WhatsApp WhatsApp
اسپیلت البرز
تجربه‌های ناب زندگی
در دل طبیعت
اسپیلت البرز
مغزهای خوشمزه

کارخانه بادام هندی کرون در فیلیپین

کارخانه بادام هندی کرون در فیلیپین

25/ تیر/1398

از برداشت میوه‌های بادام هندی گرفته تا نصف کردن هر دانه با دقت زیاد، جدا کردن پوست دانه از هسته‌ی آن، خشک کردن بادام هندی زیر آفتاب و بعد هم بو دادن این مغزها روی یک وک داغ. در آخر مغزهای خوشمزه‌ی کوچکی تولید می‌شود که باید در هنگام خوردن‌شان مراقبت انگشت‌هایتان باشید.


یک بسته بادام هندی یا «کَشو» یکی از بهترین انتخاب‌ها برای خرید پاسالوبانگ (سوغاتی به زبان فیلیپینی) است. داستان کارخانه بادام هندی کرون، به سال‌ها پیش باز می‌گردد. تولید این مغزهای خوشمزه، کاری پرزحمت با فرآیندی طولانی است. از برداشت میوه‌های بادام هندی گرفته تا نصف کردن هر دانه با دقت زیاد، جدا کردن پوست دانه از هسته‌ی آن، خشک کردن بادام هندی زیر آفتاب و بعد هم بو دادن این مغزها روی یک وک داغ. در آخر مغزهای خوشمزه‌ی کوچکی تولید می‌شود که باید در هنگام خوردن‌شان مراقبت انگشت‌هایتان باشید.

میوه‌های بادام هندی

میوه‌های بادام هندی

بازدید از کارخانه بادام هندی کرون، یکی از بخش‌های سه گانه تور فیلیپین اسپیلت البرز در روز هفتم و در برنامه‌ی گشت در جزیره‌ی کرون است. بعد از گردش در مانیل (پایتخت فیلیپین)، جزیره‌ی بوهول، شنا با کوسه نهنگ‌ها و لاکپشت‌های بزرگ در سبو، در روز هفتم تور به جزیره‌ی کرون می‌رسیم. ابتدا به پارک لوالهاتی و بعد به بالای تپه تاپیاس می‌رویم تا به تماشای نمای پانورامیک از جزیره‌ای بنشینیم که در روزهای بعد تمامش را خواهیم گشت. سپس به کارخانه بادام هندی کرون سر می‌زنیم و روز را با استراحت در چشمه‌های آب گرم ماکوئینیت به پایان می‌رسانیم.

حتماً از برنامه‌های جذاب تور فیلیپین اسپیلت البرز دیدن کنید. مقالات دیگر سایت را هم بخوانید تا با جذابیت‌های فیلیپین، این بهشت استوایی کم‌تر شناخته شده، آشنا شوید. اما برای الان، بیایید سری به کارخانه‌ای کوچک با شهرتی بسیار بزرگ در شهر کرون بزنیم. پیشنهاد می‌کنیم قبل از خواندن این مطلب، یک بسته بادام هندی کنار دست خود داشته باشید، چون قطعاً هوس خواهید کرد.

کارخانه بادام هندی کرون کجاست؟

کارخانه‌ بادام هندی ل.اسکاردا در شهر کوچک کرون واقع در جزیره‌ی کرون، استان پالاوان و کشور فیلیپین است. جزیره‌ای بهشتی با طبیعت جذاب و بکری که به لطف زحمات مردم بومی، دست نخورده و دلربا نگه داشته شده است. سواحلی با شن‌های سفید، دریاچه‌هایی که لقب پاک‌ترین و زلال‌ترین دریاچه‌های فیلیپین را یدک می‌کشند و صخره‌های مرجانی و کشتی‌های غرق شده که شما را غرق در شگفتی‌های حیات و داستان‌های پرمجرای فیلیپین می‌کنند.

فیلیپین و کرون

مجمع الجزایر پالاوان از ۱۷۶۰ جزیره‌ی کوچک و بزرگ تشکیل شده است. پالاوان و به ویژه جزیره‌ی کرون، برای چند سال متمادی از دید گردشگران سایت تراول لیژر به عنوان دیدنی‌ترین جزایر دنیا شناخته شده‌اند.

سفر به فیلیپین، تجربه‌ای خاص و متفاوت است. سفری که شما را اول به دل تاریخی پرمخاطره و سپس به قلب طبیعتی شگفت انگیز می‌برد. شما را در نزدیک‌ترین فاصله‌ی ممکن با حیات وحش دریایی و جنگلی قرار داده و آب‌هایی را به شما ارزانی می‌کند که به اندازه‌ی دل مردم این کشور زلال است. فیلیپینی‌هایی که ۳۰۰ سال تحت استعمار اسپانیا بودند، جنگ‌های بسیاری را متحمل شدند و بارها از طبیعت کشورشان به شکل سنگینی لطمه دیده‌اند. با این حال با آغوشی باز و مثل یکی از اعضای خانواده از شما پذیرایی می‌کنند.

لیتا اسکاردا و کارخانه‌ی مادربزرگه

 لیتا اسکاردا

برای مادربزرگ مهربان داستان بادام هندی‌های کرون، یعنی خانم لیتا اسکاردا، کسب و کار بادام هندی کاری پر زحمت و بسیار ارزشمند است. این خوراکی‌های فوق العاده خوشمزه در سال‌های گذشته منبع درآمدی پایدار برای خانواده‌ی او بوده‌اند. لیتا اسکاردا در دهه‌ی ۱۹۷۰ کار خود را در زمینه‌ی بادام هندی شروع کرد و از آن زمان تا به امروز، خرید سوغاتی از کرون بدون نام «اسکاردا» معنی نمی‌دهد.

ل. اسکاردا، محصول کرون

محصول کرون

مغازه‌ی کوچک خانم اسکاردا بسیار ساده و به دور از هرگونه غل و غش است. این مغازه در واقع بخشی از خانه‌ی خانم اسکاردا است که به سبک سنتی فیلیپینی و با دیوارهایی از بامبو ساخته شده است. روی دیوار اصلی مغازه، فقط یک تابلوی کوچک نصب شده که نوشته «ل.اسکاردا – محصول کرون». همین مغازه‌ی کوچک، خوشمزه‌ترین بادام هندی‌های کرون (و احتمالاً فیلیپین) را تولید می‌کند.

اگر کمی دیر به مغازه برسید، لیتا به شما خواهد گفت که بادام هندی‌هایش تا عصر تمام می‌شوند و باید فردا سر بزنید. برای لیتا، تمام شدن بادام هندی‌های تولید هر روز، اتفاقی بسیار معمول است و اصلاً جای تعجب ندارد. با وجود این که از صبح تا عصر، کارگران ل. اسکاردا بی‌وقفه مشغول به کار هستند.

قیمت بادام هندی‌ها برای هر کیلوگرم، ۷۰۰ پزو فیلیپین یعنی چیزی حدود ۱۴ دلار است. این بادام هندی‌ها را هم می‌توانید کیلویی خریداری کنید، هم در بسته بندی‌های ۱۰۰ گرمی و ۵۰ گرمی. شاید قیمت محصولات کارخانه بادام هندی کرون کمی گران به نظر برسد، ولی گشتی که در کارگاه اسکاردا بزنید، متوجه خواهید شد که این قیمت بسیار منطقی است.

خط تولید به سبک لیتا اسکاردا

لیتا اسکاردا

کارخانه بادام هندی کرون در پشت خانه‌ی لیتا اسکاردا قرار دارد. انتظار یک خط تولید صنعتی را نداشته باشید. آن‌ جا فقط چند میز می‌بینید، چند سبد و یک وک بزرگ. تنها ابزار مهم و متفاوت کارگاه، دستگاه برش بادام هندی است که به شکل اختصاصی طراحی شده‌اند. تمام کارهای این کارخانه، به دست کارگران زحمتکش آن انجام می‌شود.

لیتا اسکاردا

با وجود این که ذات این کار تکراری به نظر می‌رسد، تا حد زیادی دشوار است و در هر مرحله، نیاز به مهارت بالایی دارد. برای مثال، جدا کردن پوسته‌ی دانه از هسته‌ی آن به نظر کار ساده‌ای می‌آید. ولی کمی که دقت کنید، متوجه لکه‌های چسبناک روی دست کارگران می‌شوید. به علاوه آن‌ها باید بادام هندی‌ها را بسیار دقیق برش دهند تا شکل خاص هلالی بادام هندی‌ها حفظ شود.

خلاصه که بازدید از این کارخانه آرامش بخش است و بسیار خوشمزه! به احتمال زیاد مزه‌ی بادام هندی‌های لیتا اسکاردا، تا آخر عمر زیر زبانتان خواهد ماند. در تور فیلیپین با اسپیلت البرز تجربه های ناب و متفاوت را تجربه کنید.


25/ تیر/1398



تورهای مرتبط
در این بخش تورهای مرتبط با این مطلب آمده است.
بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف