره عمق چندانی ندارند و فقط ۲ یا ۳ متر پایین‌تر سطح آب قرار گرفته‌اند. قانون اسنورکلینگ در تویین پیکس این است که باید در همه حال جلیقه‌ی نجات به تن داشته باشید. در آخر این که مراقب جریان‌های زیر آب باشید که شما را آرام آرام از قایق دور خواهند کرد. البته مسئول قایق حواسش به شما هست و هر وقت که کمی از قایق دور شوید، شما را برمی‌گرداند. اگر خوش‌شناس باشید، ممکن است بتوانید لاکپشت‌های دریایی را هم در تویین پیکس ببینید.


28/ تیر/1398



تورهای مرتبط
در این بخش تورهای مرتبط با این مطلب آمده است.
بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف