WhatsApp WhatsApp
اسپیلت البرز
تجربه‌های ناب زندگی
در دل طبیعت
اسپیلت البرز
زیباترین راه‌ها برای صعود به قله

هر آنچه لازم است درباره قله لنین (ابن سینا) بدانید

هر آنچه لازم است درباره قله لنین (ابن سینا) بدانید

1/ تیر/1398

در این مطلب با قله لنین یا ابن سینا که فاصله چندانی از ایران ندارد و برای تور ادونچر مقصد مناسبی است آشنا شوید


کوهنوردی یکی از لذت‌بخش‌ترین تفریحات دنیا و رسیدن به قله پس از تحمل سختی‌ها و دیدن دنیا از آن ارتفاع آرامش‌بخش است. بسیاری از ما کوه‌ها و قله‌های ایران را می‌شناسیم و اگر اهل تور کوهنوردی و سفر ماجراجویانه باشیم احتمالا چند تا از آن‌ها را صعود کرده‌ایم. اما کمتر کسی به یاد کوه‌های خارج از ایران به جز قله اورست می‌افتد و دلش می‌خواهد آن را هم صعود کند. در این مطلب با قله لنین یا ابن سینا که فاصله چندانی از ایران ندارد و برای تور ادونچر مقصد مناسبی است آشنا شوید:

قله لنین کجاست؟

قله ابن سینا یا لنین در شهر بدخشان در مرز بین تاجیکستان و قرقیزستان قرار دارد. قله لنین 7134 متر ارتفاع دارد و دومین مکان مرتفع هر دو کشور است. قله لنین بلندترین کوه رشته کوه ترنس آلای در آسیای مرکزی است.

قله لنین

چرا باید تور کوهنوردی قله ابن سینا را انتخاب کنیم؟

قله لنین به لحاظ فنی از سایر قله های 7000 متری که نیاز به داشتن توانایی یخ‌نوردی و صعود فنی با طناب و صخره‌نوردی و عبور از شکاف‌های سخت یخی و غیره دارند کمی وضعیت بهتری دارد. البته این به این معنا نیست که می‌توانید بدون تجهیزات لازم و آمادگی بدنی قله را صعود کنید. بلکه حتما لازم است در این تور کوهنوردی چند هفته پیش از شروع مسیر، تمرین کرده باشید. در واقع می‌توان گفت صعود به این قله برای کسانی که سودای صعود به اورست را دارند تمرین مناسبی به شمار می‌رود.

چه زمانی برای صعود به قله ابن سینا مناسب است؟

برای سفر ماجراجویانه و تور کوهنوردی تابستان باید تابستان اقدام کرد و ماه‌های جولای و آگوست که تقریبا معادل تیر و مرداد هستند زمان صعود به قله لنین هستند. در با انتخاب تور صعود به قله لنین می‌توانید در فصل تابستان این قله را صعود کنید و تابستان خاطره‌انگیزی رقم بزنید.

چند روز برای رسیدن به قله لنین نیاز است؟

صعود تمام قله‌های بالای 5000 متر نیاز به هم هوایی دارند به این معنا که کوهنورد علاوه بر هفته‌ها تمرین قبلی نیاز دارد مدتی در بیس کمپ که معمولا ارتفاعی بالای 3500 متر دارد اقامت کند و روزانه تا کمپ‌های بالاتر برود و برگردد تا بدنش با ارتفاع بالا هم هوا شود و بتواند روز آخر صعود کند.  در قله ابن سینا که بالای 7000 متر است علاوه بر تمرین های قبلی لازم است سه هفته در کمپ اقامت کنید. بنابراین مدت این تور حداقل سه هفته است.

کمپ‌های اقامتی این سفر ماجراجویانه کجا هستند؟

دریاچه توپلار: شامل شام و صبحانه

کمپ اصلی: در ارتفاع 3600 متری واقع شده و 7 ساعت از دومین شهر بزرگ قرقیزستان، اش فاصله دارد. در این کمپ امکانات خوبی شامل آب گرم، غذای مناسب و لوازم بهداشتی وجود دارد.

کمپ پیشرفته اصلی: در ارتفاع 4200 متری واقع شده این کمپ چادر ندارد و تا زیراندازی درست و حسابی ندارید به این کمپ فکر نکنید. مخصوصا که زمین سنگلاخی است و اگر شب درست نخوابید فردا برای ادامه مسیر دچار مشکل می‌شوید.

کمپ 2: در ارتفاع 5300 متری. در این کمپ احتمال وقوع بهمن زیاد است.

کمپ 3: در ارتفاع 6100 متری و آخرین توقفگاه پیش از رسیدن به قله است. در کمپ سوم دید خوبی به سایر قسمت‌ها دارید و منظره خوبی جلوی روی شما است.

قله ابن سینا

بالاخره قله لنین یا قله ابن سینا؟

این قله سال 1871 کشف شد و در ابتدا به نام کنستانتین کافمن فاتح ترکستان نام‌گذاری شد. سال 1928 در پی انقلاب روسیه و به حکومت رسیدن بلشویک‌ها قله به نام ولادیمیر لنین اولین رهبر شوروی تغییر نام داد. در تاجیکستان سال‌ها بعد از برچیده شدن شوروی در سال 2006 نام قله به یاد پزشک و دانشمند ایرانی ابن سینا نام‌گذاری شد. هرچند در قرقیزستان اوضاع طور دیگری پیش رفت. در این کشور هنوز قله لنین نام اصلی این کوه است اما در سال 2017 رئیس جمهور قرقیزستان الماس بیگ آتامبایف پیشنهاد داد نام قله به قله مناس، قهرمان اسطوره‌ای تغییر یابد. هرچند در حال حاضر هم قله‌ای به همین نام در قرقیزستان وجود دارد.

اولین فاتحان قله لنین چه کسانی بودند؟

اولین سفر ماجراجویانه و اکتشافی به این قسمت از آسیای مرکزی حدود سال‌های 1774 تا 82 میلادی انجام شد. متاسفانه اولین کسی که به اینجا سفر کرد به هدف تور کوهنوردی و تور ادونچر نرفت و برده‌ای به نام فیلیپ اورِموف بود که از بخارا فرار کرده بود و در مسیر فرارش به این قله هم رسید.

سفر ماجراجویانه و علمی به این منطقه از سال 1871 شروع شد و الکسِی پاولویچ فدچنکو رشته کوه ترنس آلای و قله لنین را در جریان تور کوهنوردی کشف کرد.

بعدها در سپتامبر سال 1928 در سفر ماجراجویانه و اکتشافی دو کوهنورد آلمانی به نام‌های یوجین آلوین و کارل وین و کوهنوردی اتریشی به نام اروین اشنایدر از گروهی تحقیقاتی سعی کردند اولین کسانی باشند که در تور ادونچر به بلندترین قسمت رشته کوه ترنس آلای یعنی قله لنین برسند.

راه‌های رسیدن به قله ابن سینا

شانزده راه شناخته و تثبیت شده برای رسیدن به قله ابن سینا در تور کوهنوردی وجود دارد. از این شانزده راه، نه راه در بخش جنوبی و هفت راه در بخش شمالی قرار دارند. قله به سبب سهل‌الوصول بودن بین کوهنوردان بسیار محبوب است و هر ساله تعداد زیادی تور کوهنوردی به مقصد این قله برگزار می‌شود.

حقایقی درمورد قله لنین

  • اولین کوهنوردی که در جریان تور ادونچر خود قله را به تنهایی صعود کرد آناتولی بوکریف بود.
  • آناتولی بوکریف نخستین کسی هم بود که رکورد پرسرعت‌ترین کوهنوردی را از آن خود کرد و در طول 14 ساعت از کمپ اصلی به کمپ بعدی رسید..
  • زیباترین راه‌ها برای صعود به قله عبارتند از: مسیر سنگی لیپکین، راه کلاسیک صورت شمالی و مسیر قله رازدلنایا.

1/ تیر/1398



بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف